FrozenFish Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har nettopp installert Ubuntu 7.10 på min laptop og er helt ny med Linux. Er det noen programmer som er et "must" å installere? Jeg tenker både på sikkerhet og sånn generellt. Takker! Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Innenfor sikkerhet så har ikke jeg noen spesielle å komme med ihvertfall. Men tar alltid Språkpakker: • language-pack-nb • language-pack-gnome-nb • language-pack-kde-nb • language-support-nb Internett-tillegg: • sun-java6-jre • sun-java6-plugin • flashplugin-nonfree • j2re1.4-mozilla-plugin Media • vlc • xmms Lenke til kommentar
Decline Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 DVD-støtte-plugins? (Hva enn pakkenavnene var) Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Innenfor sikkerhet så har ikke jeg noen spesielle å komme med ihvertfall. Men tar alltid Språkpakker: • language-pack-nb • language-pack-gnome-nb • language-pack-kde-nb • language-support-nb Internett-tillegg: • sun-java6-jre • sun-java6-plugin • flashplugin-nonfree • j2re1.4-mozilla-plugin Media • vlc • xmms Takker for det! jeg la inn VLC forleden men den slet litt med å spille av filmer. Jeg har prøvd å finne codecs eller en update, uten hell. Skal disse ligge i pakkebrønnen til Ubuntu? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) DVD-støtte-plugins? (Hva enn pakkenavnene var) libdvdread3 ellerno? Takker for det!jeg la inn VLC forleden men den slet litt med å spille av filmer. Jeg har prøvd å finne codecs eller en update, uten hell. Skal disse ligge i pakkebrønnen til Ubuntu? Bare hyggelig. Alle ligger i pakkebrønnen. Lettest å få ned med apt-get i console sudo apt-get install language-pack-nb language-pack-gnome-nb language-pack-kde-nb language-support-nb sun-java6-jre sun-java6-plugin flashplugin-nonfree j2re1.4-mozilla-plugin vlc xmms libdvdread3 -y Endret 30. oktober 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Er vel snart ikke så mange ting som trenger å installere ved reinstall, egentlig kun libdvdcss2 og w32codecs som er slit. - ubuntu-restricted-extras (Flash Player, Java, masse codecs og ekstragreier) - libdvdcss2 (DVD) - w32codecs/w64codecs (Windows Media-filer) - språkpakker (noe man ordner lett i "Language Support" (hvis du ikke har ordnet pakkene står det mest sannsynlig på engelsk ) - Deluge (For å laste ned demoer, linux-distroer og annet ) Endret 30. oktober 2007 av IQ Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 sudo apt-get install language-pack-nb language-pack-gnome-nb language-pack-kde-nb language-support-nb sun-java6-jre sun-java6-plugin flashplugin-nonfree j2re1.4-mozilla-plugin vlc xmms libdvdread3 -y Genialt! Jeg prøver å nå å huske de mest brukte kommandoene.... (liker dette) - Deluge (For å laste ned demoer, linux-distroer og annet Fikk lagt det inn forleden slik at jeg kan laste ned demoer og sånt Liker det forresten veldig godt! Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Husk å kjøre av : sudo /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh etter å ha installert libdvdread3 for å kunne spille av krypterte disker. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Sånn, da har jeg fått installert alt som dere har foreslått. Men, jeg prøver å spille av en .avi film i VLC men får bare grønn skjerm med farger rundt. Lyden er god, men altså ikke bilde. Videre lurer jeg på om der er et program jeg kan bruke for å oppdatere min iPod med? Lenke til kommentar
sim Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Videre lurer jeg på om der er et program jeg kan bruke for å oppdatere min iPod med? Du kan ta en titt på gtkpod. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Videre lurer jeg på om der er et program jeg kan bruke for å oppdatere min iPod med? Du kan ta en titt på gtkpod. jeg finner gtkpod og gtkpod-aac. Er der noen viktig forskjell mellom de to? Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 installerte gtkpod-aac og det virker som en drøm! Takker og bukker! Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Sånn, da har jeg fått installert alt som dere har foreslått.Men, jeg prøver å spille av en .avi film i VLC men får bare grønn skjerm med farger rundt. Lyden er god, men altså ikke bilde. Har vært borti det problemet selv, men da ordnet det seg med en restart (vet ikke om det var det som ordnet saken, men det funka ihvertfall ) Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Programmering: DrPython Quanta Plus Internett/nettverk: gFTP Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) sshmenu-gnome avant-window-navigator ssh http://code.google.com/p/gnome-menu-file-browser-applet/ nodoko theme webmin (!) Endret 30. oktober 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
Woolly Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Om du vil ha full styring over 3D-effekter i Compiz-Fuzion: sudo aptitude install compizconfig-settings-manager Kontrollpanel til nVidia eller ATI-skjærmkort om du ikke klarer deg med bare driveren: Nvidia: sudo aptitude install nvidia-settings ATI: sudo aptitude install fglrx-control For å spille krypterte dvd-er: 1. sudo aptitude install libdvdread3 2. sudo sh /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh For Java, Flash og diverse media-kodeker: sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras Det kan være en ide å legge til medibuntu pakkebrønn: sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/gutsy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update da får du tilgang til win32-codecs, Adobe Reader (acroread, acroread-plugins, mozilla-acroread), Microsoft's TrueType Core Fonts (msttcorefonts), etc Automatix fikser mye av dette for det med et par enkle klikk, kan lastes ned på automatix.com. Det finnes mange programmer som kan være vært en titt, tror de fleste skulle ligge i pakkehandleren eller ha en installasjonsfil klar for Ubuntu/Debian: Songbird, Miro, VLC, F-spot, Streamtuner (for all verdens internetradiokanaler), +Stramripper og XMMS, Gnome Baker eller K3B, Deluge eller Ktorrent, k9copy for å ta backup av DVD-er, xchat om du bruker IRC, Blender (3D/animasjonsprogram), scribus, NVU... av spill: CodeRED: Alien Arena, Sauerbraten, Battle for wesnoth Endret 30. oktober 2007 av Woolly Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hvis du bruker gmail sudo aptitude install checkgmail Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Hvis du bruker gmail sudo aptitude install checkgmail For ikke å snakke om gmailfs. http://richard.jones.name/google-hacks/gma...filesystem.html Lenke til kommentar
Krabba Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Sånn, da har jeg fått installert alt som dere har foreslått.Men, jeg prøver å spille av en .avi film i VLC men får bare grønn skjerm med farger rundt. Lyden er god, men altså ikke bilde. Har vært borti det problemet selv, men da ordnet det seg med en restart (vet ikke om det var det som ordnet saken, men det funka ihvertfall ) hmms har samme problemet selv av og til. ofte etter å ha kjørt radio stream eller spilt av videoer fra youtube (i firefox). raskeste er å bare logge ut og logge inn igjen. noen som vet hva som er årsaken til problemet, eventuelt hvordan man får fixet det ? Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 www.getautomatix.com aMSN Beep Media Player irssi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå