Gå til innhold

Ubuntu 7.10 - "Must have" programmer

Anbefalte innlegg

Å fikse apt-get etter at Automatix har sølt til og/eller "breaket" det, er vel ikke akkurat veldig brukervennlig.
Et av hovedpoengene er jo at automatix åpner noen brønner. Blant disse er deres egen brønn den mest problematiske, men jeg må si at jeg har mye større tillit til arnieboy enn jeg har til at en nybegynner selv skal rote rundt i sources.list. Har aldri opplevd at automatix har break'et noe som helst.

For det andre ser jeg heller ikke poenget med det, så sant an ikke fortsatt sitter med versjon 6.10 eller eldre.
Selvfølgelig er det et poeng, denne tråden er vel det beste beviset på det.

Grunnen til å bruke Automatix (imo) forsvant med 7.04,
Les hva du selv skriver, det er swelvfølgelig alt annet enn trivielt for en nybegynner, eller en erfaren som ikke er ajour, å finne ut hvor alle disse blobsene ligger.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et av hovedpoengene er jo at automatix åpner noen brønner. Blant disse er deres egen brønn den mest problematiske, men jeg må si at jeg har mye større tillit til arnieboy enn jeg har til at en nybegynner selv skal rote rundt i sources.list. Har aldri opplevd at automatix har break'et noe som helst.

Og mange har sikkert hatt tilfeldig sex med ukjente uten å få kjønnssykdommer. Ta en tur på Google, så ser du at Automatix ikke er det mest robuste man kan få fatt på. En nybegynner trenger heller ikke å editere sources.list direkte for å legge til kilder. Uansett er det lettere å rette opp i feil man har gjort selv, hvis man redigerer sources.list.

For det andre ser jeg heller ikke poenget med det, så sant an ikke fortsatt sitter med versjon 6.10 eller eldre.

Selvfølgelig er det et poeng, denne tråden er vel det beste beviset på det.

På hvilken måte er denne tråden et bevis på at en nybegynner trenger Automatix? Java, Flash, kodeker får man gjennom add/remove, mye annet gjennom løse deb-pakker fra f. eks. http://getdeb.org, http://opera.com, http://skype.com, http://packages.medibuntu.org/pool/non-free/w/w32codecs/. Properitære drivere blir behandlet gjennom Restricted Driver Manager

Lenke til kommentar
Ta en tur på Google, så ser du at Automatix ikke er det mest robuste man kan få fatt på.
Det er ikke noe argument, det er en kjensgjerning at arnieboy ble utsatt for feilaktig hets på tidlige utgaver av automatix (og denne hetsen ser ut til å være selvforsterkende). Google etter hva som helst, og du får opp masse hits. Faktisk har jeg nå gjennom utallige installasjoner fra 6.06 og opp til 7.10 kun opplevd en issue med automatix, og det var knyttet til at mplayer plug-in ikke ble foretrukket lenger etter oppdatering av alternative plug-in. Listen er vel noe verre når det gjelder ubuntu-teamet, blant annet at restricted drivers manager feilet stygt på 7.04 på et nvidia kort her, jeg gikk da tilbake til å bruke automatix også for nvidia på 7.04. Jeg har bygget mine egne nvidia drivere for en drøss debiankjerner opp gjennom årene, jeg setter i grunnen pris på å ikke gjøre det lengre.

En nybegynner trenger heller ikke å editere sources.list direkte for å legge til kilder. Uansett er det lettere å rette opp i feil man har gjort selv, hvis man redigerer sources.list.
Enig i dette, men ærlig talt, det er ikke vanskelig å se hva automatix har gjort med fila, her er de nederste linjene på min ferske 7.10:

#AUTOMATIX REPOS START

deb http://archive.canonical.com/ubuntu gutsy partner

deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu gutsy-backports main restricted universe multiverse
#AUTOMATIX REPOS END

Så la oss ikke overdrive det poenget. Derimot ble jeg etterhvert lei av å til enhver tid følge med på endringer i repos, og de er fortsatt hyppige. En nybegynner vil faktisk være pukka nødt til å komme på et sted som dette for å finne frem i jungelen.

På hvilken måte er denne tråden et bevis på at en nybegynner trenger Automatix? Java, Flash, kodeker får man gjennom add/remove, mye annet gjennom løse deb-pakker fra f. eks. http://getdeb.org, http://opera.com, http://skype.com, http://packages.medibuntu.org/pool/non-free/w/w32codecs/. Properitære drivere blir behandlet gjennom Restricted Driver Manager
Den kunnskapen har selvfølgelig ikke en nybegynner, for ikke å snakke om at en nybegynner ikke kjenner mulighetene, og at nok arnieboy har et mye bedre utvalg enn det du lister opp her. Når atpåtil listen din over endres for hver utgave av ubuntu blir det for meg latterlig å kreve at alle skal være oppdatert.

Jeg kan med hånden på hjertet si at automatix var hovedgrunnen til at jeg forlot debian til fordel for ubuntu, og jeg bruker det på alle installeringer og er meget takknemlig for at arnieboy sjekker ut alt det jeg ikke ønsker bruke tid på å sjekke ut. Dessuten er min tillit til ham mye større enn til de fleste forumbrukere. Jeg respekterer naturligvis at andre av forskjellige grunner ikke ønsker å bruke automatix, men for nybegynnere er nok fortsatt automatix en gave.

Lenke til kommentar
Er vel snart ikke så mange ting som trenger å installere ved reinstall, egentlig kun libdvdcss2 og w32codecs som er slit.

- w32codecs/w64codecs (Windows Media-filer)

finner ikke disse meg apt get kommandoen , ligger de i den vanlige pakke brønnen ?

Jeg fant dem heller ikke. Men så innstallerte jeg de dvd greian og kjørte den sh fila. (Husker ikke helt nøyaktig hva jeg innstallerte.) Legg til medibuntu sin pakkebrønn. Så skal de til slutt komme.

EDIT:

Jeg har klart meg helt fint uten Automatix siden jeg starta.

Starta vell med 6.04, såe

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Automatix ødela hvertfall min 6.10 installasjon så grundig at jeg måtte reinstallere. Så jeg vil ikke anbefale det til noen. Sender de bare til www.ubuntuguide.org. Der står det skrevet rett frem på en brukervennlig måte hva du skal gjøre for å installere hva du trenger av codecs og de mest relevante programmene helt uten bruk av Automatix. Tar maks et par timer og det er ikke mye å forlange at man setter av LITT tid til å sette seg inn i det nye operativsystemet sitt. Har lest at Ubuntu programererne har planlagt å samarbeide med folka bak Automatix2 for å gjøre det mer stabilt bare de åpner kildekoden for programmet, siden det er så mange noobs som ødelegger installasjonen sin ved bruk av det. For de har sjønt at det nytter ikke å kritisere programmet. Folk bruker det uansett. Etter dette tror jeg det kan bli bra og da kan tom jeg tenkt meg å anbefale det til nybegynnere. Men tror aldri at jeg selv ville installert det på min friske installasjon av Ubuntu.

Endret av sn3ipen
Lenke til kommentar
Automatix ødela hvertfall min 6.10 installasjon så grundig at jeg måtte reinstallere.
Er du nå sikker på det, eller var det noe annet du hadde mikket med i systemet?
Har lest at Ubuntu programererne har planlagt å samarbeide med folka bak Automatix2 for å gjøre det mer stabilt bare de åpner kildekoden for programmet,
Nei sier du det, så hendig at jeg har kildekoden til deg her da:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
## RESIN 3.2.2 ################################################################

#created by James Sanders

#http://www.jamessanders.info/resin

#please send bug reports on this file to James Sanders ([email protected])

#build date: Sun, 28 Oct 2007 01:44:56 +0000

###########################################################################

import sys,os,time,user

import gtk, gtk.glade

from gtk import gdk

import gobject

import pango

from resin_config import *

from extra_functions import *

from resin_ui import *

import threading

import time

from copy import *

import vte

import gtkhtml2

class termPipe( threading.Thread ):

def run( self ):

self.running = 1

pid = self.terminal.fork_command(self.script)

run = 1

while run:

try:

if os.popen("ps -eo %p"+"|grep ^[[:space:]]*%s$"%pid).read() == "":

run = 0

break

else:

time.sleep(.111111)

except:

run = 0

print "broken pipe!"

break

self.running = 0

class termPipe2( threading.Thread ):

def run( self ):

self.running = 1

run = 1

while run:

try:

run = 0

break

else:

time.sleep(2)

except:

run = 0

print "broken pipe!"

break

self.running = 0

class activity_terminal:

def __init__(self):

self.terminal = term_status_window()

def connect_pipe(self,command):

self.logged = ''

self.r = 0

self.terminal.vte_terminal.grab_focus()

self.terminal.vte_terminal.connect("cursor-moved",self.log_output)

self.thread = termPipe()

self.thread.script = command

self.thread.terminal = self.terminal.vte_terminal

self.thread.start()

self.thread.running = 1

self.pipe_open = 1

pre = self.terminal.label.get_label()

eli = ""

while self.thread.running:

if (len(eli) >= 3):

eli = ""

else:

eli+="."

self.terminal.label.set_markup(pre+eli)

time.sleep(.1)

update_ui()

self.terminal.label.set_markup(pre)

self.pipe_open = 0

def log_output(self,term):

column,row = self.terminal.vte_terminal.get_cursor_position()

if self.r != row:

off = row-self.r

text = self.terminal.vte_terminal.get_text_range(row-off,0,row-1,-1,self.capture

_text)

self.r=row

text = text.strip()

if "\n" not in text or text[-1] != "\n":

text += "\n"

self.logged += text

def capture_text(self,text,text2,text3,text4):

return True

class quick_terminal:

def __init__(self):

self.terminal = quick_terminal_window()

self.thread = termPipe2()

self.thread.start()

self.thread.running = 1

self.pipe_open = 1

update_ui()

self.pipe_open = 0

siden det er så mange noobs som ødelegger installasjonen sin ved bruk av det. For de har sjønt at det nytter ikke å kritisere programmet. Folk bruker det uansett. Etter dette tror jeg det kan bli bra og da kan tom jeg tenkt meg å anbefale det til nybegynnere.
Hvilke noobs er det du snakker om, de fleste jeg har sett har vært inne å rotet med config-filer etter mer eller mindre gode råd på forum.
Lenke til kommentar
Automatix ødela hvertfall min 6.10 installasjon så grundig at jeg måtte reinstallere.
Er du nå sikker på det, eller var det noe annet du hadde mikket med i systemet?
Har lest at Ubuntu programererne har planlagt å samarbeide med folka bak Automatix2 for å gjøre det mer stabilt bare de åpner kildekoden for programmet,
Nei sier du det, så hendig at jeg har kildekoden til deg her da:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
## RESIN 3.2.2 ################################################################

#created by James Sanders

#http://www.jamessanders.info/resin

#please send bug reports on this file to James Sanders ([email protected])

#build date: Sun, 28 Oct 2007 01:44:56 +0000

###########################################################################

import sys,os,time,user

import gtk, gtk.glade

from gtk import gdk

import gobject

import pango

from resin_config import *

from extra_functions import *

from resin_ui import *

import threading

import time

from copy import *

import vte

import gtkhtml2

class termPipe( threading.Thread ):

def run( self ):

self.running = 1

run = 1

while run:

try:

run = 0

break

else:

time.sleep(.111111)

except:

run = 0

print "broken pipe!"

break

self.running = 0

class termPipe2( threading.Thread ):

def run( self ):

self.running = 1

run = 1

while run:

try:

run = 0

break

else:

time.sleep(2)

except:

run = 0

print "broken pipe!"

break

self.running = 0

class activity_terminal:

def __init__(self):

self.terminal = term_status_window()

self.logged = ''

self.r = 0

self.terminal.vte_terminal.connect("cursor-moved",self.log_output)

self.thread = termPipe()

self.thread.start()

self.thread.running = 1

self.pipe_open = 1

pre = self.terminal.label.get_label()

eli = ""

if (len(eli) >= 3):

eli = ""

else:

eli+="."

self.terminal.label.set_markup(pre+eli)

time.sleep(.1)

update_ui()

self.terminal.label.set_markup(pre)

self.pipe_open = 0

def log_output(self,term):

column,row = self.terminal.vte_terminal.get_cursor_position()

if self.r != row:

off = row-self.r

text = self.terminal.vte_terminal.get_text_range(row-off,0,row-1,-1,self.capture

_text)

self.r=row

text = text.strip()

if "\n" not in text or text[-1] != "\n":

text += "\n"

self.logged += text

def capture_text(self,text,text2,text3,text4):

return True

class quick_terminal:

def __init__(self):

self.terminal = quick_terminal_window()

self.thread = termPipe2()

self.thread.start()

self.thread.running = 1

self.pipe_open = 1

update_ui()

self.pipe_open = 0

siden det er så mange noobs som ødelegger installasjonen sin ved bruk av det. For de har sjønt at det nytter ikke å kritisere programmet. Folk bruker det uansett. Etter dette tror jeg det kan bli bra og da kan tom jeg tenkt meg å anbefale det til nybegynnere.
Hvilke noobs er det du snakker om, de fleste jeg har sett har vært inne å rotet med config-filer etter mer eller mindre gode råd på forum.

1. Ja jeg er bra sikker på det. Orket ikke å ordne opp i tingene så jeg starta bare fra scratch uten å installere Automatix. Men har selfølgelig ingen beveis.

2. Kildekoden til Automatix hvar ivertfall lukket før så dette hvar nytt for meg.

3. Alt fra folk som ikke orker å sette seg inn i systemet til de som ikke greier det.

Desuten er det bevist at det kan ødelegge systemet over tid og gjøre det til en nesten umulig oppgave å oppgradere til en nyere versjon av Ubuntu.

Her er noe Mathev Garreth (En av medlemmene i "Ubuntu Tecnical Board") sa:

http://mjg59.livejournal.com/77440.html

Automatix exists to satisfy a genuine need, and further work should be

carried out to determine whether these user requirements can be

satisfied within the distribution as a whole. However, in its current

form Automatix is actively dangerous to systems - ranging from damage

to small items of user configuration, through removing user-installed

packages without adequate prompting or warning and up to the (small

but existing) potential to leave a system in an unbootable state.

The current design of Automatix precludes any reasonable way to fix

some of these problems. It is attempting to fulfil the role of a

high-level package manager without actually handling any sort of

dependency resolution itself.

A more reasonable method of integrating Automatix's functionality into

Ubuntu would be for the Automatix team to provide deb files to act as

installers for the software currently provided. These could then be

installed through the existing package manager interfaces. This would

solve many of the above problems while still providing the same level

of functionality.

In its current form Automatix is unsupportable, and a mechanism for

flagging bugs from machines with Automatix installed may provide a

valuable aid for determining whether issues are due to supported

distribution packages or third party software installers.

Les også komentarene fra brukerne på Digg. Der er det flere som har opplevd det samme som meg.

http://digg.com/linux_unix/Automatix_Is_Ac...rous_to_Systems

Les gjerne denn også.

http://pimpyourlinux.com/linux-feature-rev...ubuntu-install/

Endret av sn3ipen
Lenke til kommentar
1. Ja jeg er bra sikker på det. Orket ikke å ordne opp i tingene så jeg starta bare fra scratch uten å installere Automatix. Men har selfølgelig ingen beveis.
Det er simpelthen ikke godt nok, slike uttalelser gir fort noen noe å google etter uten nødvendigvis å ha substans.
2. Kildekoden til Automatix hvar ivertfall lukket før så dette hvar nytt for meg.
Det er et python script, sett deg inn i hva du snakker om før du så åpenlyst kommer med påstander mot en som har ofret utallige timer for å bringe ubuntu ut til almenheten, og som på ingen måte har fortjent all dritten han har fått.
Desuten er det bevist at det kan ødelegge systemet over tid og gjøre det til en nesten umulig oppgave å oppgradere til en nyere versjon av Ubuntu.
Hvilket bevis? Garreth var så diffus som han overhodet fikk til for ikke å tråkke feil. All kode er beheftet med bugs og feil, selvfølgelig gjelder dette også automatix.

