getit Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 1982 var PC'ns fødeår om jeg har rett, - og er 20 år siden + en måned. En topp-PC i dag er; 1X P4-3,066 med 512k L2Cach 4GB Dual DDR-RAM m/ 4,2GB pr. sekund 500GB Harddisker i Raid En topp-PC-Server vi bygger i dag får; 2X P3-1,4 Xenon med 2MB L2Cache - eller 2X P4-3,066 Xenon med 512K L2Cache 4GB Dual DDR-RAM m/ 4,2GB pr. sekund 1.000GB Harddisker i Raid Spørsmålet er, - for moro skyld , hvilken datamaskin hadde tilsvarende datakraft i det året PC'n ble født, - eller i 1982? Spørsmålet er formodentlig helt umulig, - for det fantes vel ingen maskin som var helt tilsvarende, - men likevel, - med store marginer, - la oss se etter en maskin som hadde samme datakraft, eller som kunne løse de samme oppgavene. (sistnevnte tror jeg er umulig å finne) Hvilken maskin er det? Hva het den? Hvor sto den? Hva gjorde den? Hvor stor og tung var den fysisk? Hva kostet den? Var den fin? Dette er spennende å finne ut ... Hvilken maskin fra 1982 med slik datakraft og lagring kjenner du til? Lenke til kommentar
Danny Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 det fantes vel noen supercomputer sjekk dagens super computer med flere hundre cpu`en og flere millioner flyttal tar vel rund 20 år til en hjemmepc blir så bra Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Trodde det var en 10 års syklus på det. mao...dagens desktop PC er mange ganger bedre enn den beste i 1982. AKIRA Lenke til kommentar
getit Skrevet 31. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2003 det fantes vel noen supercomputer sjekk dagens super computer med flere hundre cpu`en og flere millioner flyttal tar vel rund 20 år til en hjemmepc blir så bra Danny, - det var skudd i blinde som bommet! Jeg spurte etter morsomme og interessante opplysninger, - ikke dine synsinger. Det er helt utenfor trådens tema, men du svarte og gjorde innlegget mitt til en tråd vaffal :wink:. Så, - om det var "supercomputere" eller ikke, - hva fantes av datamaskiner den gangen "matcher" dagens topp-PC'er? Få høre om det da, - eksakte eller hvertfall konkrete opplysninger vil være topp ... Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Hmm interresant diskusjon.. Selv synes jeg det er ekstremt at desktop pC'ene i 2013 ville slå dagens beste supercomputere... (tenker da på alle cpuene de kliner inne en maskin) På en annen side: Hvis det var slik at de aller beste supercomputerene i 83 kunne måle seg med dagens pc'er, tviler jeg sterkt på at de kunne kjøre Quake 3 Arena med full settings; Antosotropic filtering og 4x antialiasing med 100 fps fordet Lenke til kommentar
Helt1 Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 jo, var visse supercomputere på 70 tallet som er er like bra som dagens maskiner. husker ikke hvor jeg leste det. var en artikkel om vannkjøling en her på hw.no (ok.no) hadde laget, og nevnte dette i den forbindelse. hva med å komme til bunns i dette, høres jo veldig spennende ut at... jeg mener.. 70 tallet, raske maskiner. Lenke til kommentar
getit Skrevet 31. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2003 Ja. Jaja. 70-tallet også ... Spennende med masse konkrete opplysninger, - ikke bare det det er spurt om ... Maskinene (med stor M) Hvilke var de, hvor sto de hva het de hvor mys strøm brukte de hva veide de blablablabla Lenke til kommentar
rr79 Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 En del stoff om datamaskiner opp igjennom tidene her. Kanskje ikke så veldig utfyllende men nok til å få noen stikkord å søke videre på. Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 1982 som pc'n fødeår? trodde den første pc'n ble født i 64 eller 66 ellerno jeg.. men mulig jeg tar helt feil... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 1982 som pc'n fødeår? trodde den første pc'n ble født i 64 eller 66 ellerno jeg.. men mulig jeg tar helt feil... pc=personal computer=personlig datamaskin og en datamaskin var ikke alle manns eie før 1982? Lenke til kommentar
chil Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 nee har i alle fall hørt at den første maskinen som ble lagd va så stor at den dekte 1 klasse rom å hadde kapasitet som en lommeregner. Lenke til kommentar
rabagast3 Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Du har da supermaskinen Cray som første gang ble solgt i 1976.Den var ekstremt god på alt utenom grafikk. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Hmm interresant diskusjon.. Selv synes jeg det er ekstremt at desktop pC'ene i 2013 ville slå dagens beste supercomputere... (tenker da på alle cpuene de kliner inne en maskin) På en annen side: Hvis det var slik at de aller beste supercomputerene i 83 kunne måle seg med dagens pc'er, tviler jeg sterkt på at de kunne kjøre Quake 3 Arena med full settings; Antosotropic filtering og 4x antialiasing med 100 fps fordet Tviler STERKT på at desktop pc'ene i 2013 klarer å hanskes med Den maskina med 16.000 AMD Opteron cpu'er men de hadde nok ikke f.eks så bra tkknikk på superpc'en i 1982 som den teknikken GPU'ene har i dag.... Lenke til kommentar
obese Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 http://www.digitalcentury.com/encyclo/upda...te/comp_hd.html Lenke til kommentar
pekle Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 1982 som pc'n fødeår? trodde den første pc'n ble født i 64 eller 66 ellerno jeg.. men mulig jeg tar helt feil... Vi snakkar her om PC som IBM sitt varemerke "PC" og derivater av denne, såkalla IBM-kloner, ikkje generelle datamaskiner. Men du har rett i at små datamaskiner, minimaskiner (i motsetning til stormaskiner/mainframes), var til lenge før PC'en kom. Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 En topp-PC-Server vi bygger i dag får; 2X P3-1,4 Xenon med 2MB L2Cache - eller 2X P4-3,066 Xenon med 512K L2Cache 4GB Dual DDR-RAM m/ 4,2GB pr. sekund 1.000GB Harddisker i Raid Just for the record heter det Xeon og ikke Xenon. Og en skikkelig high-end server har gjerne mer enn 2 cpu'er. Tror ikke det fantes noe i 1982 med tilsvarende power. Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Hmm interresant diskusjon.. Selv synes jeg det er ekstremt at desktop pC'ene i 2013 ville slå dagens beste supercomputere... (tenker da på alle cpuene de kliner inne en maskin) På en annen side: Hvis det var slik at de aller beste supercomputerene i 83 kunne måle seg med dagens pc'er, tviler jeg sterkt på at de kunne kjøre Quake 3 Arena med full settings; Antosotropic filtering og 4x antialiasing med 100 fps fordet Tviler STERKT på at desktop pc'ene i 2013 klarer å hanskes med Den maskina med 16.000 AMD Opteron cpu'er men de hadde nok ikke f.eks så bra tkknikk på superpc'en i 1982 som den teknikken GPU'ene har i dag.... Var det argument mot meg eller var det en bekreftelse?... :o Forvirra her!! Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 sakset fra: http://www.computerhistory.org/timeline/ti...eline_year=1982 The Cray XMP, first produced in this year, almost doubled the operating speed of competing machines with a parallel processing system that ran at 420 million floating-point operations per second, or megaflops. Så er spørsmålet: Hvor mange megaflops klarer en intel p4 på 3.06 ghz? Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 sakset fra: http://www.computerhistory.org/timeline/ti...eline_year=1982 The Cray XMP, first produced in this year, almost doubled the operating speed of competing machines with a parallel processing system that ran at 420 million floating-point operations per second, or megaflops. Så er spørsmålet: Hvor mange megaflops klarer en intel p4 på 3.06 ghz? Jeg mener å ha lest at en P4 på 1,5GHz klarte et sted rundt 600 megaflops. Er ikke helt sikker, men det var noe rundt der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå