lammis Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg bodde tidligere på østlandet, men har nå flyttet tilbake til vestlandet. Saken er at han som skulle ta over leiligheten jeg hadde da, kjøpte en god del av inventaret som jeg hadde. Vi delte også internettlinje (trådløst) i 9 mnd som jeg hadde. Nå prøver gutten på alle mulige måter å ikke gjøre opp for det resterende beløpet på 5300,- kroner (han betalte 7000,- da han overtok møblene osv.) Han har påstått at han har betalt internett-regningen inn på min konto, men jeg har ikke mottatt noen innbetaling, og han måtte til slutt gi seg ang. den saken, og skal nå betale for dette. Det samme gjelder møblene. Men, dette er noe som skulle vært betalt for ett halvt år siden. Har jeg rett på å kreve renter på restbeløpet? Jeg har sendt ut 2 fakturaer, som ikke har blitt betalt, og jeg vurderer nå å gå til inkasso mot ham. Selv om han nå sier at han skal betale restbeløpet i desember en gang. Noe jeg har liten tro på (erfaringsmessig med denne personen). Sånn som det har vært nå, så er det nærmest han som har bestemt forfallsdato på fakturaer osv. etter jeg har sendt dem ut. Noen som kan fortelle meg om hvilke rettigheter jeg har ang. inkasso og kan jeg kreve renter for dette? Evt. hvor mye? Mvh John-André Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det første du må gjøre, hvis du ikke har det i orden allerede, er å ha tilstrekkelig med bevis for at vedkommende faktisk skylder deg disse pengene. Hvis ikke kan han bare bestride kravet ditt. Uten bevis kan jo hvem som helst si at en person skylder en penger og sende inkasso i øst og vest. Hvis du ikke har slike beviser kan du jo ta en spansk en og prøve å lokke han til å komme med en "tilståelse" der han innrømmer beløpet han skylder deg. Aller helst skriftlig, men kanskje en mail er tilstrekkelig? Når du evt har beviser kan du ta kontakt med namsmannen i kommunen hans og legge frem saken. Jeg er ikke helt sikker, men tror kanskje det kan være den kjappeste løsningen. Får han brev fra namsmannen får han sikkert fart i seg Betaler han ikke hele beløpet kan namsmannen opprette lønnstrekk (hvis han er i arbeid vel å merke). Renter er jeg ikke sikker på, kanskje ordner namsmannen det også? Men uansett; er det bare ord mot ord så vil du ikke komme veldig langt, dessverre Lenke til kommentar
lammis Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Hei, og takk for svar! Jeg har fremlagt alle beviser som trengs i denne saken til gutten, bevis for betalte internett regninger samt listen jeg skrev ang. hvilke møbler han ville ha. Pluss at jeg har en rekke tilståelser lagret som SMS. Namsmannen har jeg ikke tenkt på. Det skal jeg sjekke opp i! Mvh John-A. Lammethun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå