Gå til innhold

hunder, barn og invandrere

Anbefalte innlegg

Når skal heksejakten mot Frp'ere slutte?

Å påstå at Frp'ere utsettes for heksejakt er vel for enkelt. Spør en Gerd-Liv Valla eller en Jagland om hva heksejakt er, så kan det tenkes at ordet får en annen dimensjon. (Om det er fortjent eller ikke er en helt annen sak.) Det er ikke slik at FrP er spesielt utsatt for avisenes evne til å lage storm av en mild bris.

Men endel Frp'ere har - i likhet med uerfarne politikere fra andre partier - en egen evne til å gi tabloidene noe å lage overskrifter på. De kunne rett og slett trengt et kurs i Akersgatas logikk før de ble sluppet ut på egen hånd.

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valla har helt klart grunn til å klage på heksejakt. Men hvis jeg bare hadde orka å lete fram tall, vet jeg (nesten helt) sikkert at Frp blir generelt sett dårligere omtalt enn andre partier. Bare den siste uka har jeg fått 3 store oppslag i fleisen, som lyder 'FRP'er tatt for/ødela/skyldig i ....."-saker.

Men det kan være noe i det du sier, at Frp'ere har en særegen evne til å havne i disse situasjonene.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke snakk om å sette like grenser. Man må integreres, om det så være barn, hunder eller innvandrere. De må lære seg grunnleggende etikk og grenser for å fungere i samfunnet. En hund vet ikke hvordan den store verden fungerer, og trenger grenser. Akkurat som en innvandrer som kommer til Norge ikke vet hvordan 'system' vi har her, og det trengs 'oppdragelse' for at de skal fungere i samfunnet.

Jeg sa ikke at han mener grensene skal være like, men at han mener det ikke er noen forskjell på måten man gjør det på.

Poenget er fortsatt at de ikke må. Vi ser nok av eksempler verden rundt på at innvandrere samler seg i ghettoer og ikke ønsker å integreres. Og hva gjør vi da? Det er der Christoffersen sier at: "Det handler om grensesetting, og er ikke annerledes enn å oppdra barn eller hunder."

Og mitt spørsmål igjen er: Hvordan oppdrar han sine hunder, og med det i mente: Hvordan vil han motivere innvandrere til å ville integreres, og hvordan vil han reagere hvis de sier "nei takk"?

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jeg kunne ha lyst til å spørre byråden (om jeg treffer ham på Torgalmenningen en dag skal jeg gjøre det): Den beste måten å "sosialisere" en hund er som han sikkert vet gjennom belønning, ikke ved straff. Er han tilhenger av å gi innvandrere som lar seg sosialisere belønning i form av ekstra goder?

Point of view. Du sier FRP vil ta fra dem, mens andre vil si de ønsker å belønne innvandrere som integrerer seg.

Man må i dag gjøre seg fortjent til norsk statsborgerskap. Det er ikke til å komme utenom. Man gjør seg fortjent ved å oppnå kravene som stilles. Hvordan skal man kunne ta fra noen noe de ikke har fått?

Med mindre da FRP er for å ta fra innvandrere med norsk statsborgerskap trygd o.l. Men vil de det (jeg aner ikke)?

Lenke til kommentar
*snip

Jeg sa ikke at han mener grensene skal være like, men at han mener det ikke er noen forskjell på måten man gjør det på.

Poenget er fortsatt at de ikke må. Vi ser nok av eksempler verden rundt på at innvandrere samler seg i ghettoer og ikke ønsker å integreres. Og hva gjør vi da? Det er der Christoffersen sier at: "Det handler om grensesetting, og er ikke annerledes enn å oppdra barn eller hunder."

Og mitt spørsmål igjen er: Hvordan oppdrar han sine hunder, og med det i mente: Hvordan vil han motivere innvandrere til å ville integreres, og hvordan vil han reagere hvis de sier "nei takk"?

Barn kan vel si nei de også, tingen er bare at de ikke har makt til å gjenomføre sin egen politik. Spørsmålet blir vell om invandrere skal ha noe valg i om de vil bli integrert. Kunne jo lett sakt det som så at vill du ikke er det første fly tilbake til afganistan, sudan etc.

Men men til det jeg egentlig ville si;

SV er som vanlig dypt sjokkert og rystet :!:

Lenke til kommentar

Og da har noen drevet brannslukking:

Byrådsleder Monica Mæland og byråd Øistein Christoffersen i Bergen beklager sterkt uttalelsene sistnevnte ga til Åsane Tidende. I en pressemelding skriver de følgende:

- Jeg beklager sterkt at jeg i et intervju med Åsane Tidende har kommet med uttalelser om innvandringspolitikk som er egnet til å misforstås og som har blitt oppfattet negativt. Jeg ser at mine uttalelser kan oppfattes slik, særlig kommentaren om grensesetting og hunder. Jeg ønsker at jeg ikke hadde sagt dette, for det representerer ikke mine verdier og holdninger, sier byråd for byggesak og bydeler Øistein Christoffersen.

- Jeg er veldig glad for at Christoffersen beklager disse uttalelsene og vil understreke at de ikke representerer byrådets politikk. Vår politikk ligger i tiltredelseserklæringen som vi presenterte i går. På vegne av byrådet beklager jeg sterkt disse uttalelsene, sier byrådsleder Monica Mæland.

I byrådets tiltredelseserklæring heter det blant annet at byrådet vil arbeide for å gi verdighet og mulighet for deltakelse i samfunnet til alle. Byen skal være preget av mangfold, toleranse og respekt for menneskers egenart og integritet.

frp.no: Christoffersen beklager

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg håper for deres egen skyld at de ikke fortsetter å sammenligne innvandrere med hunder, fordi det er ikke alle kulturer som mener slik som oss at hunden er et opphøyd vesen. Det er noen som plasserer den lavt på rangstigen, og å bli sammenlignet med den vil bare virke unødig fornærmende. Det bidrar ikke positivt til bedret sosialisering mellom oss alle.

:)

Lenke til kommentar

Bergens Tidende krever på førstesiden og lederplass idag Christoffersens avgang, og har følgende kommentar til sammenligningen med oppdragelse av hunder:

-Alle som har hund forstår hva jeg mener, svarte Øistein Christoffersen på spørsmål fra bt.no i går.

LA OSS TA Christoffersen på alvor: Alle som har hund, vet at hundeoppdragelse handler om å få hunden til å forstå at eieren er sjefen. Hunden skal tilpasse seg eierens ønsker, og er ikke i forhandlingsposisjon. Hundens instinkter må sluses inn i mønstre som gjør at den kan leve sammen med mennesker. En godt oppdratt hund er aldri i tvil om hierarkiet i relasjonen mellom seg og eieren.

Byråd Øistein Christoffersen velger å sammenlikne innvandrere med hunder. Han gjentok ordvalget flere ganger på direkte spørsmål i går, og har tydeligvis problemer med å forstå hvorfor det utløser reaksjoner.

Nå grep byrådsleder Mæland fra Høyre resolutt inn i går kveld og fikk ham til å framstå som en angrende synder, men før dette hadde han bekreftet uttalelsen overfor flere media.

BT poengterer at dette ikke kan forsvares som en nybegynnerfeil:

Christoffersen er ingen politisk førstereisgutt. Øistein Christoffersen var en av Frps viktigste strateger under byrådsforhandlingene. Han er formann i Bergen Frp, og har erfaring fra bystyret. En av partiets toppfolk i Bergen uttaler seg på en måte som ikke levner rom for misforståelser.

Så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Bergens Tidende krever på førstesiden og lederplass idag Christoffersens avgang

Nå sitter koalisjonene selv med flertall i byrådet, slik at mistillit mot Christoffersen må også komme fra egne rekker.

Samtidig så vil det kanskje være størst kamel for krf å svelge denne, med tanke på at de har blitt motarbeidet samarbeid med frp fra sentralt.

Lenke til kommentar
-Alle som har hund forstår hva jeg mener, svarte Øistein Christoffersen på spørsmål fra bt.no i går.

LA OSS TA Christoffersen på alvor: Alle som har hund, vet at hundeoppdragelse handler om å få hunden til å forstå at eieren er sjefen. Hunden skal tilpasse seg eierens ønsker, og er ikke i forhandlingsposisjon. Hundens instinkter må sluses inn i mønstre som gjør at den kan leve sammen med mennesker. En godt oppdratt hund er aldri i tvil om hierarkiet i relasjonen mellom seg og eieren.

Hvis man bruker denne parallelen ved en enkelt innvandrer og storsamfunnet er det ikke så galt. Hvis en innvandrer gjør noe galt kommer staten og gir vedkommende en eller annen slags negativ sanskjon, altså er individet under staten i hierarkiet. På samme måte som en hund er under eieren.

Hvis man derimot bruker denne parallelen mot innvandrere som gruppe blir den mer problematisk, fordi det da implisitt sier at innvandrere som gruppe er lavere i hierarkiet enn resten av befolkningen.

Byråd Øistein Christoffersen velger å sammenlikne innvandrere med hunder. Han gjentok ordvalget flere ganger på direkte spørsmål i går, og har tydeligvis problemer med å forstå hvorfor det utløser reaksjoner.

Men her overser kommentatoren en viktig detalj. Christoffersen sammenlikner ikke innvandrere med hunder, han sammenlikner prosessen innvandrere må gjennom med den hunder må gjennom.

Uansett forstår jeg ikke hva som er så farlig med å bli sammenliknet med en hund på enkelt-aspekter, jeg kan f.eks. si at jeg er et pattedyr, akkurat som en hund. Dette er ikke støtende for meg. Hvis man derimot hadde sammenliknet individet meg med en hund hadde det nok kunne tolkes negativt, fordi hunder har jo lavere verdi enn mennesker tradisjonelt sett.

Lenke til kommentar
Må barn tilpasse seg omgivelsene rundt seg?

Må hunder tilpasse seg omgivelsene rundt seg?

Må innvandrere tilpasse seg omgivelsene rundt seg?

Nei, sistnevnte gruppe må ikke det. De kan faktisk velge å la være, og gjør det også til en viss grad. Det er nettopp det som er problemet. PencilCase har selvsagt helt rett: Christoffersen bagatelliserer utfordringene ved integreringen. Han snakke om grensesetting, men det er en vesentlig forskjell på å sette grenser for barn eller hunder og det å gjøre det samme for voksne mennesker.

Dette er forsåvidt helt i tråd med FrPs logikk på området: Vil ikke folk så ta fra dem goder. Som foreldre sier til barn: "Vil du ikke rydde rommet ditt så får du ikke se barne-TV", vil FrP si til innvandrerne at "Vil du ikke lære norsk så får du ikke trygd." (Kommunepolitikerne i Paris' forsteder kan nok si et og annet om resultatene av å prøve å sulte innvandrere til lydighet...)

Et barn får ikke se barne tv før rommet er ryddet.

En invandrer får ikke trygd før han har lært seg norsk.

Til og med DU må se at det ikke er en straff men en gode, det kan komme til landet vårt, lære seg norsk og detetter få det jeg vill omtale som masse penger...!

Det at invandrere skal ville lære norsk, ha jobb, og ikke være overdrevet kriminelle er noen regler jeg mener norge bør sette, det som ikke følger desse reglene skal sendes ut der det kom fra!

Jeg mener også at noen form for straff også bør bli brukt, blant annet barn som har levd i norge i lengre tid (5 år og oppover) bør kunne norsk slik at undervisningen i 1.klasse kan fåregå på vanlig vis. Hvis ikke dette blir gjennomført av foreldrene ville en smikk på pengepungen vært en fin måte å håndtere problemet.

BTW, invandrere burde også a kunnskapstest om landet norge før det får bli norsk statsborger!

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Et barn får ikke se barne tv før rommet er ryddet.

En invandrer får ikke trygd før han har lært seg norsk.

Man blir vel ikke særlig ødelagt av å ikke få se barne-tv da?

Men man kan jo bli jævlig sulten og rimelig kald av å ikke ha penger til hus og mat?

Om du ikke kan anbefale en heftig lynkurs i norsk da?

Lenke til kommentar
Bergens Tidende krever på førstesiden og lederplass idag Christoffersens avgang, og har følgende kommentar til sammenligningen med oppdragelse av hunder:

Den avisen ønsker vist å konkurere med VG og Dagbladet angående tåpeligheter, for den der syntes jeg lite om. Hvis dette er lista som avisen skal legge seg etter for å kreve noens avgang så forventer jeg at de krever en politikers avgang minst en gang i uken.

Det er en skuffende dårlig lederartikkel hvor man prøver, uten engang å skjule det, å ta ting ut av sammenheng og vri på ordene. De burde ta seg en titt i speilet og spørre seg om kanskje de bør vurdere sine egne kvalifikasjoner innen media og feie litt for egen dør om de har planer om å drive på slik som dette. Sjelden sett værre krisemaksimering og slikt forventet jeg ikke av BT. Men de har vel slengt seg på VG/Dagbladet/BA bølgen de også.

Sammenligningen deres var et godt slag under beltestedet, de prøver tydeligvis å gjøre sitt ytterste til å få han til å fremstå som en rasist.

Lenke til kommentar

åkei.. han sa noe veldig dumt, men dere må jo si dere enige at selve påenget han er sant.. innvandrere må jo lære å tilpasse seg den norske kultur, man kan ikke dra med seg tradisjoner og ting som ikke virker i det norske samfunn.. det var lite klokt å sammenligne det med hunder uansett.. det er på grunn av sånne utallelser som gir FRP det ryktet de har

Lenke til kommentar

Rasisme selger. Derfor media vinkler det som de gjør. Fokuser heller på virkelig rasisme. Ordet mister mer og mer mening. Så SV-lederen hadde et langt innlegg i dagens BA (byens mest seriøse avis ;)), snakker om å prøve å score billige poeng. Faktum er at de fleste skjønner at dette er en storm i et vannglass, og FRP kommer til å komme styrket ut av det.

Lenke til kommentar
Når man er politiker så kan man ikke sammenligne mennesker, spes ikke innvandrere med dyr.

Men så sammenlignet han ikke mennesker med hunder. Han sammenlignet situasjoner.

Klumsete sagt av fyren, for han burde jo være klar over at media ville vri på slike ord som det der og gjøre sitt for å ta ting ut av sin sammenheng og skape litt storm i vannglasset slik at man kan selge flere aviser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...