Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ett fett bare de kommer til samme "slott" på RJ45 "duppeditten"  

:wink:

Nei

I "Twisted pair" kabler er to og to ledere (+ og -) tvunnet.

Dette gjør at signalene kommer lettest mulig frem.

Hvis man driter i det vil man få lavere hastighet.

Lenke til kommentar

Dette med tvinninga av parene stemmer! Jeg hadde selv strukket 20 meter kabel og gitt faen i den ordentlige fargekoden. Resultatet var jo da at jeg fikk bare 10 mbit, klarte ikke 100 mbit. En kompis som jobber i et elektrofirma tok med seg et Fluke instrument til 50.000,- og målte kabelen. Dette påpekte feilen med en gang og vi endret til riktig fargekode... og vips! Der fikk man 100 mbit uten problem gitt.

Lenke til kommentar

heh, eg kjører no 100mbit på ein 60meters kabel som går til nabon..

der dreit oss faktisk i tvinninga da...

den er faktisk uskjerma også, ligger under jorda osv...

viss dere skal greie å overtale meg til å tru på det dere sei so må nok DERE komme med bevis...

googlesøk: bevis+tp ?

Lenke til kommentar

viss dere skal greie å overtale meg til å tru på det dere sei so må nok DERE komme med bevis...

At noe virker er da ikke bevis på noe som helst, det finnes standarder for kabling som beskriver hvorfor og hvordan.

At du driter i det er ditt problem så hvorfor skal vi kaste bort tiden på overbevise ignoranter?

Lenke til kommentar

At noe virker er da ikke bevis på noe som helst, det finnes standarder for kabling som beskriver hvorfor og hvordan.

At du driter i det er ditt problem så hvorfor skal vi kaste bort tiden på overbevise ignoranter?

Saken er den at når det går strøm gjennom en leder dannes det et elektromagnetisk felt rundt denne. Dersom det ligger en annen leder inne i dette elektromagnetiske feltet vil det bli indusert strøm på denne lederen også. Kablene er tvunnet slik at den induserte strømmen i lederene ikke gjør skade på selve overføringen.

Det er derfor man kun kan strekke en TP cat-5 kabel 100m og fortsatt ha 100Mbits overføring

hilsen en voksende elektroingeniør.

Lenke til kommentar

AGVG: Eg har ikkje sagt at eg driter i det..(husk at du skal ver grei på dette forumet, likar ikkje sterk tone mot meg)

eg driter ikkje i det, sjøl om eg stiller kritiske spørmsål, trudde at dei som kom med ein påstand måtte kunne bevise den også..

eg kom med at med meg funker det..

eg sa bare at eg ville ha bevis, den siste posten var ei grei forklaring..

men, der folk bruker alle 8 lederne slik det blir to punkt da?

vil det også virke negativt?

er feila som dere snakker om¨, så mikroskopiske,slik at vi normale folk ikkje vil legge merke til, eller blir det store feil?

eg er ikkje plaget av packet loss osv..

bruker en tp til to punkt en plass i nettverket og har en 60m lang kabel der eg ikkje har tenkt på kablinga anna en at kabalene skal på samme plass på begge sidene..

-Kim-

Lenke til kommentar

Hør på Bollerup, han vet hva han snakker om.

Begynner å bli noen år siden sist jeg drev med slik (Ingeniørhøyskolen . NTH/NTNU) men husker iallefall at det var genialt med TP pga magnetfeltene som ble satt opp når kablene ble tvunnet virket isolerende på signalgangen.

Det at Kaksa får 100MBit på en kabel der han har driti i rekkefølgen kan være ren flaks.

Moralen er: Satser du på flaks kan du drite i rekkeføgen, ellers bør du følge spec'en.

Lenke til kommentar

men, viss eg bruker ein tp kabel til 8 punkt? er det farlig med tanke på strålingen osv som dere snakker om?

eg kan ver påståelig, men når eg blir fortalt det rette på ein fin måte kan lærdommen min forandrast.. :p

-Kim-

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke komme med et vitenskapelig bevis her og nå.

Dette med twisting, eller surring av trådpar er en veldig gammel oppfinnelse. I cat5 kabelen er det definert til antall twister pr. tomme. Det er regnet ut i fra frekvensområdet nettverket jobber på.

Om du har vært på landet har du kanskje sett en god gammeldags telefonlinje, en slik med mange enkelttråder som henger på hvite "egg", som igjen sitter enten rett på stolpen eller på traverser. Studerer du dette nærmere vil du oppdage at ved fler en 2 trådpar så er trådene rotert for hver stolpe, altså Twisted pair. Det blir ganske lange twistinger med 40 meter mellom hver stolpe. Grunnen til at dette ble gjort var at det reduserte støy og sus på linje, samt signallekkasje eller crossover mellom linjene. Om du noen gang har vært inne i en telefonsentral eller har sett en koblingsplint i kjelleren på blokka di, så ser du at trådene som brukes alltid er twisted.

Altså: Twisted pair har sin nytte både i analog og digital signaloverføring. Det ligger jo egentlig i ordet: Twisted pair. Dette sier jo at man skal holde seg til hvert trådpar oppstrøms og nedstrøms, eller hva nå en behovet er.

Lenke til kommentar

Ser du på linken til koblingsskjema tidligere i tråden, ser du at par 2 sender oppstrøms og at par 3 mottar nedstrøms signaler. Det viktigste er at du bruker trådparene parvis og ikke blander tråder fra forskjellige par. I nettverk brukes kun 2 par. Blander du tråder fra parene blir det crossover, støy og dermed pakketap.

I krysset kabel bytter bare parene plass i den andre enden. Altså beholdes hvert par eller twisting intakt.

Om du ikke tror på dette kan du selv prøve å lage en nettverkskabel av vanlig telefonledning eller "sprengtråd" med litt lengde. Så kan du sammenligne hastighet, om du får noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...