Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolen mistet min eksamen


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en tidligere VK2 Medier og Kommunikasjons-elev som har et lite problem. Er veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem, så jeg forsøker å spørre etter hjelp her.

 

I vår hadde jeg eksamen i sidemål (nynorsk). Jeg møtte opp, skrev så godt jeg kunne, og leverte den. Da jeg en stund senere fikk se karakteren min på vitnemålet ble jeg skuffet, og jeg sendte inn en klage.

Først nå i starten av oktober får jeg en telefon fra skolen min. En inspektør forteller meg at eksamenen min har gått tapt i posten, og mest sannsynlig har endt opp på en annen skole i landet. Han beklaget hendelsen, og sa at det var fullt ut deres feil, noe jeg sa meg enig i. Videre informerte han meg om at de jobbet med saken, og at jeg ville få beskjed når de hadde funnet frem til en løsning.

 

Etter to uker ringte han meg igjen. Jeg var nå satt opp til å ta eksamen på nytt den 22.12, noe som er helt uaktuelt for meg. Det kan ikke være slik at skolens/eksamenssensorenes feil må gå utover eleven. Jeg har jo gjort min del av avtalen; jeg møtte opp, fullførte eksamen, og leverte.

 

Mitt spørsmål til dere er som følger:

Er det noen andre som har opplevd noe lignende, eller som har noen tips til hva jeg kan gjøre, hvem jeg kan ringe/klage til, osv? Det må vel finnes noen andre alternativ...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den begrunnelsen der holder ikke. Du har krav på å få vurdert din eksamen slik du leverte den, og skal slippe å skrive en ny. Skal ikke skolen beholde en kopi av eksamenen din?

 

Ta kontakt med Utdanningsdirektoratet, evt. utdanningsdep (eller hva de kaller det for tida)

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å henvende deg til Elevorganisasjonen. Du kan spørre på SMS. kodeord "EO" <DITT SPØRSMÅL> til 2030 (1 kr) Eller du kan sende en mail til [email protected]

 

De svarer deg uansett, og kan sette advokater på saken, om skolen er medlem. De kan uansett hjelpe deg!

 

...Hvis skolen din ikke er medlem, så vil jeg anbefale elevrådet deres STERKT til å melde dere inn. Elevorg. er også gjeldende for lærlinger.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar!

 

Ringte litt rundt, og fant ut at jeg muligens kunne få standpunktskarakteren som eksamenskarakter hvis skolen sendte en søknad om det til utdanningsdirektoratet. Fikk telefon fra inspektør igjen i dag, hvor han igjen spurte om hva jeg ville gjøre. Jeg krevde at en søknad skulle bli sendt, og fikk til svar at det skulle gjøres så fort som mulig.

"Haken ved det her", fikk jeg beskjed om, var at i tillegg til et vitnemål ville jeg få et skriv fra utdanningsdirektoratet ved siden av. Ser egentlig ingen problemer med det, så lenge alt ordner seg.

 

Håper dette kan være til hjelp hvis noen andre ender opp i samme situasjon ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...