Gå til innhold

Xbox 360 HD-DVD Player erfaringer søkes.

Merlin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med den nåværende 360en, er det umulig å dekode mer avanserte lyd-formater enn det som nå er tilgjengelig. Det går visst på hardwaren.

Ja, det har visst med HDMI'en å gjøre. DD+ krever v1.3 mens det bare er v1.1 på 360'ene som har HDMI utgang.

Men du fåt utnyttet Dolby Digital Plus, om du bare velger DTS som alternativ, da DTS har mulighet for en bitrate på opptil 1.5mbps, som er maksbredden til et Digital Plus-spor.

Wikipedia (og dolby.com) sier 3mbps? Er kanskje forskjell på "maks" og hva som faktisk blir brukt?

Uansett, Transformers på HD DVD med lyden via DTS hørtes knall ut. :)

Faktisk trenger man kun HDMI 1.2. HDMI 1.3 har nesten ingen "ekstra-funksjoner" i det hele tatt. :p

Enig med deg angående Transformers. Heftig lyd fra start til slutt.

Ah - lengter etter Transformers... får se å bestille den en dag. Så noen klipp av den på projektor på messen på lørdag. Fantastisk bildekvalitet.

Ellers - DD+ bruker ikke høyere båndbredde en at man kan man overføre via optisk utgang - noe all 360'r har så det er ikke der begrensingen ligger - uten at jeg kjenner bruken av 360'ns HD DVD add on i detalj ellers. Uansett- på DD+ via optisk bruker jeg den løsningen selv på min Toshiba HD DVD spiller.

Derimot - True HD kan ikke overføres via optisk på noen avspillere - hverken som bitstream (i sin komprimerte form) eller ferdig dekodet som et PCM flerkanalsspor. True HD lyd ferdig dekodet av avspiller (f.eks 360 hvis den får oppdatering til det) kan overføres av HDMI 1.1 og oppover - følgelig ville alle nye 360'er og Elite med HDMI kunne gjort dette - forusatt en slik software oppdatering av 360'n kom.

HDMI 1.3 ville kun vært nødvendig hvis man ville overført True HD som bitstream - altså i sin "pakkede" form. Og det er strengt tatt ikke nødvendig for å få "godlyden". Kan like gjerne la avspiller dekode lyden før "avreise" - noe som er løsningen som kanskje de fleste med stand alone HD spillerer gjør da det først nå er begynt å komme noen forsterkere med HDMI 1.3 pluss dekodingsmulighet for True HD. Med andre ord - HDMI 1.3 er ikke så fryktelig mye å bekymre seg - synes nå jeg.

Jeg ville trodd at 360'ns maskinkraft ville være tilstrekkelig for å kunne få oppgradert lydmulighetene sine. Men om det kommer er en annen sak.

BIG EDIT: Må rette meg selv her for å få det klart: Optisk har riktignok båndbredde nok for DD+ ut som BITSTREAM - men i det formatet så ville ikke en forsterker uten støtte for dette DD+ vite hva i all verden den skulle gjøre med signalet fordi DD+ ikke er bakoverkompatibel. Ergo, så må DD+ dekodes av avspiller til et format forsterkeren forstår (flerkanals PCM) og for DA å få hele godlyden ut må man bruke analoge 5.1 utganger eller HDMI som en av gutta så riktig nevner over her.

Evt. kunne man la avspiller dekode om DD+ signalet til DTS 1.5mbp/s evt DD 640kb/s (avhengig av den enkelte avspillers løsning) og la forsterken behandle dette signalet. Hvilken da er den løsningen som jeg gjør. Og det låter bra det også i mine ører.

Og for de som tror jeg er ute på bærtur..... Det er ikke første gang. (Og sikkert ikke den siste heller).

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Men siden spillerne må dekode alle lydsporene før de sender dem til recieveren (det er mandatory om lydsporet er lagret i "Advanced"-modus, som alle HD DVD-er og flesteparten av Blu-rayene er), er det egentlig umulig å få sendt TrueHD eller DTS MA som bitstream, selv om man har plass eller ikke. Så egentlig er det eneste man trenger 1.3-varianten for er Depp Color og xvYCC (som hverken HD DVD eller Blu-ray noen gang kommer til å støtte) samt bedre kommunikasjon mellom komponentene (som f.eks. muliggjør lipsync-funksjonen).

Grunnen til at 360en aldri vil kunne støtte TrueHD er fordi MS valgte å bare kopiere det digitale signalet som blir sendt til toslink-utgangen, til HDMI-porten. Så det er fysisk umulig å få bedre lyd på XBox 360.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...