Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skal varebiler ha grønne skilter?

joka

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bilen har skillevegg. det er en 1999 mod, førtste gang registrert i norge 23. des 1998

Varebiler fikk grønne skilt en eller annen gang mellom 1986 og 1988, tror jeg.. Min varebil er en 85-modell med hvite skilt, men tror ikke det var så veldig mange år etterpå at de grønne skiltene ble innført. En varebil førstegangsregistrert i 1998 skulle definitivt hatt grønne skilt..

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hva du mener med "ekte" varebiler, men også små pizzaracere har grønne skilter.

Hvilken kjøretøygruppe står oppført i vognkortet?

Kan tenke meg at det står personbil. Mulig at tidligere eier bare har gjort om en personbil til varebil?

Lenke til kommentar

Varebilklasse 1 ble avskaffet 1/7-2004, dette var biler med hvite skilt og skillevegg.

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv....html?id=251881

Bakgrunn for regelendringen som Stortinget nå har vedtatt er at dagens regelverk har blitt utnyttet ved at næringsdrivende med fradragsrett for moms har anskaffet varebil klasse 1 og etter kort tid omgjort/omklassifisert kjøretøyet til en personbil. På denne måten har det i realiteten blitt anskaffet momsfrie personbiler. Dette er uheldig i forhold til de strenge fradragsreglene som gjelder for personbiler (blant annet begrunnet i muligheten for sammenblanding med privatkjøring), og dessuten vil slike kjøretøyer ha store fordeler på markedet for brukte biler

Endringen vil gjelde for biler anskaffet - det vil si registrert på innehaver - fra og med 1. juli 2004. Endringen berører ikke varebiler i klasse 2 (biler med grønne skilter).

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hva du mener med "ekte" varebiler, men også små pizzaracere har grønne skilter.

Hvilken kjøretøygruppe står oppført i vognkortet?

Kan tenke meg at det står personbil. Mulig at tidligere eier bare har gjort om en personbil til varebil?

Ja, pizzaracere var også klasse 2 da det fantes to varebilklasser. Derimot hadde vi bl.a der jeg jobber en del Toyota Corolla med lav skillevegg (opp til midten av forseteryggen) som gikk på hvite skilter. Dette var varebiler i klasse 1, som ikke hadde de samme avgiftsfordelene som biler på grønne skilter har.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

bilen er nå bygget om til personbil... og siden skiltene var hvite så sparte jeg noen kroner

jeg spurte biltilsynsmannen hvorfor bilen hadde hvite skilter... det viste han ikke

men han sjekket opp typegodkjenningen, den var riktig... "dette er ikke mulig" sa han...

han skulle prøve å finne ut av det..

bug? i datasystemet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...