Når det er sagt så skal jeg være den første til å innrømme at behovet for automatix blir mindre for hver distribusjon, og faktisk ser jeg at det med 7.10 er vesentlig færre applikasjoner i automatix enn det var i 7.04, så med et par justeringer til så vil også jeg være enig i at automatix ikke lenger har en rolle.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Det er simpelthen ikke godt nok, slike uttalelser gir fort noen noe å google etter uten nødvendigvis å ha substans.

Automatix installerer pakker uten at Synaptic vet om det. Dermed er faren stor for at man dobbel installerer pakker. Tror det hvar noe sånt som sjedde med meg. Siden mange av pakkene ikke har det samme navnet i Automatix som i Synaptic.

Det er et python script, sett deg inn i hva du snakker om før du så åpenlyst kommer med påstander mot en som har ofret utallige timer for å bringe ubuntu ut til almenheten, og som på ingen måte har fortjent all dritten han har fått.

Her har jeg bommet og beklager selfølgelig dette og synes det er bra at andre retter feil man gjør.

Hvilket bevis? Garreth var så diffus som han overhodet fikk til for ikke å tråkke feil. All kode er beheftet med bugs og feil, selvfølgelig gjelder dette også automatix.

Er enig i at all kode har bugs og kan forbedres. Men det er jo opp til hver enkelt hvordan de vil forbedre koden. Ingen mennesker tenker likt når de skal skrive kode. Men Automatix gjør ting med systemet dit uten at du har kontroll. Dette blir som windows. Buggy og ustabilt.

Når det er sagt så skal jeg være den første til å innrømme at behovet for automatix blir mindre for hver distribusjon, og faktisk ser jeg at det med 7.10 er vesentlig færre applikasjoner i automatix enn det var i 7.04, så med et par justeringer til så vil også jeg være enig i at automatix ikke lenger har en rolle.

Enig. Vil også legge til at det er ikke mange linjene du trenger å skrive i Terminalen for å få det til å funke. Nesten samtlige codecer lastes ned og installeres etterhvert som du får bruk for de. Mp3, flash, java osv. Programmer som VLC og lignende finner du i synaptic. Point and click. Så klarer du å installere automatix så klarer du å installere alt annet også. "The Ubuntu Way" som de kaller det.

Lenke til kommentar

Apturl er vel inkludert nå i Ubuntu 7.10, så en link som dette bør vel fungere for alle som har siste Ubuntu:

apt:pakke1,pakke2,pakke3

Brukere skal kunne trykke på denne linken, og så installerer apt pakkene. Dette eliminerer behovet for Automatix etter min mening. Har ikke oppgrader til 7.10 ennå, så har ikke testet dette selv.

Edit:

Kan jo legge ved en testlink for de som har Ubuntu 7.10, og vil prøve:

exaile musikkavspiller

Edit2:

Kom på at jeg har Gutsy på laptopen. Fikk ikke linken til å fungere. Mulig websiden må ha støtte for det. Prøvde med url BBCode, men den ville absolutt legge ved http:// først.

Endret av WzUp
Lenke til kommentar
Det kan være en ide å legge til medibuntu pakkebrønn:

sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/gutsy.list -O

/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list

wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update

da får du tilgang til win32-codecs, Adobe Reader (acroread, acroread-plugins, mozilla-acroread), Microsoft's TrueType Core Fonts (msttcorefonts), etc

hvor kan jeg bla i den pakke brønnen , legger det seg til den vanlige add/remove applications ?

når jeg kjørte komadoen så fikk jeg 3 nye "updates" med codeker , men wmv/mwa var ikke blant de ,

Lenke til kommentar

Fine programmer som ikke er nevnt så langt:

- firestarter (fint lite firewall-GUI som dessverre ikke utvikles på lenger)

- easytag (for tagging av musikkfiler)

- virtualbox-ose

- bittornado (enkel torrent-klient, men solid som et fjell i motsetning til f.eks. Deluge, Azureus)

- brasero (et av de bedre brenneprogrammene som er open source)

- linuxdcpp (DC++-klient)

- music-applet (styr musikken i f.eks. Rhythmbox fra et panel)

- scummvm (spill gamle adventure-spill fra Lucasarts ++)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...