FireNacho Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hei, Jeg er ganske fersk på MYSQL og PHP men jeg prøver så godt jeg kan å lære. Nå har jeg støtt på følgende problem: Jeg har laget en database med nettverksutstyr for jobben. Det jeg har litt problemer med nå er sorteringen. Når jeg sorterer ip Adressene etter ASC så ser jeg at rekkefølgen blir helt feil. Jeg bruker følgende spørring mot databasen: SELECT * FROM switches ORDER BY ip ASC så får jeg denne rekkefølgen i en tabell jeg har laget: 10.236.11.10 10.236.11.100 10.236.11.101 10.236.11.11 10.236.11.12 10.236.11.15 10.236.11.22 Og det blir jo litt feil siden ipadressen 10.236.11.100 og 101 burde komme helt til slutt. Hvordan skal jeg formulere spørringen for at dette skal bli korrekt? Lenke til kommentar
roac Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Lagre IPen som det den egentlig er, en 32-bits integer, og sortere på denne. Lenke til kommentar
FireNacho Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Takk for svar, Fant litt mer informasjon her: http://arjen-lentz.livejournal.com/44290.html Jeg klarte å lagre den som en integer med: INSERT INTO switches (ip,name,type,location,room,comment) VALUES (INET_ATON('$ip'),'$name','$type','$location','$room','$comment') Men når jeg henter den ut så klarer jeg ikke å konvertere den tilbake igjen med INET_NTOA(): SELECT * FROM switches ORDER BY 'INET_NTOA('ip') DESC før så den linja slik ut: SELECT * FROM switches ORDER BY ip DESC Går utifra at jeg må gjøre dette på en litt annerledes måte, har bare ikke helt funnet ut av hvordan det skal gjøre det. Noen tips? Er det riktig når jeg setter IP feltet i databasen til å være av typen int(10) ? ettersom jeg ser så blir ikke tallet nå større enn 10 tall. Litt usikker på hva du mente med en 32-bits integer. takk for hjelpen ! =) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Hva med å sortere resultatsettet ditt med natsort? http://no.php.net/manual/en/function.natsort.php Lenke til kommentar
FireNacho Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Den funksjonen der har jeg ikke sett før, den kunne jeg kanskje brukt. Men nå fikk jeg endelig til å sortere med MYSQL sin ATON() og NTOA() =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå