Gå til innhold

Hvilken datamaskin i 1982 ga samme ytelse som dagens PC?


Anbefalte innlegg

1982 var PC'ns fødeår om jeg har rett, - og er 20 år siden + en måned.

 

En topp-PC i dag er;

1X P4-3,066 med 512k L2Cach

4GB Dual DDR-RAM m/ 4,2GB pr. sekund

500GB Harddisker i Raid

 

En topp-PC-Server vi bygger i dag får;

2X P3-1,4 Xenon med 2MB L2Cache - eller

2X P4-3,066 Xenon med 512K L2Cache

4GB Dual DDR-RAM m/ 4,2GB pr. sekund

1.000GB Harddisker i Raid

 

Spørsmålet er, - for moro skyld :rofl: , hvilken datamaskin hadde tilsvarende datakraft i det året PC'n ble født, - eller i 1982?

 

Spørsmålet er formodentlig helt umulig, - for det fantes vel ingen maskin som var helt tilsvarende, - men likevel, - med store marginer, - la oss se etter en maskin som hadde samme datakraft, eller som kunne løse de samme oppgavene. (sistnevnte tror jeg er umulig å finne)

 

Hvilken maskin er det?

Hva het den?

Hvor sto den?

Hva gjorde den?

Hvor stor og tung var den fysisk?

Hva kostet den?

Var den fin?

 

Dette er spennende å finne ut ... :yes:

 

Hvilken maskin fra 1982 med slik datakraft og lagring kjenner du til? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det fantes vel noen supercomputer sjekk dagens super computer med flere hundre cpu`en og flere millioner flyttal tar vel rund 20 år til en hjemmepc blir så bra

 

Danny, - det var skudd i blinde som bommet! :grumpy:

 

Jeg spurte etter morsomme og interessante opplysninger, - ikke dine synsinger. Det er helt utenfor trådens tema, men du svarte og gjorde innlegget mitt til en tråd vaffal :wink:.

 

Så, - om det var "supercomputere" eller ikke, - hva fantes av datamaskiner den gangen "matcher" dagens topp-PC'er?

 

Få høre om det da, - eksakte eller hvertfall konkrete opplysninger vil være topp ... :yes:

Lenke til kommentar

Hmm interresant diskusjon..

 

Selv synes jeg det er ekstremt at desktop pC'ene i 2013 ville slå dagens beste supercomputere...

 

(tenker da på alle cpuene de kliner inne en maskin)

 

På en annen side:

 

Hvis det var slik at de aller beste supercomputerene i 83 kunne måle seg med dagens pc'er, tviler jeg sterkt på at de kunne kjøre Quake 3 Arena med full settings; Antosotropic filtering og 4x antialiasing med 100 fps fordet ;)

Lenke til kommentar

jo, var visse supercomputere på 70 tallet som er er like bra som dagens maskiner.

 

husker ikke hvor jeg leste det. var en artikkel om vannkjøling en her på hw.no (ok.no) hadde laget, og nevnte dette i den forbindelse.

 

hva med å komme til bunns i dette, høres jo veldig spennende ut at... jeg mener.. 70 tallet, raske maskiner.

Lenke til kommentar
Hmm interresant diskusjon..

 

Selv synes jeg det er ekstremt at desktop pC'ene i 2013 ville slå dagens beste supercomputere...

 

(tenker da på alle cpuene de kliner inne en maskin)

 

På en annen side:

 

Hvis det var slik at de aller beste supercomputerene i 83 kunne måle seg med dagens pc'er, tviler jeg sterkt på at de kunne kjøre Quake 3 Arena med full settings; Antosotropic filtering og 4x antialiasing med 100 fps fordet ;)

 

 

Tviler STERKT på at desktop pc'ene i 2013 klarer å hanskes med Den maskina med 16.000 AMD Opteron cpu'er

 

men de hadde nok ikke f.eks så bra tkknikk på superpc'en i 1982 som den teknikken GPU'ene har i dag....

Lenke til kommentar
1982 som pc'n fødeår?

 

trodde den første pc'n ble født i 64 eller 66 ellerno jeg.. men mulig jeg tar helt feil...

Vi snakkar her om PC som IBM sitt varemerke "PC" og derivater av denne, såkalla IBM-kloner, ikkje generelle datamaskiner. Men du har rett i at små datamaskiner, minimaskiner (i motsetning til stormaskiner/mainframes), var til lenge før PC'en kom.

Lenke til kommentar
En topp-PC-Server vi bygger i dag får;  

2X P3-1,4 Xenon med 2MB L2Cache - eller  

2X P4-3,066 Xenon med 512K L2Cache

4GB Dual DDR-RAM m/ 4,2GB pr. sekund

1.000GB Harddisker i Raid

 

Just for the record heter det Xeon og ikke Xenon. Og en skikkelig high-end server har gjerne mer enn 2 cpu'er.

 

Tror ikke det fantes noe i 1982 med tilsvarende power.

Lenke til kommentar
Hmm interresant diskusjon..

 

Selv synes jeg det er ekstremt at desktop pC'ene i 2013 ville slå dagens beste supercomputere...

 

(tenker da på alle cpuene de kliner inne en maskin)

 

På en annen side:

 

Hvis det var slik at de aller beste supercomputerene i 83 kunne måle seg med dagens pc'er, tviler jeg sterkt på at de kunne kjøre Quake 3 Arena med full settings; Antosotropic filtering og 4x antialiasing med 100 fps fordet ;)

 

 

Tviler STERKT på at desktop pc'ene i 2013 klarer å hanskes med Den maskina med 16.000 AMD Opteron cpu'er

 

men de hadde nok ikke f.eks så bra tkknikk på superpc'en i 1982 som den teknikken GPU'ene har i dag....

 

Var det argument mot meg eller var det en bekreftelse?...

 

:o

 

Forvirra her!! :D

Lenke til kommentar
sakset fra: http://www.computerhistory.org/timeline/ti...eline_year=1982

 

The Cray XMP, first produced in this year, almost doubled the operating speed of competing machines with a parallel processing system that ran at 420 million floating-point operations per second, or megaflops.

 

Så er spørsmålet: Hvor mange megaflops klarer en intel p4 på 3.06 ghz?

Jeg mener å ha lest at en P4 på 1,5GHz klarte et sted rundt 600 megaflops. Er ikke helt sikker, men det var noe rundt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...