Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av telenor adsl

Anbefalte innlegg

jeg har bestilt adsl fra telenor og lurte derfor på hvordan man bør dele nettet, det var liksom over 100 sider med tema under internett og nettverk så har ikke leita igjennom dem, men spm. mitt er:

Kan jeg koble adsl modemmet rett inn i switchen min eller må det innom en maskin først (server)?

så at det var snakk om at noen hadde prøvd dette med bluecom, funker det og i såfall på telenor også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva med å koble modemet til en server og dele linja gjennom den, har server fra før og gidder ikke bruke 500 spenn "unødvendig"

men da blir mitt spørsmål: hva slgs kabel går mellom splitteren ved intaket og modemet, må nemlig forlenge denne uannestt løsning er det bare kat 5 eller?

Lenke til kommentar
hva med å koble modemet til en server og dele linja gjennom den, har server fra før og gidder ikke bruke 500 spenn "unødvendig"

Joda, går vel fint det.

men da blir mitt spørsmål: hva slgs kabel går mellom splitteren ved intaket og modemet, må nemlig forlenge denne uannestt løsning er det bare kat 5 eller?
Jeg bruker telefon/ISDN-kabel.
Lenke til kommentar

for å dele internett på telenor adsl, så kan du prøve på følgende måte:

på slave-maskinen, så setter du opp at den skal motta ip-adr

på serveren (den med to kort i), setter du opp at det kortet som er tilkoblet modemet skal motta ip-adr. på det andre kortet, setter du ip'en til 192.168.0.1

om du har tenkt å bruke nettverket til annet enn deling av internett-tilkoblingen, så kan du like gjerne godt gå for 100mb/s kort og kat 5 kabel.

begge maskinene kan da være på nett samtidig, men de kan ikke "se" hverandre

(dette var mye enklere da jeg hadde adsl fra ngt... ip på begge to da.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...