intox_neb Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Har et K100D og skal i den sammenheng shoppe meg litt linser på ebay. For vidvinkel har jeg sett på følgende linser: Pentax DA14mm f2.8 SIGMA Super Wide 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM Sigma AF 12-24/4.5-5.6 EX DG HSM Her er Pentaxen den mest lyssterke, men er ikke zoom linse. Hva burdte man prioritere ved vidvinkel, at den har zoom eller lysstyrken? Ellers er jeg selvølgelig interessert i erfaringer på nevnte linser. ------------ Som en lyssterk normallinse for å bruke innendørs tenkte jeg en Pentax SMC P-FA 50mm F1.4 SLR, fordrar ikke blitzbildene jeg får innendørs. ------------ Telelinsene er jeg veldig usikker på, men har funnet noen kandidater foreløpig Pentax Telephoto 100mm f/2.8 Macro Autofocus (er nok litt lite "tele" dette, selv om den er lyssterk) Tamron AF 18-250mm F/3.5-6.3 Di II LD Tamron AF 18-200mm XR LD Aspherical (IF) Macro Di II f/3.5-6.3 Sigma 18-200mm DC f/3.5-6.3 Pentax 50-200mm f/4-5.6 DA ----- Håper jeg får noen anbefalinger så jeg ENDELIG kan ta en velbegrunnet avgjørelse, har sittet på gjerdet alt for lenge nå Endret 29. oktober 2007 av intox_neb Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hei Vil ikkje anbefale å kjøpe Sigma utenfor Norge/Europa, sidan kvaliteten på Sigma er ganske så varierande, dessuten gjelder ikkje garantien , sjølv om dei seier det er WW-garanti.(Dekkes kun om du er på reise i europa) Prisen i Norge er ikkje noko serleg høgare heller enn USA om en tar med mva, frakt og fortollingsgebyr. Elles kjenner eg ikkje til alle objektiva, men kan no prøve på nokre råd. Vidvinkel: Sigma 10-20 eventuelt Pentax DA 12-24/4. Har sjølv DA12-24/4 og er veldig fornøgd med det, og den er meir en vid nok for meg. Om lystyrken er viktig velg DA 14/2.8. Sigmaen har fått greie tester. Normalobjektiv: FA 50/1.4 er eit godt objektiv til portretter, men den blir litt for trang om du skal ta generelle innebilder. Då vil eg heller anbefale FA 35/2, FA31/1.8 ltd, FA 28/2.8 eller Sigma 30/1.4. Tele: Tamron 18-250 har fått mykje god kritikk, og er i lag med DA 50-200 alterntiva eg ville ha sett på av det du nemner. Macroen er god, men eg trur du får best nytte av en zoom i begynnelsen. Pentax har lansert en 18-250 tilsvarande Tamronen og skal vere i butikkane i løpet av November. Problemet med både Tamron og Pentax 18-250 er at dei krever godt lys, og en del dyrare enn 50-200. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå