Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte olje på astra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helsyntetisk 5W-40 eller delsyntetisk 10W-40 alt etter hvor kald vinteren er der du bor..

Ville ikke fylt helsyntetisk 5W-40 på de motorene. Merkeverkstedene fyller 10W-40 på dem hele året. Mistenker at du vil høre det på ventilene hvis du bruker en så tynn olje, men hvem vet...

Lenke til kommentar

På de der går vel alt... kjøp noe vræl på bensinstasjon eller et sted hvor det er billigere.

Du kan prøve og fylle på en klunk med hydralikkolje, det kan få ventilene til og holde kjeft. Det kan funke med vanlig servoolje etc, men ordetelig industri hydralikk olje fungerer best.

Har en liter med sånn olje på jobben. Prøver og fylle på de som her mye rakkel fra ventilene. Hjelper i 20-30% av tilfellene....

Bare en liten dæsj....

Lenke til kommentar
Helsyntetisk 5W-40 eller delsyntetisk 10W-40 alt etter hvor kald vinteren er der du bor..

Ville ikke fylt helsyntetisk 5W-40 på de motorene. Merkeverkstedene fyller 10W-40 på dem hele året. Mistenker at du vil høre det på ventilene hvis du bruker en så tynn olje, men hvem vet...

Opel merkeverkstedene bruker som oftest 5w-30 på alle biler, men på en del av 1,6 literne bruker vi 10w-40 som er beregna på biler som bruker litt olje eller som har litt tikking i ventiler, meiner og huske at der er valvoline maxlife eller noe slikt.

Lenke til kommentar

En 5W-40 olje er like tynn (eller tykk) ved driftstemperatur (100C) som en 10W-40 olje. At 5W-XX oljen ikke tykner like mye i kulda som en 10W-XX olje, gir mindre slitasje ved kaldstart.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

For noe tull. En 5W-40 olje er like tynn (eller tykk) ved driftstemperatur (100C) som en 10W-40 olje. At 5W-XX oljen ikke tykner like mye i kulda som en 10W-XX olje, gir mindre slitasje ved kaldstart.

Har selv to Kadett'er og har prøvd helsyntetisk 5W-40 på disse. Det var IKKE suksess over tid, men som jeg sier, hvem vet... Kan jo godt hende at BEGGE Kadettene mine kun støtter "tull-pratet" mitt, mens alle andre Kadetter er annerledes...

Ang. merkeverksted og olje, så bruker det verkstedet jeg er lærling på, kun 10W-40 på Kadettene. Det er "nyere" Opel'er (16-ventilere) som det fylles 5W-30 på, men det kan vel variere fra verksted til verksted...

Lenke til kommentar
Har selv to Kadett'er og har prøvd helsyntetisk 5W-40 på disse. Det var IKKE suksess over tid, men som jeg sier, hvem vet... Kan jo godt hende at BEGGE Kadettene mine kun støtter "tull-pratet" mitt, mens alle andre Kadetter er annerledes...

Ang. merkeverksted og olje, så bruker det verkstedet jeg er lærling på, kun 10W-40 på Kadettene. Det er "nyere" Opel'er (16-ventilere) som det fylles 5W-30 på, men det kan vel variere fra verksted til verksted...

Kan godt stemme at du får mindre ventiltikking med en annen olje men det er ikke nødvendigvis fordi den er 10W-40 og delsyntet.

På eldre biler har jeg ofte fått ventiltikk (gamle VAG spesielt) når jeg har brukt M1 produkter. Ved å bytte til Valvoline (maxlife) med samme viskositet har det alltid blitt mye bedre...

Når det gjelder forskjellen på en 5W-40 og en 10W-40 ser du av SAEs egne tabeller at det kun er i "ekstrem" kulde det er forskjell:

http://www.infineum.com/information/api-viscosity-2004.html

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Som sagt... jeg prater kun ut fra min erfaring, men jeg vet at W10-40 halvsyntetisk garantert fungerer, siden dette blir brukt på alle 8-ventilerne til Opel på det verkstedet jeg er lærling og jeg har fylt på de fleste merkene innenfor den viskositeten siden jeg stort sett har eid eldre Ople'er siden jeg fikk lappen.

Lenke til kommentar

Har ikke hatt gammel Opel siden 1994 så min erfaring er litt utdatert :)

Jeg brukte selv 10W-40 på min 1980 Opel Rekord E 2.0S. Fungerte bra det selv om det var mineralolje :)

Hadde også en 1994 Corsa 1.4i men den fikk 5W-30 (husker ikke om det var del eller helsyntetisk. 2005 1,8 Astraen jeg har nå får GM/Opel helsyntetisk 5W-30.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...