jvc1986 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Venter på et D300 men er lurer litt på hvor god den "wetherproofingen" er. Vet at den er noe bedre på D300 enn D200 (visstnok) så det jeg lurer på er dere som har D200 hvor mye regn og slikt har dere utsatt kameraet for uten problemer? (dårlig med værtette objektiver vel..) Takler kameraet f.eks å ta bilder i et skikkelig regnvær eller er det begrenset til lett vannsprut? Må jeg over på D3 eller en Olympus E3 for å få noe man omtrent kan holde under springen for å vaske det? Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Har hørt at tettingen på D200 skal være ganske bra...., men å holde det under springen, vet jeg ikke om det tåler. Olympus E-1 tålte ihvertfall å bli skyllet under springen, og E-3 er nok tilsvarende. Værtette objektiver vet jeg ihvertfall at Olympus har mange av. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Så å bruke det i litt regn burde gå greit da antar jeg. Men noen med D200 må det vel være her inne som har brukt det i regn, eller? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 For min del har jeg smått med værtette objektiver, så det er stort sett det som hindrer meg. 18-70 kitobjektivet har faktisk noen værtetninger, og dette har jeg brukt flere ganger ute i regn og sne - både på D200 og D70 (som er forbløffende robust). Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har heller ingen værtette objektiv. Men jeg har brukt D200 mange ganger ute i regnet uten problemer. Jeg har ikke tillatt kamera og objektiv å bli gjennombløtt, men at det har regnet på det har gått helt fint. Håkon Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Høres bra ut, blir nok noen flere turer i dårlig vær når D300 kommer i hus. Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det er nok objektivene du bør vere mest bekymret for. Har brukt D200 min i pøsregn, det har faktisk mange ganger kommet en liten dam oppe på infoskjermen. Lenke til kommentar
Xmag Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hvilke objektiver fra Nikon har værtetning? Lenke til kommentar
Zamboo Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Så å bruke det i litt regn burde gå greit da antar jeg.Men noen med D200 må det vel være her inne som har brukt det i regn, eller? Har brukt D200 i regn veldig mange ganger. Det gikk bra i et år, men til slutt holt ikke tettingen lengre. Fant ut at alt av gummi løsner etter lang tid i varmt og funktig vær. Etter at gummigrepet falt av så jeg at tettingen egentlig ikke er mye å skryte av. Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg hadde ikke tatt sjansen på å plutselig oppdage at kameraet mitt ikke tålte regn. Det hadde i så fall blitt en dyrekjøpt erfaring Men det finnes utstyr til å hjelpe seg også under slike forhold: regntrekk Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Hvilke objektiver fra Nikon har værtetning? Nikons "gullringobjektiver" har værtetninger - eksempelvis 17-55/2.8, 70-200/2.8, 12-24/4, 24-70/2.8 osv. Edit: Det er noen untak - tror ikke eldre gullringer nødvendigvis har værtetning. Endret 30. oktober 2007 av Anew Lenke til kommentar
edan Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Så å bruke det i litt regn burde gå greit da antar jeg.Men noen med D200 må det vel være her inne som har brukt det i regn, eller? Jeg har brukt D200 mye i regn. Det har f.eks vært snakk om hel dag med striregn og søkkvått utstyr. Derpå at kamera og dryppvåt Jerven-duk har ligget hulter til bulter i sekken. Ganske enkelt: noe uforsiktig. Det gikk bra lenge, men på søndag var det slutt. Jeg var litt overrasket, fordi det denne dagen var snakk om en kortere påkjenning enn hva kameraet hadde tålt før. Nå lå kameraet ved siden av meg i kun en time eller to i middels tett regn, i påvente av at hjorten skulle dukke opp. Da jeg grep til kameraet var det dødt. Tørking foran viftefovn og gjenopplivingsforsøk har så langt ikke nyttet, så det blir verkstedet neste. Dette viser tydelig at værtettingen på D200 har sine begrensninger. Jeg har aldri hatt problemer med optikken (gullringoptikk) i regnet. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Det virker som du har pushet D200'en din vel hardt, edan. Nikon har aldri hevdet at D200 er "vanntett" (eller værtett - bare at den har forbedret beskyttelse mot vannsprut og støv). Endret 30. oktober 2007 av Anew Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Hmm, noen som vet om en verdigjenstand forsikring dekker slikt? Tror jeg skal sende en forespørrsel til forsikringselskapet mitt ang. dette. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Folk sier at D50 er svampen i forhold til D200, og jeg har vært ut i skikkelig ruskevær med kameraet.... (D50 altså Lenke til kommentar
edan Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det virker som du har pushet D200'en din vel hardt, edan. Nikon har aldri hevdet at D200 er "vanntett" (eller værtett - bare at den har forbedret beskyttelse mot vannsprut og støv). Jeg pushet D200 mot (og over) grensen - og var klar over at kameraet ikke er vanntett. Men det var som om jeg tøyde en god strikk - jeg ble imponert over hvor elastisk den var; altså hvor mye kameraet tålte. Men man vet jo aldri akkurat når strikken ryker... Derfor tror jeg moralen er klar: Man må beskytte kameraet ved langvarig bruk i regn. Og tenk for all del ikke på å skylle det under springen! ...Og jeg må kanksje se meg om etter en brukt D2X...? Lenke til kommentar
Zamboo Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Mitt D200 har faktisk konka 2 ganger på grunn av vann, begge ganger har noen timer i steikeovnen på 50 grader gjort underverker. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har brukt både D200 og D70 i ganske kraftig regnvær i kortere perioder uten problemer. Skal du være ute i regnet mange timer i strekk bør du nok allikevel vurdere å dekke det litt bedre til. Jeg vil tro at en gjennomsiktig plastpose med åpning til hender og objektiv bør fungere greit, som et billig alternativ til de proffe regntrekkene. Lenke til kommentar
torve Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Venter på et D300 men er lurer litt på hvor god den "wetherproofingen" er.Vet at den er noe bedre på D300 enn D200 (visstnok) så det jeg lurer på er dere som har D200 hvor mye regn og slikt har dere utsatt kameraet for uten problemer? (dårlig med værtette objektiver vel..) Takler kameraet f.eks å ta bilder i et skikkelig regnvær eller er det begrenset til lett vannsprut? Må jeg over på D3 eller en Olympus E3 for å få noe man omtrent kan holde under springen for å vaske det? Her er ett utdrag av til testen akamera. Det har vært mye snakk om den høye byggekvaliteten på dette kameraet, og den store fordelen med at det er vann- og støvtett. Vi må dessverre bruke litt plass på å imøtegå disse påstandene. Nikon påstår ikke at kameraet er vann- eller støvtett. De sier i sin egen brosjyre om kameraet at det ”er beskyttet mot tilfeldig fuktighet og støv”. Dette er noe helt annet. Det betyr at kameraet har noen pakninger som gir en viss beskyttelse. Hvis du studerer batterirommet og rommet til minnekortet, så ser du at det er noen pakninger der. Men du ser også at disse ikke er laget for å gi vanntetthet. For å teste dette, slapp vi 5 dråper vann på lokket til batterirommet. Etter få sekunder trakk dette vannet inn under lokket. Da vi åpnet lokket, så vi at pakningene ikke hadde forseglet rommet, og batteriet, og kontaktene i batterirommet var blitt våte. Vi tørket umiddelbart vekk alt vi fant av væske, og skrudde på kameraet igjen. Da fungerte det ikke som det skulle, og vi måtte ta ut batteriet, og la batterirommet/kameraet tørke, før vi kunne bruke det igjen. Dette kameraet skal du altså holde unna vann! Hvis vi skal stole på Nikons formulering i sin egen brosjyre, så garanterer de ingen ting når det kommer til denne beskyttelsen. Det eneste kameraet antakelig gir, er en noe høyere grad av motstandsdyktighet mot støv og fukt. Det betyr at du fortsatt skal være forsiktig i regn og snø og støvete omgivelser, slik du må med alle kameraer som ikke er beskyttet mot regn og støv. Hele testen kan leses her. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Svar fra Gjensidige forsikring: Viser til mail fra deg vedr dekninger på verdigjenstand forsikring. Skal forsøke å svare så godt jeg kan: Hvis du skulle være uheldig på tur å ramle i sjøen, vil vi dekke tapet. Hvis du bruker det regn/snø/fuktig/sand og det blir ødelagt, med den forutsetning at det vanligvis kan brukes til det, så dekkes det. Hvis du ramler å faller på kamera og det blir ødelagt, dekkes det. Tyveri fra låst bil, vi dekker tyveri av verdigjenstander fra låst bil, men kun hvis det oppbevares i hanskerom eller eget separert bagasjerom. Tyveri fra låst hotellrom, dekkes. Tyveri på åpen gate, dekkes. Vi krever tilsyn. Så sikkerhetsforskriften sier at du skal påse at gjenstanden ikke etterlates uten tilsyn eller gjenglemmes. Ved brudd på SIk, vil vi ikke dekke skaden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå