Gå til innhold

CMOS vs TTL og div. spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenkte jeg for morro skyld skulle kjøpe inn endel komponenter til digitale logikkretser osv. :) Merker jeg har lyst å teste dette litt som hobbybasis. :D Tenker da på å bruke et slikt loddefritt koblingsbrett. For det første lurer jeg på om jeg burde gå for TTL eller CMOS. Etter hva jeg husker, så var TTL den som var enklest å bruke og behandle? Tåler mindre statisk elektrisitet og sånn.

Og videre lurer jeg på hvilken serie jeg burde gå for, hvor det er snakk om f.eks 74ls, 74hc og alt dette. Er det forresten forskjell i pris på disse?

 

Og til slutt, så skulle jeg ønske at noen kunne sette opp en liste over ic komponenter som er greit å kjøpe inn nå i starten. logikk, timer, tellere? Ja, dere vet vel mere enn meg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg villle mye heller kjøpt et fpga utviklingskort. Da kan du lage alt du kan gjøre med enkelt icer, men du slipper alt styret med å koble. Hvis du går på altera.com finner du mange utviklingskort samt et program som er gratis å bruke så lenge du ikke driver kommersielt.

Hmm.. Er det like artig da? Samme skjarmen som jeg leter etter? Skal se litt nermere på det..

Lenke til kommentar

jeg vil helt klart anbefale deg det. Å sitte å koble større kretser med enkle ic-er er et tolmodighetsarbeid uten sidestykke, jeg nesten garanterer deg at du kommer til å rive ut håret ditt etter noen timer. Det er mye kjekkere å enten lage kretsene grafisk på PC-en eller programmere de, da har man muligheten til å lage noe som faktisk er kult uten å sitte i 2år å rette opp i løse ledninger og andre slurvefeil.

Lenke til kommentar

Jeg har et Altera DE-2 kort selv som man kan lage kretser til både grafisk og vha vhdl i quartus(man kan gjøre det på andre måter også, men det er disse to jeg kan). Jeg ser imidlertid at man må ut med $500 som privatperson. Jeg betalte ca. 2000nok for det på høgskolen i bergen hvor jeg studerer. Dette kortet har utrolig mye muligheter.

 

Ellers så er easypic kortene fra mikroelektronika greie å bruke, dog kansje noe mer begrenset, men til gjengjeld billigere.. Dette er mikrokontrollere som programmeres i f.eks assembly eller c, det blir jo litt annerledes igrunn, men kan være vel så intressant..

Lenke til kommentar

Jeg har et cyclone ii fpga starter board fra altera, koster 150 US dollar, og siden dollar kursen er så lav nå er det jo dumt å ikke kjøpe i grunn... all software er gratis, som sagt. har ikke rukket å bruke det noe særlig enda, men det blir vell. software og kortet ser rimelig bra ut, men en må nok bruke litt tid på å sette seg inn i programvaren. (legger du inn alt tar det også litt stor plass, 5GB eller no, quartus ii, nios2eds, modelsim og ip bibliotek). Du kan jo laste ned softwaren siden den er gratis (må vell registrere deg eller noe og slikt for å få lisensfilen) og sjekke ut ting før du bestemmer deg.

 

http://altera.com/products/devkits/altera/...cyc2-2C20N.html

Lenke til kommentar

Trur dette er på et litt høyere nivå en hva jeg tenker å starte med. :p Tenker egentlig å starte med noe enkel digital teknikk på et slikt breadboard jeg. Så får en jo se hvordan det utvikler seg. Problemet er vel bare det at jeg blir litt forvirret av alle typer ic'er, og ikke minst av alle forskjellige typer av samme ic! :p Igrunn her jeg trenger litt hjelp :)

Lenke til kommentar

For sånn hobby eksprimentering så spiller det ingen rolle om det er TTL eller CMOS (om du vil bruke 5V).

 

I "industrien" så benyttes de gamle CMOS (4xxx) kretsene kun der man trenger hyere spenning,

gamle TTL (74XX og 74LSXX) kan jeg ikke komme på noe de blir brukt til bortsett fra gamle ting.

 

Det vanlige nå er lavspennings CMOS som 74HCXX (eventuellt 74HCTXX som har akkurat samme

grenseverdier som gammel TTL), eller diverse typer som 74LV og 74LVC osv dette her mer høyhastighets

utgaver for 3.3V. Det mest vanlige om man ikke trenger høy hastighet er 74HC disse går like godt på

3.3 som 5V. 74HC er altsa en CMOS krets, men den tåler ikke like høy spenning som 4XXX serien,

fordelen med 74HC serien framfor 4XXX er betydelig høyre hastighet. Man får også den gamle

4XXX serien i 74HC utgaver (og selfølgelig også 74XX serien), så 74HC4066 tåler lavere spenning

men har høyre hastighet enn 4066.

 

Men som sagt fro hobbybruk er det ikke så farlig, men 74HC serien er vel rimeligst. Så jeg kan jo

anbefale følgende kretser som er viktige å ha:

74HC00 (NAND gate kan egentlig lage allt med dene)

74HC74 (dobbel vippe)

74HC4066 (analog bryter bare husk å ikke ha signaler under 0V)

74HC86 XOR

74HC4093 med smith trigger inngang

74HC4538 Monostabil multivibrator

 

Ellers er jo FPGA en fin ting ja, det er jo litt mer arbeid å lære seg å bruke softwaren da,

er jo en fordel med litt VHDL/Verilog kunnskaper også (men ikke påkrevd, problemet

er bare at programmene til både Xilinx og Altera for å tegne skjema her jo utrolig dårlige

,å bruke da så VHDL/Verilog er å foretrekke)

 

Håper du får noe ut av dette, er vert på jobb allt for lenge i dag så jeg er litt surrete i hodet.

Lenke til kommentar

hehe, poenget vårt er at denne type grunnleggende digitalteknikk kan du gjøre på disse brettene. Men samtidig har du noe å vokse på også. Eneste forskjellen er at du plasserer logiske symbol på pc-skjermen eller plasserer ic-er som inneholder mange logiske kretser på et kretskort. Sistnevnte fører til et kråkereir av ledninger som stikker i alle kanter og retninger, mens man på datamskinen har mye bedre oversikt..

Lenke til kommentar

Takker veldig for denne lista! :D Hvor mange av hver tru? Nå lurer jeg bare på hvilke kondensatorer og motstander som er mest vanelig.. eller om jeg skal kjøpe en sånn mix pac på 100stk :p

 

Jo skjønner at slike brett er tingen. Og kan brukes fra basic til avanserte kretser, men det blir nok ikke et slikt på meg nå. Det får heller vente. :p Tar meg ikke råa til noe sånnt nå. Men skal ikke se vekk fra at det blir en gang! :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du er interessert i å lære om logikk-kretser og digitalteknikk så kan jeg anbefale deg et simuleringsprogram som jeg personlig har lært en masse av. Jeg har prøvd en rekke forskjellige simuleringsprogrammer, men ingen var så enkle som Proteus VSM. I prinsippet fungerer den som om du skulle lagt opp kretsene og kobla de sammen som du ville gjort i virkeligheten, bare at her er alt simulert. Du kan bruke LCD-skjermer, brytere, step-motorer, LEDs og mikrokontrollere (feks PIC 16F84). Det er også mulig å koble til andre enheter på serialporten og styre de fra simuleringen i programmet. Programmet har også et stort bibliotek med de aller fleste komponenter og ICer. Det er mulig å bruke egendesignede komponenter også, eller basert på produsentenes modeller. Dette har jeg ikke selv prøvd noe særlig på og heller ikke fått til. Så langt jeg har erfart er simuleringen veldig korrekt, vertfall til hobbybruk.

 

picdem2.gif

 

Du kan lese mer og laste ned en demoversjon her:

 

Proteus VSM

Lenke til kommentar

Enkle digitale ICer finner du neppe i særlig mye forbrukselektronikk per i dag. Det er rett og slett ikke lønnsomt med hensyn på produksjonskostnader, plass og mangel på fleksibilitet. Det er i stor grad mikrokontrollere og prosessorer.

 

Futurlec har meget gode priser på slike komponenter du etterspør. De har også value-packs med ting man bruker mye av. http://www.futurlec.com/ValuePacks.shtml

 

NAND og NOR ville jeg nok kjøpt i alle fall, samt 555 og noen tellere (dekodet som 4017 er kjekk) og en JK-vippe. Hadde heller ikke klart meg uten OPAMPer, kjøp feks en audio-grade (TL072/NE5532) og en ground sense (LM258/358).

Lenke til kommentar
Enkle digitale ICer finner du neppe i særlig mye forbrukselektronikk per i dag. Det er rett og slett ikke lønnsomt med hensyn på produksjonskostnader, plass og mangel på fleksibilitet. Det er i stor grad mikrokontrollere og prosessorer.

 

Futurlec har meget gode priser på slike komponenter du etterspør. De har også value-packs med ting man bruker mye av. http://www.futurlec.com/ValuePacks.shtml

 

NAND og NOR ville jeg nok kjøpt i alle fall, samt 555 og noen tellere (dekodet som 4017 er kjekk) og en JK-vippe. Hadde heller ikke klart meg uten OPAMPer, kjøp feks en audio-grade (TL072/NE5532) og en ground sense (LM258/358).

Hva er em JK-vippe? :p Finner jeg komponenten jeg skal kjøpe utifra det navnet? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...