Gå til innhold

Ubuntu 7.10 - "Must have" programmer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har installert libdvdread3. Men når eg prøve:

sudo sh /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh

Får eg til svar at det er ikje noko prebuilt binaries. Da foreslår terminalen at eg ska installere fakeroot og debhelper for å installere det. Men finns det virkelig ikkje noko prebuilt binaries? Kanskje i ein eller anna pakkebrønn som ikkje følge med ubuntu 7.10 64 bit?

Lenke til kommentar
Eg har installert libdvdread3. Men når eg prøve:

sudo sh /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh

Får eg til svar at det er ikje noko prebuilt binaries. Da foreslår terminalen at eg skal installere fakeroot og debhelper for å installere det. Men finns det virkelig ikkje noko prebuilt binaries? Kanskje i ein eller anna pakkebrønn som ikkje følge med ubuntu 7.10 64 bit?

Bare installer fakeroot og debhelper (og muligens build-essential): "sudo apt-get install debhelper fakeroot build-essential" og kjør av install-css.sh igjen, da skal det gå fint.

Du kan jo eventuelt finne ferdige debs, men det er lettere å bare gjøre det gjennom install-css.sh

Lenke til kommentar

Gutter (jenter?) .... jeg oppgraderte min 7.10 distro til 64bit versjonen (siden jeg har AMD Turion64x2). Nå når jeg prøver å installere de programmene som dere har foreslått får jeg stort sett beskjed om at maskinen ikke finner programmene eller at den ikke kan installere dem.

Trodde kanskje at det var en 64bit pakkebrønn som var for denne distroen?

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har et stort behov for faktisk å bruke 64 versjonen, vil du støte på mye mindre problemer om du bare holder deg til 32. ;)

Ja, jeg skjønner det nå :) Men jeg lot meg rive med av hvor kult Linux er, så ...... Du må huske at jeg er nyfrelst og vil prøve ALT nå!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
sudo aptitude install emacs kile ocatve gnuplot emacs-goodies-el kubuntu-desktop kbfx octave2.9-emacsen openmpi-bin kde-kdm-themes kde-style-serenity

Ellers har jeg samlet en god del i signaturen.

Kunne vært en fordel å informere om hva disse pakkene er for noe, er ikke så bra for de som f.eks ikke vil ha KDE å stappe den kommandoen inn i terminalen.
Lenke til kommentar

genial tråd , som ny på ubentu/linux så passer dette meg perfekt :D

Er vel snart ikke så mange ting som trenger å installere ved reinstall, egentlig kun libdvdcss2 og w32codecs som er slit.

- w32codecs/w64codecs (Windows Media-filer)

finner ikke disse meg apt get kommandoen , ligger de i den vanlige pakke brønnen ?

Husk å kjøre av :
sudo /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh

etter å ha installert libdvdread3 for å kunne spille av krypterte disker.

smart , hadde aldri tenkt på det :p

Kontrollpanel til nVidia eller ATI-skjærmkort om du ikke klarer deg med bare driveren:

Nvidia: sudo aptitude install nvidia-settings

ATI: sudo aptitude install fglrx-control

hvor finner jeg innstillingen etter at jeg har installert de ?

Lenke til kommentar
finner ikke disse meg apt get kommandoen , ligger de i den vanlige pakke brønnen ?

Ja, du må legge til en ny pakkekilde. Søk på "w32codecs ubuntu" på Google på for å finne en guide.

hvor finner jeg innstillingen etter at jeg har installert de ?

Kjør "sudo nvidia-settings" i terminalen, da starter du programmet som administrator

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...