Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

BSU (Boligsparing for ungdom) - Noen alternativer ?

nets

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har lyst til å spare penger i BSU hos DNB Nor. Men jeg lurer på om det finns noen alternativer som er bedre?

Renten man får er på 5%, og man slipper intill 3000 i skatt per år. Og man får større muligheter for å søke store lån til bolig senere hvis man har hat det over flere år.

https://www.dnbnor.no/person/nyheter/bsu.html

Mvh

nts - 17

Det er de samme gunstige betingelsene rundt om.. Så lenge det er en BSU konto så får du om du jobber, og tjener 36000 i året (ca ihvertfall..) så får du tilbake 3000 på skatten.. Det er den mest sikkre sparemetoden, siden du er garantert 15% avkastning i tillegg til 5%... -det negative er at du må bruke det til oppussing, huskjøp, nedbetaling på huslån..

Som sagt så har Skandiabanken mye bedre rente enn DNBNor..

Lenke til kommentar

Men pengene skal jo nettop gå til et hus i fremmtiden, så ingenting negativt der for min del.

Men skal sjekke ut skandiabanken siden de har bedre rente, det vil jo lønne seg i det lange løp. For kommer vertfall til å spare i en periode på 5-10 år før pengene brukes til innkjøp av hus.

Lenke til kommentar

Du har flere valg:

1. Spar i DNB Nor BSU til du blir 18, så oppretter du SKB konto, og flytter pengene over i BSU der, eller...

2. Spar i en høyrentekonto frem til du blir 18, så sett dem inn på SKB BSU.

Flott at du starter tidlig, jeg innså ikke at BSU var så lønnsomt som det var før jeg var 22, men det er vel hovedsaklig fordi jeg betalte knapt skatt før jeg jobbet mye i studietiden.

Men selv om du ikke får mye penger tilbake på skatt før du starter å skatte, så kan du glede deg over at du kan tjene mye mer for hvert år uten å skatte, så lenge du fyller godt opp (opptil 15.000 i året) Pluss at du får de beste rentene mulig å få på markedet.

Endret av Atomics
Lenke til kommentar
Men selv om du ikke får mye penger tilbake på skatt før du starter å skatte, så kan du glede deg over at du kan tjene mye mer for hvert år uten å skatte, så lenge du fyller godt opp (opptil 15.000 i året) Pluss at du får de beste rentene mulig å få på markedet.

Om jeg skjønner hva du sier her, riktig, så mener jeg dette er feil..

Du vil jo tape på det hvis du fyller opp, og ikke betaler skatt.. om han betaler inn fullt i 5 år så vil han ha tapt 5*3000=15000 fordi han ikke får pengene igjen på skatten.. og siden man ikke kan sette inn mer enn 100'000 tilsammen på BSU konto, så er det bedre å vente til man begynner å betale skatt, og får de 15% ekstra.. uten 15% avkastning (i tillegg til renten) så er ikke denne spareformen noe lenger gunstig..

Man må vel uansett ha kontoen hos DNBNor i foresattes navn når man er under 18 år, så det gjelder vel det samme hos SKB? Så da er det hipt som happ..

Liste over beste BSU rente:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=86548

Endret av Daniel-G
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, med mindre jeg har misforstått BSU konseptet, så sparer man 3000 kr på skatten, hvert år, frem til man er 33 år gammel, så lenge du fyller opp 15.000 i året i ca. 6-7 år.

Hvis det derimot er slik at hvis jeg sparer 15.000 kr i år, men betaler ikke skatt i år, så får jeg ikke de 3000 tilbake selvfølgelig, men neste år, hvis jeg ikke betaler noe inn på BSU, men betaler over 3000 i skatt, får jeg vil noe igjen. Det har ikke jeg opplevd enda faktisk...fordi jeg har betalt skatt hvert år jeg har hatt BSU.

Jeg har fårstått BSU slik at jeg får 3000 tilbake på skatt, hvert år frem til jeg er 33, per 15.000 satt inn på kontoen, så lenge jeg betaler mer skatt enn det jeg får tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Jeg har fårstått BSU slik at jeg får 3000 tilbake på skatt, hvert år frem til jeg er 33, per 15.000 satt inn på kontoen, så lenge jeg betaler mer skatt enn det jeg får tilbake igjen.

Man får bare skatteavslag de årene man setter inn penger, og bare for beløpet man satte inn det året. Har man fylt opp når man er 25 får man ikke noen flere avslag på senere selvangivelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...