Lofferen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Til dere som ikke er kristene. Hvor mange av dere ville hatt en begravelse uten å bruke kirke eller prest? Det eneste man trenger for å gjennomføre en begravelse er vel bare at man er myndig. Jeg som ikke er kristen kunne vel like godt ha bli begravet i hagen av familien, men det er vel kansje regler for hvor man har lov til å bli begravet. Tror ikke det spiller noen rolle hvem som begraver meg, dit vi skal når vi dør kommer jeg sikkert alikevell. Noen gode ord fra familie og venner, en keramikk krokke til asken og et hull i bakken, hva mere trenger man vel til en begravelse. Endret 30. oktober 2007 av Lofferen Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 jeg vil spre asken min på havet, så kan familien bygge en 50 meter gull statue av meg å ha i hagen for alt jeg bryr meg Lenke til kommentar
Licht Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Ville vel benyttet meg av gravleggelsestilbudet jeg får som medlem av HEF. Lenke til kommentar
Lofferen Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Ville vel benyttet meg av gravleggelsestilbudet jeg får som medlem av HEF. Hva er det tilbudet går ut på? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Tre til prisen for to..! Muahaha... Heh. Smakløs spøk. Det er rett og slett en minnestund uten religiøse undertoner. Gravlegging er naturlig av mange årsaker: Lik som ligger å råtner kan føre til alvorlige sykdomsutbrudd. Lenke til kommentar
-Torb Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Men har man da egne gravlunder, hvis man ikke gravlegges i kirka/kirkelig? EDIT: Fant svar på mitt eget spørsmål. Det er nedfelt i norsk lov at alle borgere skal gravlegges (i kiste) eller bisettes (i urne) på gravlunden (kirkegården). Ingen skal gravlegges "utenfor kirkegården". Kilde Endret 30. oktober 2007 av -Torb Lenke til kommentar
Licht Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Ville vel benyttet meg av gravleggelsestilbudet jeg får som medlem av HEF. Hva er det tilbudet går ut på? http://human.no/templates/Page____280.aspx Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Så ateister, hinduer, buddhister og alle andre må også begraves i kirkegården? Lenke til kommentar
lain Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 For å oppklare litt rundt regelverket per dags dato. Tenkte jeg skulle vise til lovverket angående det med askespredning osv: I Ot. prp. nr 64 (1994-95) fremgår det i merknadene til bestemmelsen at "(o)m tillatelse skal gis beror på fylkesmannens frie skjønn, og det kan settes vilkår for tillatelsen. Fylkesmannen vil således så langt det er mulig kunne forsikre seg om at askespredningen vil kunne foregå i sømmelige former og på et egnet sted. Det legges til grunn at det ikke vil bli gitt tillatelser til spredning av aske i eller i nærheten av bebyggelse, eller der bebyggelse kan forventes. Som hovedregel bør askespredning kun tillates på åpent hav og i høyfjellet." En del ønsker om spredningssted fremstår slik at spredningen ønskes gjort over et svært lite område, og i f.eks. i nærheten av familiens hytte. Departementet viser her til lovforarbeidene hvor det legges til grunn at det ikke vil bli gitt tillatelse i eller i nærheten av bebyggelse. I tillegg kommer at et slikt sted lett kan få karakter av "privat gravsted". En av intensjonene bak bestemmelsen om spredning av aske er at asken skal spres på et slikt sted at den blir tatt opp i naturens kretsløp, og at den senere ikke kan gjenfinnes. Tillatelse til spredning bør allikevel ikke gis dersom det er svært mye fritidstrafikk i området, eller det er strender eller mye bebyggelse i området. Departementet vil ikke anbefale at det blir gitt tillatelse til spredning i elver og vassdrag eller i øvrig ferskvann, med unntak av steder der det er ualminnelig store vannmengder som f.eks. Mjøsa. Oppklarer jo litt, ser hvorfor hytta ble nektet, ikke at jeg er enig, men det er nå en annen sak. Hvorfor det ble nektet fra kysten vet jeg ikke grunnlaget for, mye båttrafikk kanskje, men høres også rart ut. En del fylkesmenn har praktisert at det skal returneres en erklæring fra to vitner om at spredningen har skjedd i henhold til tillatelsen, samt at urnen skal innleveres til krematoriet eller til kirkegårdsmyndighetene etter at spredning har skjedd. Departementet vurderer denne praksis som svært hensiktsmessig, og vilkårene for tillatelsen kan i noen grad være med på å forhindre at asken oppbevares i strid med tillatelsen. Ser ut som at du i utgangspunktet ikke har lov til å "lagre" den på kaminen, skal se om jeg finner endelige bevis for dette også, men ser sånn ut per nå. Dersom avdøde på det tidspunktet det ville være aktuelt å utforme en søknad om spredning var fysisk ute av stand til å undertegne på et dokument bør man kunne godta at pårørende eller evt. en annen som har stått avdøde nær setter opp et dokument på avdødes vegne. Erklæringen må imidlertid settes opp før vedkommende er død, og en etterfølgende bekreftelse på at avdøde hadde gitt muntlig uttrykk for et ønske om at asken skulle spres for vinden vil ikke være tilstrekkelig. Som jeg sa i en tidligere post, selv om dere er unge og spreke, har dere spesielle ønsker, få ting i orden nå, så slipper evt etterlatte å få så mye å styre med. Gjelder da spesielt donor og måte for begravelse, og ja, det kan oppfattes som noe rart å tenke på det i tidlig alder, men vi skal alle dø, så langt jeg vet, er det ingen som har funnet noen "kur" enda. Clicky for kilde Edit: Ser ut som at de er strenge på det med aske ja, må i jorden/på jorden, i løpet av et halvt år. Spredningen kan, i følge Gravferdsloven, finne sted på hav, fjord, større innsjø, oppe på fjellet eller i stort skogområde. Stedet må være langt fra hus og hytte og langt fra steder hvor mennesker og båter ferdes. Ved spredning av aske gis ikke anledning til eget gravsted på gravlund eller egen navneinskripsjon på for eksempel en familiegravstein. Asken må i jorden med urnenedsettelse eller spres i naturen innen 6 måneder etter dødsfallet. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Så ateister, hinduer, buddhister og alle andre må også begraves i kirkegården? Ved begravelse så skjer det på en tomt som forvaltes av kirken, men som det utgår fra lenken ovenfor så strides det om hvem tomten eies av da kirken er en del av staten som følge av statskirkeordningen. I Danmark ønsker man å åpne for urnenedsetting i skogen, kanskje det hadde vært noe? Personlig så synes jeg det uinteressant hva som skjer med kroppen min når jeg er ferdig her, jeg kommer ikke til å oppleve det så denslags overlater jeg til de pårørende. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 hvem land må jeg flytte til for å kunne bli mumifisert? Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Egypt? Men jeg tror det er noen år siden sist de mumifiserte noen - i tillegg til at du må være en farao eller en katt. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Jeg som ikke er kristen kunne vel like godt ha bli begravet i hagen av familien, men det er vel kansje regler for hvor man har lov til å bli begravet. Jeg vet ikke med deg, men hadde jaggu meg ikke klart å slappa av i hagen eller hatt en grillfest der, hvis jeg hadde visst at en eller annen var begravet der.. ihvertfall ikke hvis det var familie.. Tror ikke det spiller noen rolle hvem som begraver meg, dit vi skal når vi dør kommer jeg sikkert alikevell. hva mener du med "dit vi skal"? skal du noe spesielt sted du som ikke er kristen eller tror på noe annet da? (antar at du er ateist, correct me if I'm wrong) Endret 1. november 2007 av Melisma Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Jeg hadde som liten en plan om å bli kremert og fått asken min spredd over Stavanger, men da jeg ble eldre og fant ut at det ikke var helt lovlig, forkastet jeg den planen og skal nå bygge meg et mausoleum i bakgården. Det skal være sånn vakkert, lite hus av marmor (det er sånn hvit sten, sant?) med serafiner, hov og gudestatuer og en liten trapp ned i en større kjeller komplett med ganger lik labyrinter, fallemmer og andre feller. Der skal jeg mummifiseres og legges i sarkofag og med meg skal jeg ha de tingene som har hatt størst affeksjonsverdi for meg i livet mitt. Gravfølget skal selvsagt bli igjen der inne, da jeg ikke vil at noen skal vite hvordan man kommer seg inn/ut og kan ta med seg f.eks. harddiskene med MP3er, sykkelen jeg hadde da jeg var liten, lykkecapsen og favorittkosedyret mitt. Med en gang de forlater kammeret, vil alle falle ned i forskjellige feller hist og her. Idéen er at kommer du deg først inn, skal du aldri komme deg ut igjen. Gravfølget skal stort sett bestå av folk jeg misliker, idioter eller randoms som blir lokket med av forskjellige tilbud jeg legger ut for å lokke folk til døden. I selve gravkammeret, skal jeg ha en mekanisme som gjør at når noen trår inn, så begynner en liten dings å spille: The Beatles - Eleanor Rigby Dire Straits - Brothers in Arms Pink Floyd - Echoes og som slutter å virke når sangen[e] er over og er inaktiv til nestemann trår inn. Lenke til kommentar
Lofferen Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Jeg som ikke er kristen kunne vel like godt ha bli begravet i hagen av familien, men det er vel kansje regler for hvor man har lov til å bli begravet. Jeg vet ikke med deg, men hadde jaggu meg ikke klart å slappa av i hagen eller hatt en grillfest der, hvis jeg hadde visst at en eller annen var begravet der.. ihvertfall ikke hvis det var familie.. Tror ikke det spiller noen rolle hvem som begraver meg, dit vi skal når vi dør kommer jeg sikkert alikevell. hva mener du med "dit vi skal"? skal du noe spesielt sted du som ikke er kristen eller tror på noe annet da? (antar at du er ateist, correct me if I'm wrong) Jeg hadde vel kansje valgt et annet sted å bli begravet, men det var bare et eksempel. Jeg tror vel at det skjer noe etter døden, som f.eks at skjela drar til en annen kropp og hukommelsen blir slettet. Men det jeg mente med "dit vi skal" var også et eksempel på noe skjer etter døden Endret 1. november 2007 av Lofferen Lenke til kommentar
Totentanz Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Jeg tror vel at det skjer noe etter døden, som f.eks at skjela drar til en annen kropp og hukommelsen blir slettet. Men det jeg mente med "dit vi skal" var også et eksempel på noe skjer etter døden Tror du dette fordi det gir deg en varm følelse, eller har du belegg/støtte for en slik teori? Lenke til kommentar
Lofferen Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Jeg tror vel at det skjer noe etter døden, som f.eks at skjela drar til en annen kropp og hukommelsen blir slettet. Men det jeg mente med "dit vi skal" var også et eksempel på noe skjer etter døden Tror du dette fordi det gir deg en varm følelse, eller har du belegg/støtte for en slik teori? Det er vel bare en ønsketenkning, viss igenting skjer etter døden så tror jeg ikke vi har noen skjebne. Endret 1. november 2007 av Lofferen Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Hvis man da tror at man ikke kommer noe sted etter døden, bare 2 meter under gjorda, gjør det vell heller ikke noe at man da blir begravd på en kirkegård. Selvom jeg IKKE er kristen, så kan man jo ikke motsi at det er praktisk å ha alle på ett sted. om 100 år skal jo 6 milliarder mennesker ligge under jorda, så det er greit å ha litt orden. Men man kan jo da også lage u-religiøse gravplasser. .. Litt ironisk er det at Euronymous (er det sånn det staves) mordofferet til Varg Vikernes ligger på en kirkegård ettersom han var "satanist" og kristenhater, og kanskje til og med kirkebrenner. Endret 2. november 2007 av uberkvaal Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Å bli begraved i kristen jord er helt uaktuelt for meg. Syns man burde få bestemme selv hvor man vill begraves, slik at man kan drive og lage den plassen på forhond. Altså en plass på eigendommen man eiger. men Staten eller hvem det er som bestemmer at man må på kirkegården er bare en hel gjeng med kristne sauer. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Hvis dere ikke er kristne eller trorpå noe, hvorfor bryr dere, dere da? dere er jo døde, samma om dere blir begravd på kristen jord eller ikke da vel? Endret 8. november 2007 av Melisma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå