pleiadene Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Jeg Skal kjøpe Nikon D300 og i den forbindelse vil jeg ha mye zoom. Et alternativ er sigma 50-500(bigma)et annet alternativ er teleskop,det er disse 2 jeg har plukket ut: http://www.celesta.no/wo-zs80ii.htm http://www.sky-watcher.net/swtinc/product....&class2=101 Teleskopene selges på celesta.no og tenoastro.no Det øverste koster 8000 kr Det nederste 12000 kr Da er det 2 okularer,rettvender ,fotoadapter for nikon,barlow ,det man trenger Så kan noen hjelpe med valget,fortelle meg forskjeller,bildekvalitet mm Jeg vil ha masse zoom og skarpe bilder,max budskjett er 12000 på telelinse,teleskop,ja jeg vet om 70-200f2.8 men det er for lite zoom for meg,jeg må ha 10 ganger og opp. Håper på svar Endret 30. oktober 2007 av pleiadene Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 SKjerp deg mann! Utsnitt måles ikkje i ''zoom'' men i brennvidde, et eksempel: 600mm til canon med 1x zoom, så kommer du fortsatt ''nærmere'' motivet enn med sigma 50-500mm med 10xzoom. zoom-faktoren tilsier berre kor mykje ein kan justere brennvidda fra vidt utsnitt, til langt utsnitt. Nok om det. Er det til astro-foto du skal bruke det til er nok det best med teleskop, skal du bruke det til annan fotografering i tillegg så er nok bigmaen best. Men går du for teleskop og skal drive å ta bilder av månen, planetar, stjerner og liknande er det lurt å kjøpe ein teleconverter i tillegg, gjerne 2x, du kjem rett og slitt ikkje langt nok med 500mm, Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 For planeter og lignende så trenger man så stor brennvidde som mulig, helst over 2000 mm. For andre ting så er kvalitet og lysstyrke viktigere. For eksempel kan man ta bilder av galakser med et 30 mm objektiv og fremdeles se at det er en galakse. Mange spennende motiver på himmelen er forbausende store, de er bare for lyssvake til å se med blotte øye. Husk også at for alt annet enn noen få lyssterke objekter så må man følge bevegelsen over himmelen eller så blir resultatet bare grøt. En fotograf ville valgt sigmaen, en astronom ville valgt teleskopet. Nesten alle ville fått mer for pengene ved å velge et objektiv, de færreste er så interessert i astronomi at teleskopet gir mest for pengene. Jeg har noe utstyr fra William Optics og det er av høy kvalitet så jeg hadde valgt det teleskopet av gammel vane framfor det andre. Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 jeg skal i hovedsak ta naturbilda,men vil også ta bilda av månen. jeg er litt forvirra over hvordan man måler forstørrelse,eller ganger zoom,det 80 mm teleskopet,gir 240 ganger forstørrelse,på det beste anbefalte,er det det samme som 240 ganger optisk zoom? sigma 50-500 gir 10 ganger zoom,kjønner ikke helt dette jeg,kan noen forklare dette med teskje? er ganger forstørrelse det samme som ganger zoom? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 10x zoom vil si at største brennvidde (i dette tilfellet 500mm) er 10 ganger så stor som minste brennvidde (50mm). Forresten faller Sigma 50-500 f/4-6.3 HSM en del i kvalitet etter 400mm. Bare sånn at du er obs på det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Med zoom så mener vi at vi kan endre brennvidde på objektivet. Hverken mer eller mindre. Nå er ikke jeg en ekspert på kikkerter, men når en kikkert har en viss forstørrelse, så betyr det at det du ser er X ganger større enn det du ser med det blotte øye. E teleskop på 80mm har vel et speil på 80mm. Når man snakker om objektiver, så kan vi ikke snakke om forstørrelsesgrad. Dette er bla.a fordi det finnes forskjellige størrelser på sensorer og eller fimnegativet. Så vi bruker brennvidde som begrep istedet. Brennvidden er avstanden fra sensor/negativ til det optiske senteret i objektivet. Du kan lese mer om objektiver her. Hvis du har et teleskop, så bør du sjekke om det finnes en overgang til speilrefleks-kameraer. Jeg vil tro at det er det beste for månebildene. Tom Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Er det noe annet alternativ til sigma 50-500?til ca 10-12000 kroner? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Med Nikon-fatning EDIT: Må du ha Nikon? Mange gode L-objektiver fra Canon til 12.000 brukt. EDIT2: Se på Tamron 200-500mm. Skal være rimelig god. Endret 30. oktober 2007 av Gissan Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) jeg har liksom bestemt meg for nikon d300. det rette å si er vel at jeg vil ha mest mulig tele,ang objektiv vs teleskop Endret 30. oktober 2007 av pleiadene Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Teleskop vil alltid gi deg mye større brennvidde i forhold til prisen. Men vil være ekstremt upraktiske og vil stort sett aldri bli brukt. Å få gode bilder med ekstrem brennvidde er meget krevende. For å sammenligne teleskop og objektiv så ser du på største brennvidde. I dette tilfelle var alle på 500 mm og vil komme like nært motivet (ved primærfokus på teleskopet). Så kan du bruke teleforlenger på objektivet og tilsvarende på teleskopet (okularprojeksjon). På teleskopet kan du oppnå mye høyere forstørrelse enn med objektivet og teleforlenger siden man kan konfigurere ting som man vil med diverse ekstrautstyr. Men lysstyrken blir så lav at det vil være umulig å ta gode naturbilder hvis du ikke har et teleskop med stor diameter, 80mm er altfor lite. For naturbilder så kjøp et skikkelig objektiv hvis du ikke vet nøyaktig hva det innebærer å bruke et telskop, ellers er sjansen stor for at du tar 10 dårlige bilder og gir opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå