VetleRsport Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Skal bli bilopretter så må gå 1 året som mekanisk og 2 året skal jeg gå lakk og kaross. og 2 år med lærling. MEN så vill jeg bli billakerer og. Hvordan er det mulig? En som snakka om hvis jeg jobba et sted som hadde lakering og bilopretting så hvis jeg jobbet der i 3 år kunne jeg gå opp til fagprøva i lakkering stemmer dette? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Kanskje du finner noe vettug informasjon på denne siden. Om du blar ned listen finner du begge yrkene du søker info om. Lykke til. Endret 30. oktober 2007 av Knut Erik Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Skjønte ikke helt hva du mener jeg skal finne ut der? Jeg lurer bare på hvordan jeg skal bli begge deler om jeg han jobbe 3 år og så gå opp til lakerings prøva eller no? Les i post 1 for bedre forklaring Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Du går to år med skole, og så går du to år som lærling, enten billakkerer eller biloppretter, før du kan ta fagprøve og få fagbrev i det yrket du velger. Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Du går to år med skole, og så går du to år som lærling, enten billakkerer eller biloppretter, før du kan ta fagprøve og få fagbrev i det yrket du velger. ja det er ok men jeg skal bli bilopretter OG billakerer.. (lest post 1 ) Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hvordan skal du få til å ha to jobber? Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Hvordan skal du få til å ha to jobber? Kan jobbe på verksted og først årdne bilen så lakke den etterpå. Mere betalt og nyttig jobb.. Og da har jeg 2 stk fagbrev Lenke til kommentar
snarius Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 VG1 Teknisk og industriell produksjon -> VG2 Bilskade, lakk og karosseri -> Lærling billakkerarfaget -> Fagbrev billakkerar -> Lærling bilskadefaget -> Fagbrev bilopprettar Kan ikkje dette gå? Det kjem deg i så fall til å ta 6 år. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Ikke dumt, det burde gå helt fint det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Nå skal det nevnes at du kan ta fagprøve/fagbrev som privatist, og dermed jobbe som ENTEN billakerer ELLER biloppretter en god stund, men ta kurs, følge med på hva de andre på jobben din (sett at du jobber i et firma som gjør begge deler) gjør, og så ta fagprøven etter hvert. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Hmmm... Dette var det mye snakk om da jeg gikk på skolen. Det var mye tvist fordi mange hadde valgt VK1 Lette kjøretøy for og bli lakkerer/oppretter, men de hadde da valgt feil linje. Dette fant de ut 8-9mnd ut i skoleåret. På den tiden tror jeg det også bare var sogn VGS som hadde lakk og kaross linje her på østlandet. De fikk hvertfall godkjent VK1 lette kjøretøy som opplæring for oppretting etter mye mas, men ikke lakkering. Siden du har valgt lakk og kaross linja skal det holde med 2 års lærlingtid på begge yrkene. Du kan få nedkortet tid på det andre fagbrevet hvis du viser deg og skjønne tegningen. Jeg hadde samme planer som deg bare bilmekaniker + oppretter, men la det på hylla når jeg fikk det første fagbrevet. Å gå ned til lærling lønn igjen går rett og slett ikke så jeg ville prøvd meg på en avtale med arbeidgiveren din. Du kan f.eks få 80% lønn mens du jobber med det andre fagbrevet mot at du holder deg i firmaet i 1 år ellerno etter at begge brevene er i boks. Du kan jo også slite deg gjennom 4 år med dårlig betalt, men det tror jeg rett og slett ikke at du gidder. Det er mye penger i bil så når du først får blod på tann skal det litt til for og gidde og gå ned i lønn. Det er triste greier, men skjer med 98% av de som har planer om 2 fagbrev. Ta oppretter først. Det er best betalt og jeg har 3 svimle lakk kompiser som har blitt rimelig "bedugget" etter all den lakken. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Som sagt, du MÅ faktisk ikke være lærling for å ta fagbrevet Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Det må gå en viss tid mellom hver gang du tar et fagbrev. Altså; du må jobbe noen år etter det første fagbrevet før du kan ta et nytt. Hvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg spurte om det var mulig å begynne rett på maskinførerfagbrev (eventuelt ta det samtidig) etter jeg hadde fått anleggsgartnerfagbrev. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå