Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nokon som kan hjelpe meg med automatisering?

Anbefalte innlegg

Me har begynt med automatisering på skulen no og skal koble opp eit annlegg som består av: 3-fase motor,kontaktor med motorræle, styrepanel, 3- og 2-fase sikringar og rekkjeklemmer. Problemet mitt er at eg ikkje heilt har skjønt kva som koblast kvar og kva kontaktar på kontaktoren som gjer kva. Eg berra ser ein haug med tal og skjønnar ikkje so mykje av det :(

So eg lurde på om det var nokon som kunne hjelpa meg med detta og forklare korleis eg skal koble for å få haldekopling og litt sånt. Eller linke til sider der ein kan lese om dette. Syns ikkje det stod so mykje i læreboka...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Kontaktoren fungerer akkurat som en bryter. Får du inn på A1 (ut A2) vil kontakten lage forbindelse mellom tilkoblingene 1-2-3-4-5-6 på kontaktoren. Dermed må du koble ifra holde-bryteren inn på A1 på kontaktoren for å få forbindelse igjennom. (Så fort spenningen på A1 forsvinner så lukker kontaktoren seg igjen). 2-fas sikringen skal du bruke på "styrestrømmen", det er styrestrømmen som går igjennom holde-bryteren og inn på A1, ut av A2 og opp til sikringen. Spenning til motoren tar du ifra 3-fas sikringen og inn på 1-3-5 og ut ifra 2-4-6 bort til motor tilkoblingene.

Kan lage en tegning til deg også vist det var uforståelig det jeg skrev.

Håper det hjalp litt.

Lenke til kommentar

Hjalp litt. Prøver meg med koblingen som eg har laga til no og forklarar den her og ser om den er rett.

Ledningane kjem ifra kontakten inn på 3-fase sikringen. Ifra den har eg tatt ledningar ifra fase 1 og 2 bort på 2-fase sikringen. Ifra 3-fase sikringen går det ledningar inn på L1,L2 og L3 på kontaktoren. Ifra kontaktoren går det ifra T1,T2 og T3 ledningar ned til motoren. Fra 2-fasesikringen går det ifra fase 1 ein ledning bort på 95 på rælet til kontaktoren. Ifra 96 på rælet går det ledning til inn på stoppbrytaren. Ifra ut på stoppbrytaren går det ledning til startbrytar og ut ifra den til A1 på kontaktoren. Og ifra A1 går det ein ledning til 13 på kontaktoren. Ifra 14 går det ledning til A2 på kontaktoren som igjen går til fase 2 på sikringen.

Rett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...