Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leieboer tar med kjæresten inn

morningstar665

Anbefalte innlegg

Hva er utleierens rettigheter når leieboer tar med kjæresten inn for å bo over lang tid? En veldig viktig detalj her er at leieboer leier et enkelt soverom hvor han har tilgang til utleierens bolig, dvs ALT utenfor rommet hans er utleierens "sone". Vanlig besøk på noen dager er OK, men når 1 uke går...2 uker... så begynner det å bli litt for mye.

Ikke at man vil være love killer, men med kjæresten hans i huset så har det gått mye mer varmt vann og strøm. Det er noe man kan leve med hvis man får besøk på noen dager som de fleste vanlige mennesker har. Men ikke så moro når det begynner å gå alt for lenge. Og hvis man skal legge sammen alle detaljer som tørkepapir, utleierens dusjsåpe og shampoo (som de sniker seg til), oppvaskmaskin går 3 ganger så ofte etc etc så blir det en del (hvis jeg hadde god økonomi ville jeg ikke trengt å leie ut, just a thought).

Kan jeg nekte kjæresten hans å bo der i lengden og be dem holde seg til "normal" besøk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål som det er litt knotete å finne svar på.

I utgangspunktet kan avtale løse spørsmålet.

Jeg kan ikke se at husleieloven regulerer dette på en klar måte.

Eneste jeg kan finne er:

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det.

Dette regulerer vel bare folk som kan bli tatt inn som leier, og ikke lengre "besøk".

Videre tenker jeg på:

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Jeg er litt usikker på hva man kan argumentere for at ligger i "orden". Det er vel kanskje mulig å peke på at, siden leieboeren må bruke utleierens fasiliteter, at å ha en tredje person i huset kan være en forstyrrende faktor.

Interessant spørsmål, men jeg har altså ikke noe godt svar.

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter deg slik at leietager leier en hybel, samt at besøk som det her dreier seg om ikke var med i noen leiekontrakt eller avtalt med leier på forhand. Er det skrevet leiekontrakt i forbindelse med leien?

Uansett ville jeg ha snakket med leietaker for å finne en akseptabel ordning.

Lenke til kommentar
Jeg oppfatter deg slik at leietager leier en hybel, samt at besøk som det her dreier seg om ikke var med i noen leiekontrakt eller avtalt med leier på forhand. Er det skrevet leiekontrakt i forbindelse med leien?

Uansett ville jeg ha snakket med leietaker for å finne en akseptabel ordning.

Han leier hybel/enkelt soverom som er direkte tilknyttet min del av boområde. I leieavtalen skrev jeg at "vanlig" besøk er OK, men om å ha en tredjemann flyttendes inn skrev jeg ikke, da tanken bare var at han skulle bo i hybelen selv.

Hovedpunktene jeg tenker på ved å ha denne nye personen boendes er at det blir mer bruksslitasje enn beregnet, mer strøm, mer vann, og mer av de "små" utgiftene som papir etc. I tillegg blir sikkerheten mindre da jeg ikke kjenner denne vedkommende og det kan lett bli et problem om noe av mine eiendeler skulle forsvinne.

Jeg kan ikke øke leien helt plutselig heller fordi det er imot husleieloven, så på en måte føler jeg at jeg er "tvunget" til å gå i tap.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det.

Det med samboer er litt vanskelig å tolke. Gjelder det kun registrerte samboere? Hvis det gjelder også "uoffisielle" samboere så kan han jo påstå at hun er blitt hans samboer og det hindrer meg fra å gjøre noe som helst.

1. snakk med ham først før du går til evt. rettslige steg, med all sannsynlighet kan det ordnes ved å ta en liten diskusjon om det.

2. husk å noter deg dette til neste leiekontrakt ;)

Neste år får jeg bedre økonomi og forhåpentligvis slipper jeg å leie ut da. Men om jeg skulle fortsette å leie ut så lærer jeg selvfølgelig av feiltrinnene. Roma ble ikke bygd på en dag.

Denne utleieformen gir meg fritak fra formkravene ved oppsigelse. Dvs. jeg kan sparke ham rett ut uten noen grunn helt lovlig. Så problemet kan egentlig løses ganske lett på denne måten. Men det er litt vanskelig å få seg ny leieboer andre tider enn høsten så det blir litt å gamble å kaste ham ut. Så dette må jeg tenke nøye over fordi det er en del faktorer som spiller inn. Uansett snakker jeg med ham hvis ho ikke drar snart.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Neste år får jeg bedre økonomi og forhåpentligvis slipper jeg å leie ut da. Men om jeg skulle fortsette å leie ut så lærer jeg selvfølgelig av feiltrinnene. Roma ble ikke bygd på en dag.

Dette gjelder "konflikt-mestring":

Kanskje er ett av dine feiltrinn her at du ikke har markert grenser/"revir" tydelig nok

fra starten. Dvs du har kanskje opptrådd med en slapp og generøs "la-ting-skure-holdning".

Enkelte (f.eks. leietakere) kan missforstå slik oppførsel og begynne å utvide sine grenser

som de så "forsvarer". Er denne "analysen" min riktig, så begynner han å krangle

dersom du prøve å korrigere han. Dette kan bli et morsomt eksperiment - så kunne du

prøve å korrigere han og se om jeg kanskje har rett ?

Husk på at utakk er verdens lønn ! Vær generøs og du får uvenner !

Snakker bare av egen rikholdig erfaring :-)

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar
trådstarter kunne jo forhørt seg med leietageren om de faktisk blir samboende eller planlegger å bli det. Sonder terrenget litt.

Finner han ut at kjæresten til leieboeren ikke har annen bolig i området og ikke

er på ferie men f.eks. jobber/studerer i nabolaget - så kan en jo gjette :-)

Da sparer de husleie hver dag. Har de bestemt seg for å presse grenser,

så bør en kanskje forberede seg på en samtale med dem. Å begynne med

å tape i en rotete diskusjon kan være dårlig konflikt-løsing ?

Jeg ferska noen en gang i å bløffe/lyve i en tilsvarende situasjon.

Jeg begynte å snakke uforberedt med "motparten" - som så løy så det sprutet

og trodde han skulle lure meg. Dette gjalt nabogrenser og tiltak

i en slik sammenheng. Han løy om hvor eiendoms-grensa hans gikk -

og så måtte jeg korrigere en god stund etterpå. Det ble mye unødvendig rot :-)

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar
da hadde i alle fall jeg som utleier tatt det opp med leietager hvis han hadde tatt inn en samboer uten å ta opp dette på forhånd.

(jeg har slått sammen en dobbelpost).

Og dersom vedkommende er et suppe-hode som tror han alltid har rett

og har aldri hørt om husleieloven ?

Lenke til kommentar
Da skriver man skriftlig oppsigelse :).

Ikke alltid så lett hvis kontrakten er tidsbestemt. Da må man ha grunnlag for å heve kontrakten, deretter må man gå til rettslige skritt hvis ikke vedkommende flytter frivillig. Som du ser så kan det fort bli litt trøblete.

Hvis du har en tidsubestemt leiekontrakt, kan du jo si opp vedkommende med en månedsvarsel, jfr. husl. § 9-6 (2) første punktum.

Ellers kan du jo alltids snakke med de for å komme til en frivillig avtale.

Lenke til kommentar

Tror at problemstillingen ikke med det første bør løses med lover og regler, om du da ikke faktisk bare vil ha fyren ut da!

Men prøv å snakk med karen, og sonder terrenget slik det allerede har blitt foreslått!

Og kanskje forklar situasjonen, så kan dere forhåpentligvis komme til en minnelig løsning for ekstrautgifter og annet som du finner brysomt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...