hawaii2k Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 I morges kjente jeg noe rart når jeg våknet. Det ene øret kjennes ut som at det er blitt tett. Nesten som at det er blitt plugget igjen med en kork eller noe. I tillegg så kjennes det ut som at det er litt press. Hørselen er naturligvis nedsatt, men jeg klarer å høre på det øret. Jeg vet ikke hvorfor det skjedde akkurat i dag. Var på konsert på lørdag og tror ikke det er det som har gjort dette. Noen som har opplevd dette eller har noe tips? Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Jeg hadde lignende symptomer i ett års tid i strekk. Hørte nesten ingenting (praktisk talt døv), og det føltes som et "press" inne i øret. Det som ifølge legen hadde skjedd, var at kanalen fra øret ned til halsen var tett, og at øret var blitt fylt med væske. Jeg fikk valget om å skjære hull i trommehinnen, eller vente til det gikk over. Nå hører jeg 95% på venstre øre, men med dårlig diskant på høyre. Det som hjalp litt for min del, var å holde for nesen og blåse så hardt man kan, for å utligne trykket i øret. De første gangene jeg fikk dette til kom det en kjempesmell, og jeg hørte nesten normalt. Pass bare på at du ikke besvimer, blir voldsomt blodtrykksfall til hodet. Endret 30. oktober 2007 av Khaya Ivorensis Lenke til kommentar
hawaii2k Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Takk for svar! Begynte å bli litt redd for å miste hørselen. Jeg har vært plaget med tinnitus i lengre tid, men det har jeg lært meg å leve med. Lenke til kommentar
Schjellin Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Takk for svar! Begynte å bli litt redd for å miste hørselen. Jeg har vært plaget med tinnitus i lengre tid, men det har jeg lært meg å leve med. Hva er tinnitus ? Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Piping eller sus i øyret. KONSTANT Lenke til kommentar
Schjellin Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Piping eller sus i øyret. KONSTANT Hørtes lite digg ut.. Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Kjem ann på faktisk. Nokon dagar er verre enn andre. Og det finnst jo forskjellege gradar av kor sterkt du høyrer dette. Men det er jo irriterandes ja. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Har selv tinitus/øresus, men ikke så kraftig at det gjør noe. Har lært å leve med det etterhvert og legger stort sett ikke merke til det lenger. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Noen folk som har kraftig tinnitus vurderer å ta livet av seg fordi det er så jævlig, så det er ikke noe å kimse av Til trådstarter: Det kan være så enkelt som at du har fått en del voks i øret også, dette kan legen skylle ut. Det er bare å gå og spørre legen, lite vits i å gå rundt og være halvdøv på ett øre. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) --- Til trådstarter: Det kan være så enkelt som at du har fått en del voks i øret også, dette kan legen skylle ut. Det er bare å gå og spørre legen, lite vits i å gå rundt og være halvdøv på ett øre. Har selv fått gjort dette, og det er helt fantastisk god følelse etterpå. Er veldig individuelt hvor stor produksjon man har av voks. Man kan og kjøpe "gjør det selv" utstyr på apoteket, men dette er ikke like effektivt som det legen har. Man kan og løse opp voksen endel med å bruke olivenolje i øret. Oljen er med på å løse opp voksen. Bruk dette noen dager, for så å skylle med "gjør det selv" utstyret, og du hører bedre enn du har gjort på lenge! Endret 1. november 2007 av learntofly Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Dette du beskriver høres veldig ut som ørebetennelse. Det går over etter hvert, men det gjør veldig vondt. Ikke noe vits å dra til legen. Der sier de bare at du skal dra hjem og slappe av og ta en paracet. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Har slitet med noe liggende helt siden midt i sommerferien i år, og det har enda ikke gitt seg? Vi hadde en "bilsommerferie" hvor vi kjørte helt til Nordkapp (igjennom Sverige og Finland) og ned igjennom Norge, det hele begynte når vi kjørte fra Alta til Lofoten da merket jeg at det høyre øret begynte og bli tett, vannvittig irriterende! Jeg tenkte det bare skyldtes mye ørevoks (om det kan godt hende at faktisk er årsaken for alt jeg vet) siden jeg hadde hørt endel på MP3-spiller med "in-ear" øreplugger den siste tiden. Denne følelsen er så sinnsvakt irriterende og irriterer meg dagen lang, så satt og prøvde å vrikke litt på øret og mye rart, de første timene så det ut til å faktisk hjelpe men dag to i Lofoten så ble det hele ganske så ille, jeg ble faktisk fullstendig tett i BEGGE ørene? Kan ikke beskrives hvordan det føltes, det var utrolig ekkelt, jeg hørte jo knapt en eneste ting og alt jeg hørte føltes det som om kom fra milevis unna igjennom en slags tunnel, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det Mamma anbefalt meg og koke vann og legge øret over med et håndkle overhode for å "dampe" ut ørevoksen eller noe slikt, noe som ikke fungerte overhode egentlig. Etter hver ble jeg så spør at jeg måtte prøve med Q-Tips som jeg er nesten overbevist om at gjorde vondt verre da jeg tok for langt inn i ørekanallen, selv om øret føltes helt likt ut etterpå. Jeg fikk bare smøre meg med tolmodighet og håpe på at det gikk over etter hvert, jeg fikk både nesespray og halstabletter av mamma som mente at det fort kunne hjelpe ettersom tett nese og hals gjerne også kan føre til tette ører? Men det så heller ikke ut til å fungere noe større, 4-5 dager etterpå var ting like ille, bare alt hadde "forflyttet" seg over til høyre øret igjen så jeg hørte helt greit med venstre øret som var en liten lettelse for min del, men fremdeles irriterende at det høyre øret var ille. Til slutt blei jeg så desperat at jeg tok nesesprayen og sprutet rett inn i øret med et lite håp om at det skulle hjelpe, men det rant regelrett bare rett ut igjen uten noen effekt overhode. Når vi befant oss i Molde så kom det plustelig en periode hvor øret føltes relativt normalt igjen?! Det var en kjempe lettelse for meg, og jeg trodde pinen var over, men neste dag så var det delvis tilbake igjen. Etter det har det kommet og godt hele tiden, selv den dag IDAG så har jeg akkurat nå opplevet at det høyre øret har blitt delvis tett igjen? Dette er noe jeg plages med støtt og stadig, noen dager er det helt fint andre dager så er det tett? Aner ikke hva det skyldes, mamma har mistanke om at det kan være for mye væske i ørekannalen? Noe jeg slet med da jeg ble født også, hvor jeg da ble operert? Helt fantastisk hvor plagsomt denne følelsen er, burde jeg kanskje oppsøke lege? Er vell kanskje ikke så normalt og ei heller bra og slite med dette fra tid til annen i en såpass lang periode som jeg har uten å oppsøke profesjonelle? Har jo tross alt aldri slitet med noe liggende før, bort sett fra mine fulle ørekannaler da jeg ble født, men det husker jeg jo selvsagt ingentingen av. Lenke til kommentar
kanonkent Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Pleier å skje når jeg er sånn små-forkjølet eller bare litt småsyk. Ingenting farlig, det går over av seg selv. om det IKKE gjør det, bør du kanskje kontakte lege ? RamGuy: Enkelte skrivefeil klarer jeg bare ikke overse! Slitt, det heter slitt. Ikke slitet. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hei. Jeg anbefaler at dere dra en tur til lege for øreskyll. Det leses rett og slett ut som et cerumproblem (øre voks). Vaio Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Det er veldig lett å skylle ut ørevoksen selv (hvis det er ørevoks som er problemet). Jeg har hatt dette problemet to ganger, og det er bare å kjøpe et øreskyllekit på apoteket. Det koster ikke mye og gjøres på veldig kort tid. Ramguy: Du burde slutte å høre på moren din og enten gå til lege eller til apotek og kjøpe øreskylleutstyr. Endret 13. oktober 2008 av Slikape Lenke til kommentar
probin Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Har selv skyllt øret 2 ganger:) blir som å bli født på ny! føler at jeg hører ALT! begge gangene var jeg døv på begge øra faktisk at øret tetter seg igjen kommer av at du har trange øreganger (det sa legen til meg iallefall) koster jo ikke mer enn 200 kr Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Dette du beskriver høres veldig ut som ørebetennelse. Det går over etter hvert, men det gjør veldig vondt. Ikke noe vits å dra til legen. Der sier de bare at du skal dra hjem og slappe av og ta en paracet. Og "Dette" du skrev, er rent tøv.. Hold deg til programvare delen du.. Endret 13. oktober 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Gjest Beja Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 [Jeg har hatt det slik nå i flere år, og jeg er aldri blitt tilbudt øreskylling hos ØNH-legen. Jeg har bare opplevd at han bruker en slags sugesprøyte og suger noe voks ut av øret, men dette har han alltid beskrevet som bagatellmessig. Uansett har jeg like mye øresus(tinnitus) og føler presset i hodet og begge ørene som uutholdelig. Det merkelige er at plagene er veldig varierte, noen ganger lettere på morgenen, noen ganger tyngre på morgenen, og hørselen kan være bedre den ene dagen enn den andre... men jeg er aldri helt bra, og det gjør meg deppa og lei meg og jeg tar bilden og kjører rundt for å roe meg ned... Hjelp! Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Det er nok en veske som er i øret ditt, dette kan komme nå i kjøligere tider, og vil nok ikke vare over lengre tid. Vil jeg tro. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Til dere som har tett øre: Det kan være at bihulen er tett. En røntgen kan rask avklare det. Dersom det skyldes tett bihule så har man flere muligheter. Enten medisiner som azotrimax, skylling med saltvann eller en liten operasjon som utvider kanalen. I tillegg er det vanlig at man tar en bakterieprøve. Det er ihvertfall slik at dersom man ikke blir kvitt sympotene så kan det oppstå skade på hørselen. Endret 10. januar 2009 av Spartan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå