Gå til innhold

ny reciver te 3000kr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har 2 høyttalere, og vil ha en 5-kanals forsterker.

Forstår jeg deg rett?

Litt mer utfyllende info er absolutt nødvendig før jeg kan gi deg noe mer hjelp.

Hvilke høyttalere er det du har?

Skal du kjøpe flere høyttalere etterhvert, eller har du kanskje flere?

Gi meg litt mer info, så skal du få hjelp ;)

Lenke til kommentar

Stemmer det! eg har noen gamle høytalere fra slutten av 1970 og begynnelsen fra 1980 tallet. Pioneer cs-722a tenkte å legge ut mellom 3-5000kr ;) Tenker å få noen nye høytalere når eg har penger til det:) da kaster eg pioneerene:)

Lenke til kommentar

Javel, hvsid et sånn du vil gjøre det, så tror jeg du vil få en god reciever for pengene om du kjøper en Denon AVR-1508 eller en Harman/Kardon AVR132.

Velg den som er mest passende for deg med tanke på utseende og tilkoblinger.

Drit i at Denonen har HDMI, for det er ikke noe annet en ren videreføring, så du må koble til med vanlige kabler for å få lyd uanset.

Men se på alt det andre :)

EDIT: godt poeng DanielL

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

eg har ombestemt meg litt :D Hva er det dere anbefaler hvis eg kjøper heller en stereoforsterker og nye høytalere?:) eg e vet lite om dette :tease:

70% musikk. 30% film

prisklasse 4-6000kr

10 kvadratmeter rom

Endret av kriso
Lenke til kommentar

Med så lite rom kan det være hensiktsmessig med små høyttalere. En sub i tillegg har du nok ikke råd til, så du bør satse på noen høyttalere som spiller så dypt som mulig.

En høyttaler som nok spiller ganske greti for deg er Dali Concept 2.

Den koster ca 2400 kroner, noe som gir deg maksimalt 3600kr til forsterker, kabler, frakt og alt mulig anna sty, om du ikke kan overstige 6000kr overhodet.

Som forsterker kan du bruke mye rart, blandt annet en NAD C325BEE, men den koster ca 2700 kroner, så den sprenger budsjettet ditt med en snau hundrelapp.

Da vil det være like greit å gå for billigere alternaltiver som Cambridge 640A eller [/urlhttp://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/denon_pma-700ae_integrert_forsterker_premium_silver.htm#]Denon PMA-700AE[/url], som begge koster ca 2200 kroner.

Har ikke så god innsikt i hvordan de spiller sammenlignet med hverandre, men de er ganske like ytelsesmessig vil jeg tro.

Begge har 5 innganger, men bare Denon sin har gramofoninngang, om det er viktig for deg.

Utseende og omtaler på nettet ville jeg bestemt meg ut i fra.

Nå har du plutselig 400 kroner å kjøpe kabler og ting du trenger for. ;)

Så kan du legge 35 kroner per meter i kabler, og slå til med QED Orginal, og bananplugger om du har tenkt å flytte en del rundt på anlegget.

Du kan få det billigere, men det går ut over lyden.

EDIT: en annen høyttaler som bør være aktuell er XTZ 93 WMT - 2290,-

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Med så lite rom kan det være hensiktsmessig med små høyttalere. En sub i tillegg har du nok ikke råd til, så du bør satse på noen høyttalere som spiller så dypt som mulig.

En høyttaler som nok spiller ganske greti for deg er Dali Concept 2.

Den koster ca 2400 kroner, noe som gir deg maksimalt 3600kr til forsterker, kabler, frakt og alt mulig anna sty, om du ikke kan overstige 6000kr overhodet.

Som forsterker kan du bruke mye rart, blandt annet en NAD C325BEE, men den koster ca 2700 kroner, så den sprenger budsjettet ditt med en snau hundrelapp.

Da vil det være like greit å gå for billigere alternaltiver som Cambridge 640A eller [/urlhttp://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/denon_pma-700ae_integrert_forsterker_premium_silver.htm#]Denon PMA-700AE[/url], som begge koster ca 2200 kroner.

Har ikke så god innsikt i hvordan de spiller sammenlignet med hverandre, men de er ganske like ytelsesmessig vil jeg tro.

Begge har 5 innganger, men bare Denon sin har gramofoninngang, om det er viktig for deg.

Utseende og omtaler på nettet ville jeg bestemt meg ut i fra.

Nå har du plutselig 400 kroner å kjøpe kabler og ting du trenger for. ;)

Så kan du legge 35 kroner per meter i kabler, og slå til med QED Orginal, og bananplugger om du har tenkt å flytte en del rundt på anlegget.

Du kan få det billigere, men det går ut over lyden.

Tjommie det:) takker for svar og hjelp

Lenke til kommentar

Du kan få råd til en 8" XTZ subwoofer, men jeg tror den kan spille deg ut av huset hvis du slår deg løs med den :p

Den koster 1700kr, så med stativhøyttalere til rett over tusenlappen, og en forsterker for resten av pengene (ca 3000, noe som er godt mulig å få til), kan du få et anlegg med sub.

