Pilot_ Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det faktumet at svartruss ikke er 18 trekker jo ikke akkurat opp, ingen biler, ingen russepartys på byen og ingen kongeparken/tryvann. Nå er det vel strengt tatt ikke alle som er under 18 i russetiden selv om de er russ etter to år på videregående. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg var rødruss etter to år. Fy på meg^^ Var 18 hele russetida da Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Russ er feiring på at utdanningen er ferdig. Rød-russ går som oftes videre på høyere utdanning. Ergo vil jeg si at det faktisk er Rød-russ som er taperne her. Svart-russ har ofte noe mer å feire enn de røde prikkene på kartet. Russetiden er ikke en feiring av ferdig utdannelse, men av at man har tatt examen artium, som det hette før i tiden, altså allmennfaglig videregående skole. En måneds sammenhengende flatfyll er jo gøy, så det er i grunnen forståelig at andre lar seg lokke, men russ i alle andre farger enn rød og blå er rimelig patetisk. Enda teitere enn de legitime russene. Selv var jeg ikke russ, eller det vil si, jeg var med på mye russemoro, men jeg gadd ikke bruke et rødt øre på klær og utstyr, fordi jeg ble litt forbanna på Russeservice som tror det er de som eier russetiden. Det ga meg nesten bråk et par ganger, idioter som mente at siden jeg ikke hadde russedrakt kunne jeg ikke være på russefest. Til gjengjeld hadde jeg mer penger til sprit. Endret 30. oktober 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Nie Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Grønnruss går landbruk. Merkelig, 89-modellene som gikk ut av ungdomskolen min var grønnruss. oO Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Merkelig, 89-modellene som gikk ut av ungdomskolen min var grønnruss. oO Grønnruss ble fra ca. 2005 tatt i bruk for elever innen landbruk og naturbruk. Disse var tidligere svartruss. Grønnruss var på 1960-tallet avgangselever ved realskolene, et skoleslag som ble nedlagt i 1968 og overtatt av den obligatoriske ungdomsskolen som da ble innført. http://no.wikipedia.org/wiki/Russefeiring Lenke til kommentar
pr1nc3ss Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 blir rødruss i 2008 og gleder meg vilt! det eneste negative er at det er en stor krangel og splittelse blandt russen i tr.heim i år, noe jeg håper ikke kommer til å legge en demper på feiringa vår. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Var blåruss i 2006. Ble blå fordi jeg tok økonomi på allmennfag. Men sett bort i fra at jeg hadde bed.øk i stedet for geografi og eldre historie så var resten av videregående helt likt med de i klassen min som var rødruss. Jeg mener at svartruss er sett ned på fordi de kun har gått 2 år på videregående. Mange av dem går uansett videre ett år på allmennfaglig påbygging og blir rødruss året etter. Så det er bare en unnskyldning for å være russ to år på rad. Noe jeg også mener er feil, russetiden er noe du opplever kun én gang i livet. Dessuten er det jo også det med at mange svartruss ikke er fylt 18 i russetiden. Det MÅ jo være litt upraktisk. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Isbilen så fint sa det. Russetiden er en feiring for at man snart har tatt examen artium som det heter på fint. Man tar ikke examen artium ved å gå på yrkesfaglig linje, rett og slett. Hvor vidt man får jobb rett etter utdannelse, hvor lenge utdannelsen varer eller hvor gammel man er er irrelevant. Så det er kun rød- og blåruss som er skikkelig russ per definisjon. Har ingenting imot at yrkesfaglige elever vil feire at de er ferdig med yrkesfaget sitt, men de er altså per definisjon ikke ekte russ. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Var blåruss i år, det var helt greit, men har aldri forstått hvorfor vi feirer før vi har hatt eksamen i fagene. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Fordi russ alltid har vært forbundet med 17. mai, russefeiringen har alltid vært da. Men nå er eksamen så sent (ikke før langt ut i juni). Lenke til kommentar
Flaskepost Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 hmmmm, skjønner hvorfor mange ikke liker svartruss, men ser og at mange tar feil. Mitt studie gikk over 3 år, og jeg ble svartruss. Så man kan ikke alltid skylle på det at de har bare gått to år på skole, og visst de har det. hva så? det er da opp til hver enkelt om hvordan skole man skal ta Lenke til kommentar
hawaii2k Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg var rødruss i det herrens år 2007, i samme kull som Knut Erik. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Var svartruss ifjor og blir rødruss i år (alm. påbygg). Svartruss er generelt slaurs, men det er de som jobber hardt og man kan beundre. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Svartruss er generelt slaurs, men det er de som jobber hardt og man kan beundre. Den kan diskuteres. Nå har jeg aldri gått yrkesfag, men jeg vil likevel tillate meg å si at jeg troor allmennfag er en god del mer jobbing, skolearbeidlig. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Akkurat derfor, og grunnet lite press, fremstår mange yrkesfaglige studeter som noen skikkelige latsabber, men man har jo enkelte flotte eksemplar også. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Hehe, selvsagt. Det fins hvite og svarte sauer i alle leirer. Dessuten mener jeg fortsatt at veldig mange som går allmennfag gjør det fordi de ikke har peiling på hva de vil. (Som et motsvar på dette så vet jeg også at det fins de som velger ett eller annet yrkesfag bare fordi de vil gå på skole, men likevel slippe unna de tyngste teoretiske fagene.) Men på én måte beundrer jeg de som går yrkesfag, som vet allerede i SÅ ung alder (15/16) hva de vil bli. Når jeg gikk gikk ut av ungdomsskolen hadde jeg ikke peiling, og har det vel egentlig ikke nå heller. Endret 30. oktober 2007 av Nevnarion Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg skal bli rød russ. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 I '04 var jeg blåruss etter å ha fullført VK1 IKT. Kjedelige greier. Ikke 18, og det var bare én annen blåruss på skolen og han satt bare hjemme og spilte CS uansett. I år var jeg rødruss etter endelig ha fullført VGS med litt prøving og feiling og jobbing hist og her. Mye mer moro, selv uten bil, var 20, kjøpte min egen sprit og hadde en flott frakk og en god tid i Kongeparken - selv om jeg fortsatt føler jeg var den eneste trønderen der (Sannsynligvis ikke, men så ingen andre med frakk i alle fall, og frakk er visst et trøndersk russefenomen.) Og så var jeg selvfølgelig rosaruss i '93 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå