Gå til innhold

Hvor mye må jeg ut med for et KJØRBART fly/helikopter?


Anbefalte innlegg

Hvor mye koster det (i Norge) for et flygedyktig, råttent, gammelt fly/helikopter?

Kan vere hva som helst, så lenge det kan lette, komme seg fra A til B, for så å lande. Samma hvilket fartøy det er. MINSTE prisen (i norge) er det jeg er ute etter. Sikkerhet/risiko osv er ikke vesentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha et lite brukbart fly med plass til noen personer koster vel ikke dette mer enn 400 000 kr. Er en i bygda som har et slikt lite fly, det ser ganske stort ut :)

 

EDIT: Et vanlig isolert fly altså.

Endret av asbjohor
Lenke til kommentar

Nei isolasjon trenger man da ikke! :p

Det flyet jeg linka til, er prisa til $4000(20 000kr), og det er brukt, men Norske priser er jo generelt sett helt vanvittige, så er sikkert det 3-doble i her.

Har funnet ut at de "flyene" jeg er på jakt etter er i klassen 'ultralight' og 'experimental'. Her er et eksempel til:

 

 

EDIT: Irriterende at finn.no og qxl ikke har egne flykategorier! :p

Endret av nils_wie
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Husk at fly/helikoptre trenger vanvittig med vedlikehold for å kunne ha tillatelse.

 

Men i klassene "Ultralight" og "Experimental" er det ikke så grundig sjekking+at det som regel ikke er snakk om jet-motorer.

 

Men sånn som du linket til er jo i og for seg ganske billig. Hør hvor mye det koster å ta inn til Norge.. Det skader ikke å spørre ;)

Jeg ville nå sagt at sikkerheten til et fly til 20 000kr ikke er heeeelt god, Kommer an på bruken..

Men husk at du må ha sertifikat da. Hvis du ikke har det allerede..

Prisen på et mikroflysertifikat ligger på rundt 20 000kr det og..

 

:)

Endret av gilera
Lenke til kommentar

Oi! Trodde ikke det var lov å fly sånne i Norge en gang jeg!

Men jeg bor på bygda, så sertifikat/sikkerhet/vedlikehold osv er ting som... faller litt vekk...

 

Som vi ser i denne filmen, er det ikke noen risiko forbundet med det å fly microfly:

Se filmen hos Youtube

 

 

Skal sjekke pris på import.

 

Noen som vet om det er land nærmere Norge som produserer fly i denne klassen?

 

 

 

Botox: "Oooh jeg liker ikke smileys! Jeg liker bare dødningshoder! Rooarh jeg er så skummel!"

Lenke til kommentar
Oi! Trodde ikke det var lov å fly sånne i Norge en gang jeg!

Men jeg bor på bygda, så sertifikat/sikkerhet/vedlikehold osv er ting som... faller litt vekk...

 

Som vi ser i denne filmen, er det ikke noen risiko forbundet med det å fly microfly:

Se filmen hos Youtube

 

 

Skal sjekke pris på import.

 

Noen som vet om det er land nærmere Norge som produserer fly i denne klassen?

 

 

 

Botox: "Oooh jeg liker ikke smileys! Jeg liker bare dødningshoder! Rooarh jeg er så skummel!"

Du MÅ ha sertifikat..

Du må også ha kontakt med flight control så sertifikat er _ganske_ viktig :p

 

Men tror det er et par her i Norge som lager sånt..

Lenke til kommentar
Du MÅ ha sertifikat..

Du må også ha kontakt med flight control så sertifikat er _ganske_ viktig :p

 

Men tror det er et par her i Norge som lager sånt..

 

Er det noen måte de kan finne ut at jeg flyr uten sertifikat med midre de ser/hører meg?

 

Vet du hvem som lager? Merke/produsent/navn? Og evt prisklasse?

Lenke til kommentar
Du MÅ ha sertifikat..

Du må også ha kontakt med flight control så sertifikat er _ganske_ viktig :p

 

Men tror det er et par her i Norge som lager sånt..

 

Er det noen måte de kan finne ut at jeg flyr uten sertifikat med midre de ser/hører meg?

 

Vet du hvem som lager? Merke/produsent/navn? Og evt prisklasse?

Nei, men du må jo over radarhøyden for at de skal oppdage deg, og da kan det være greit å være registrert med sertifikat :p

 

Du kan kontakte de på

Mikrofly.net

Tror de vil kunne svare bedre enn jeg ;)

Endret av gilera
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen som vet om slike forum for den slags fly? Og btw: Må du ha kontakt med tårnet? Du må jo ikke bruke en godkjent landingsplass tror jeg. Syns jeg leste noe om det før idag, så lenge der du lander ikke er i tettbygde strøk osv, å det ikke plager noen. Det må såklart være forsvarlig også.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke "råtne, gamle fly og helikopter" på samme måte som med biler. :) Sånne farkoster skal nemlig totaloverhales med jevne mellomrom, plukkes helt fra hverandre, sjekkes og settes sammen igjen. Teknisk stand på et gammelt fly skal ikke være langt unna ny. Ikke dermed sagt at det ikke er billigere å kjøpe brukt.

 

Her er et ordentlig fly til en billig penge, men det koster fortsatt et femsifret antall kroner å ta lappen, og drift og vedlikehold er steindyrt uten at jeg skal si akkurat hvor mye. Snakket med en fyr en gang som hadde et privatfly i samme klasse, riktignok tomotors, og han sa at han brukte røflig en mill i året bare på å ha det. Ordentlige fly man kan bruke til andre ting enn å flise rundt i nabolaget er mao. ikke noe for alminnelig lønnede folk (med alle skruene på plass).

 

Jeg har siklet litt på autogyro i det siste. De kan føres med mikroflylappen til omtrent 30 laken, og koster lite i innkjøp. Dessuten ser det helt vilt ut.

Her har de byggesett, og med motor og alt du trenger havner du på under £15000:

http://www.gyrocopters.co.uk/html/merlin_gts_autogyro.html

Da ender du opp med noe slikt:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...