Men jeg tror at en sub, og da serlig XTZ's 8", kan bli litt overkill.

Men når du skriver rock, heller det mot metall, eller er det mer indie og klassisk rock du hører på?

Bandeksempler er ypperlig info ;)

Lenke til kommentar
Du kan få råd til en 8" XTZ subwoofer, men jeg tror den kan spille deg ut av huset hvis du slår deg løs med den :p

Den koster 1700kr, så med stativhøyttalere til rett over tusenlappen, og en forsterker for resten av pengene (ca 3000, noe som er godt mulig å få til), kan du få et anlegg med sub.

Men jeg tror at en sub, og da serlig XTZ's 8", kan bli litt overkill.

Men når du skriver rock, heller det mot metall, eller er det mer indie og klassisk rock du hører på?

Bandeksempler er ypperlig info ;)

Red Hot Chili Peppers

Metalica

Iron Maiden

REM

Travis

Coldplay

Green Day

System Of A Down

Lenke til kommentar

Ok, veldig likt til det jeg hører på; bra! ;P

Det gjør det dessverre ikke så mye letter for meg å hjelpe, men jeg kan si at jeg har 7" mellomtonebasser på mine høyttalere, og synes det blir litt lite futt i musikken på høyt volum.

Har stativhøyttalere, så dypbass har jeg lite av.

Det blir mye av det samme for deg antar jeg, selv om du har mye mindre rom enn det jeg bruker.

Har du plass\lyst på gulvstående høyttalere eller vil du helst ha noe mindre høyttalere?

Hvordan liker du lydbildet? Mye romling, hard bass, skarp diskant eller hva du vil si, bare prøv å beskriv det optimale lydbildet.

Er du avhengig av at du skal kjenne på kroppen at du spiller musikken?

Bor du i et hus der andre blir veldig plaget med støy fra rommet ditt?

Ble det veldig mange pørsmål? :p

Lenke til kommentar
Ok, veldig likt til det jeg hører på; bra! ;P

Det gjør det dessverre ikke så mye letter for meg å hjelpe, men jeg kan si at jeg har 7" mellomtonebasser på mine høyttalere, og synes det blir litt lite futt i musikken på høyt volum.

Har stativhøyttalere, så dypbass har jeg lite av.

Det blir mye av det samme for deg antar jeg, selv om du har mye mindre rom enn det jeg bruker.

Har du plass\lyst på gulvstående høyttalere eller vil du helst ha noe mindre høyttalere?

Hvordan liker du lydbildet? Mye romling, hard bass, skarp diskant eller hva du vil si, bare prøv å beskriv det optimale lydbildet.

Er du avhengig av at du skal kjenne på kroppen at du spiller musikken?

Bor du i et hus der andre blir veldig plaget med støy fra rommet ditt?

Ble det veldig mange pørsmål? :p

jeg liker bass, jeg vet ikke helt hva jeg skal si når det gjelder lydbildet :tease:

det e knall hvis kroppen kjenner musikken

jeg bor ikke i et hus der de blir plaget av musikken min, de begynner å danse når eg spiller den :D

her er et bilde av noe på rommet: http://www.box.net/shared/482eft00kc

Endret av kriso
Lenke til kommentar

Typisk gutterom, ikke så ulikt mitt :p Henger meg på den Dali+NAD komboen. Veldig mange som sverger til dem sammen i en stereoløsning så ligger nok noe i det. Conceptserien er jeg skikkelig fan av så ikke noe negativt å si på, funka fint med RHCP og Metallica nå det var her for å si det sånn.

Lenke til kommentar

En ting som er greit med Dalis Concept serie er at de ikke skal vris mot lyttepossisjon, men skal bare spille rett fram og "blande seg i rommet" på en måte.

Men hvis du vil ha bass så det kjennes i kroppen, så vil det være greit med en XTZ 8" subwoofer.

XTZ W8.16 - 1690,- (100kr mer for pianolakk)

Eventuellt kan du kjøpe XTZ 80 Front, som har innebygget 8" subwoofer i hver høyttaler. De koster 1890,-, men kjøper du de trenger du ikke noen subwoofer i tillegg. 6,5" mellomtone, 1" softdome diskant i silke og mulighet for å stille på volumet til diskanten er positive ting som også trekker opp.

De er billigere enn Dali høyttalerene og ser velbygde ut.

Når XTZ i tillegg får mye skryt generellt, så ser det absolutt ut som et godt kjøp.

Så om du kjøper XTZ 80 har du råd til en NAD C352TI, som yter 80 potente watt per kanal, minimum.

Noe som med 91dB følsomme høyttalere gir mulighet til å spille mye høyere enn det som er sunt for deg.

En så kraftig forsterker er absolutt ikke nødvendig, så det vil være mer passelig å kjøpe en av de to andre jeg foreslo.

Men siden det skal drive en 8" sub i hver høyttaler, så vil jeg tro at det kan være greit med for mye enn for lite krefter.

Om du trenger så voldsomt med krefter kommer ann på hvor høyt du har tenkt å spille, og hvor lenge du skal spille høyt.

Det finnes mange gode muligheter ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...