DrErling Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hvordan er det mulig å være så stokk dum som Øistein Christoffersen, FRP-byråd i Bergen? http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2...hp?artid=177434 DrE Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Jeg vet ikke om han er dum, eller bare har sagt noe fundamentalt dumt? Endret 30. oktober 2007 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
ugh! Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 "- Nei, hvis du ser nøye etter, så ser du at jeg også sammenligner dem med barn. Både innvandrere, barn og hunder må lære seg å tilpasse seg samfunnet rundt dem." Han sammenligner dem altså OGSÅ med barn, innmari raus denne Christoffersen. Kunne jo ikke la hundene få all æren. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg vet ikke om han er dum, eller bare har sagt noe fundamentalt dumt? Det er svært ofte en nærliggende sammenheng mellom akkurat de to fenomenene... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Vel, nå er ikke ordet dum akkurat presist da. Man kan gjøre dumme handlinger, men det å være dum i seg selv er ikke en medisinsk diagnose. Så dermed må det først være mulig å måle dumskapen, før man kan påstå at noen er dumme. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) "- Nei, hvis du ser nøye etter, så ser du at jeg også sammenligner dem med barn. Både innvandrere, barn og hunder må lære seg å tilpasse seg samfunnet rundt dem." Han sammenligner dem altså OGSÅ med barn, innmari raus denne Christoffersen. Kunne jo ikke la hundene få all æren. Dagens! Edit: Hva skjedde nå? Hadde ventet meg at postene ble slått sammen automatisk Endret 30. oktober 2007 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det er jo det.. er jo jævlig vanskelig å holde kontroll på innvandere. Gærne som bare det. Fins masse eksempler på det ja Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Så det er altså galt å sette like høye krav til innvandrere som man setter til barn og hunder? Lenke til kommentar
allyse Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Klassisk norsk presse å henge seg opp i detaljer. Det er ikke så vanskelig å tolke dette utspillet fornuftig. Det er ikke snakk om å sammenlikne innvandrere med hunder eller barn, men mer at en må stille krav. De av dere som har hatt hunder (og denne personen er jo hundeeier selv) forstår godt prinsippet i hva han sier, enn hvor "feil" det høres. Frp-deltakere bør utvilsomt passe mer på hva de sier av et tolkningskåt media. Dette er et klassisk angrep på å si noe som ikke er politisk korrekt å si, selv om dets hovedbetydning ikke er hva som blir dratt fram. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Så det er altså galt å sette like høye krav til innvandrere som man setter til barn og hunder? Det gale består vel i å sammenligne med de eksemplene han brukte? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Må barn tilpasse seg omgivelsene rundt seg? Må hunder tilpasse seg omgivelsene rundt seg? Må innvandrere tilpasse seg omgivelsene rundt seg? Med mindre noen svarer nei på et eller flere av spørsmålene over så er det vel ikke noe å ta på vei for? Dette virker som nok en ikke-sak slått opp i media. Hva er egentlig problemstillingen vi skal diskutere i denne tråden? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Må barn tilpasse seg omgivelsene rundt seg? Ja Må hunder tilpasse seg omgivelsene rundt seg? Ja Må innvandrere tilpasse seg omgivelsene rundt seg? Ja -En storm i et vannglass. Igår fikk avisen et anonymt bilde av Bergens ordfører med en Bandidosgenser på. Dette bildet blir slått opp og laget stor sak av enda ordføreren er fast bestemt på at bildet er manipulert og falskt. Lenke til kommentar
ugh! Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Må omgivelsene rundt barnet, hunden eller innvandreren også tilpasse seg de tre nevnte, eller skal tilpasningen kun gå en vei? Endret 30. oktober 2007 av wipy Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Må barn tilpasse seg omgivelsene rundt seg?Må hunder tilpasse seg omgivelsene rundt seg? Må innvandrere tilpasse seg omgivelsene rundt seg? Med mindre noen svarer nei på et eller flere av spørsmålene over så er det vel ikke noe å ta på vei for? Dette virker som nok en ikke-sak slått opp i media. Hva er egentlig problemstillingen vi skal diskutere i denne tråden? Det at han bagatelliserer utfordringene ved integrering av voksne idivider ved å sammenligne dem med barn/hunde-oppdragelse er jo nokså apart, for en oppegående politiker å forvente. hvis det var så enkelt å oppdra voksne, så er jo mannen helt genial, men det tviler jeg på. Hvis han derimot hadde sammenlignet utfordringen med vår kulturs strev med fullt ut å integrere våre hunkjønn i samfunnet, så ville det gitt mere "kjøtt på beinet". Lenke til kommentar
turak Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 de er jo bare latterlig og si at han var teit, kan noen fortele meg at de han sier ikke er sant ? .... og han kunne jo sakt ''elefanter, invandrere og hyener''... nopp, han har egentlig ikke noen grundt til og unskulde seg, fordi han sa ikke at invandrere var hunder eller barn. han bare brukte de i samme setning.. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Denne uttalelsen var etter min mening ikke annet enn en korrekt observasjon formulert på en klønete måte. Når noen uten kjennskap til et samfunns normer kommer til det (f.eks. innvandrere, barn og hunder), må de lære normene for å kunne tilpasse seg samfunnet rundt seg. Denne prosessen kalles sosialisering, og består helt grunnleggende av det samme uansett om man går på to eller fire ben; å lære seg hva som er akseptabel oppførsel og hva som ikke er det. FRP-politikeren burde ha forstått at det å sammenlikne mennesker med hunder potensielt kan gi assosiasjoner til brunskjorter og deres teorier, men det er ikke noe grunnleggende galt ved uttalelsen. Lenke til kommentar
turak Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 de er da ikke noe galt i og samen ligne menesker med hunder ... jeg har mange metoder ... akkurat som hunder pisser for og merke teritorie, lager vi grenser.. akkurat som hunden angriper intrengere, sprenger vi dem til fille biter ... osv osv .. dessuten er hunder koselige poenget er vel de at han samenlignet invadrere, og da tar media og vrir og vener på de helt til de er noe negativt ... nå er de jo en trussel for alle politikere og si ''invandrer'' i hvordan som helst sammen heng... så de er jo bare media som finner noe ''galt'' i dette, også hører folk på media og sier at de er galt ... tullball sprø du meg Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Når noen uten kjennskap til et samfunns normer kommer til det (f.eks. innvandrere, barn og hunder), må de lære normene for å kunne tilpasse seg samfunnet rundt seg. Denne prosessen kalles sosialisering, og består helt grunnleggende av det samme uansett om man går på to eller fire ben; å lære seg hva som er akseptabel oppførsel og hva som ikke er det. Nettopp. Han kunne kanskje vært heldigere med formuleringen sin, men de fleste oppegående mennesker skjønner hva han mener. Når skal heksejakten mot Frp'ere slutte? Jeg stemmer personlig ikke Frp, men begynner å se meg lei på disse ikke-sakene som blåses opp, kun fordi de involverer en politiker fra et gitt parti. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Må barn tilpasse seg omgivelsene rundt seg?Må hunder tilpasse seg omgivelsene rundt seg? Må innvandrere tilpasse seg omgivelsene rundt seg? Nei, sistnevnte gruppe må ikke det. De kan faktisk velge å la være, og gjør det også til en viss grad. Det er nettopp det som er problemet. PencilCase har selvsagt helt rett: Christoffersen bagatelliserer utfordringene ved integreringen. Han snakke om grensesetting, men det er en vesentlig forskjell på å sette grenser for barn eller hunder og det å gjøre det samme for voksne mennesker. Dette er forsåvidt helt i tråd med FrPs logikk på området: Vil ikke folk så ta fra dem goder. Som foreldre sier til barn: "Vil du ikke rydde rommet ditt så får du ikke se barne-TV", vil FrP si til innvandrerne at "Vil du ikke lære norsk så får du ikke trygd." (Kommunepolitikerne i Paris' forsteder kan nok si et og annet om resultatene av å prøve å sulte innvandrere til lydighet...) Jeg kunne ha lyst til å spørre byråden (om jeg treffer ham på Torgalmenningen en dag skal jeg gjøre det): Den beste måten å "sosialisere" en hund er som han sikkert vet gjennom belønning, ikke ved straff. Er han tilhenger av å gi innvandrere som lar seg sosialisere belønning i form av ekstra goder? Nå er Christoffersen velsignet med å være byråd i en vakker by med fint lite konflikter mellom "innfødte" og innvandrere. (Og husk at i Bergen er man innvandrer i minst 3 generasjoner.) Så han slipper nok å prøve ut teorien sin i praksis. Men han kunne jo starte en dressurskole i Oslo: "Christoffersen hunde- og innvandrerdressur AS", kommunen har sikkert noen nedlagte østkantskoler til låns. Han kan jo dele lokaler med Märtha Louises engleskole, med "Bakkekontakt" som valgfag. Geir Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 ]Nei, sistnevnte gruppe må ikke det. De kan faktisk velge å la være, og gjør det også til en viss grad. Det er nettopp det som er problemet. PencilCase har selvsagt helt rett: Christoffersen bagatelliserer utfordringene ved integreringen. Han snakke om grensesetting, men det er en vesentlig forskjell på å sette grenser for barn eller hunder og det å gjøre det samme for voksne mennesker. Det er jo ikke snakk om å sette like grenser. Man må integreres, om det så være barn, hunder eller innvandrere. De må lære seg grunnleggende etikk og grenser for å fungere i samfunnet. En hund vet ikke hvordan den store verden fungerer, og trenger grenser. Akkurat som en innvandrer som kommer til Norge ikke vet hvordan 'system' vi har her, og det trengs 'oppdragelse' for at de skal fungere i samfunnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå