Gå til innhold

Kjøp av hodetelefoner til lydredigeringsbruk


CAT-scan

Anbefalte innlegg

Jeg er smertelig klar over at det er en temmelig uholdbar situasjon i utgangspunktet, men det har seg altså slik at jeg har en stasjonær som støyer ganske mye (jeg har ikke målt, men vi kan godt kalle det vesentlig). Til innspilling av lyd kommer jeg til å bruke en MacBook, så det skal gå bra; men da jeg skal gjøre det meste annet enn å spille inn, så vil jeg bruke min stasjonære bråkebøtte. Derfor trenger jeg ideelt sett et headset som er bra på å isolere støy utenfra samtidig som lyden blir brukbar.

 

Jeg er i utgangspunktet interessert i kvalitetssett fra enten AKG eller Beyerdynamic, ikke f.eks. Koss eller Sennheiser (hvis ikke noen av disse er helt ekstreme på å isolere eksterne lydkilder, og samtidig har en abnorm lydkvalitet).

 

Husk også at disse primært skal brukes til produksjon av musikk. Jeg vil ha et sett som produserer en realistisk lyd. Er ikke ute etter «mye bass» eller noe lignende, men et sett av god kvalitet, isolert, og helst ikke de aller dyreste settene som finnes.

 

Jeg glemte også å nevne at det skal brukes sammen med et M-audio FireWire 410. Jeg har ikke tatt stilling til om dette kortet klarer å dra et headset med litt grov impedans. Har funnet ut at det er laget for 32Ohm, men det skal vel antageligvis være uproblematisk å bruke et 80 Ohms sett på dette kortet, selv om det ikke blir helt optimalt (eller hva mener folket?).

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

20dB høres rett og slett lite ut. Jeg er temmelig sikker på at det var K271S jeg testet for et par dager siden, og de isolerte veldig godt. Hørte ikke noe som helst av støy fra butikken, og der var det litt støy, for å si det slik, men jeg tar gjerne i mot flere tips, om noen vet om andre sett (selv om K271S var veldig bra lydmessig og isloasjonsmessig etter mine ører).

Lenke til kommentar

Jaså, da har jeg sikkert misforstått hva som menes med demping i dB. Jeg tenkte at det var en tenkt lydkilde som støyet 20dB fra en gitt avstand som ble fullstendig dempet av disse klokkene.

 

Å angi prosentvis hva klokkene demper gir ikke mye mening slik umiddelbart. Prosent av hva? Det sies jo ikke noe om støykilden. Er det noen som har en link til et sted som forklarer hvordan demping i øreklokkeforstand fungerer og måles?

 

Uansett har jeg nok bestemt meg for å gå for AKG K271S. Det ultimate snakker om er jeg også veldig interessert i, siden jeg kjente at de satt på ørene mine etter bare en tjue minutters tid, for å si det slik. Ikke ubehagelig, men jeg kjente at det fort kunne utvikle seg til å bli ubehagelig.

Lenke til kommentar
Jaså, da har jeg sikkert misforstått hva som menes med demping i dB. Jeg tenkte at det var en tenkt lydkilde som støyet 20dB fra en gitt avstand som ble fullstendig dempet av disse klokkene.

 

Du vil aldri oppnå "fullstendig" demping. Den norske wikien om decibel er litt mere forståelig enn den engelske, og kan kanskje forklare deg prinsippet på en forståelig måte: http://no.wikipedia.org/wiki/Desibel

 

AKG'ene er nok et godt valg!

Lenke til kommentar

Hvordan er det en forklaring av desibelskalaen skal hjelpe til å forklare en bruk av dB som ikke definerer hvordan skalaen brukes?

 

Hvis du tenker litt etter forstår du at det ikke gir noen mening å si at et headsett demper «x» antall dB, og at det tilsvarer et prosenttall av «lyd» (som om det var noe fast). Først må man fastslå hvordan man definerer dempingen i dette tilfellet. dB er en helt åpen logaritmisk skala, man kan ikke bare slenge den ut uten noe rammeverk. Det jeg leter etter er en forklaring av hvordan man måler dempingen headsetet utfører. Ikke en forklaring av en logaritmisk skala.

Lenke til kommentar
Hvis du tenker litt etter forstår du at det ikke gir noen mening å si at et headsett demper «x» antall dB, og at det tilsvarer et prosenttall av «lyd» (som om det var noe fast).

 

Beklager hvis innlegget mitt provoserte deg, men det gir mening for meg. Det er selvfølgelig mulig at jeg misforsto spørsmålet ditt. Hvordan mener du man burde måle demping av lyd?

Lenke til kommentar

For meg er det likegyldig hva man bruker, så lenge jeg vet hva det menes med begrepsbruken. Å si at et headset demper «x» antall dB uten å si noe mer ga ikke mye mening for min del. Altså, det er ikke noe sammenligningsgrunnlag eller forklaring på hva slags situasjon det er snakk om. Hvis man skal tolke det dithen at 20dB demping er generelt (dvs. noe som ikke er spesifikt til én situasjon), så vil ikke det gi meg en god praktisk pekepinn på hvor bra den er til å dempe ekstern lyd (siden jeg ikke er kjent med denne bruken av begrepet i praktisk forstand, jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag i de ulike tilfellene). Hvis det er slik at settet demper en lydkilde som produserer et lufttrykk som tilsvarer 20dB fullstendig (i forstanden; i forhold til hvordan mennesker oppfatter lydtrykk), hvorfor snakker da folk om prosentvis demping? Og likeens om det er noe generelt, altså 20dB demping av alle lyder, hvorfor oversettes dette til et prosenttall uten noen indeksikalitet?

 

Altså, å bare si at det demper 20dB gir ikke noen praktisk mening, siden den eneste indeksikale referansen jeg har er hvordan hørsel fungerer i forhold til lydtrykk (og desibel som en måte å gjøre lydintensitet lineær på). Hvis man sier at klokkene demper all lyd 20dB, så vil ikke det hjelpe meg å forstå hva jeg kan høre og ikke høre av lyder utenfra. Hvis man derimot sier at det er snakk om en lydkilde som lager lyd tilsvarende 20dB, og denne dempes fullstendig, så gir det mening, siden bruk av dB på denne måten forutsetter en indeksikal kopling til hørsel. Det som ikke gir mening for meg om dette er måten det brukes på er innblandingen av et prosenttall.

 

Hvis du har en fullstendig forklaring på hvordan det henger sammen, så kom gjerne med den. Det er såpass lenge siden jeg drev på med akustikklære og dB nå at jeg er veldig rusten. Det er mulig jeg misforstår noe fundamentalt.

Lenke til kommentar

Ok, det betyr at det er i en generell forstand. Da er problemet at jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag. Hvordan det oversettes til oppfattet lyd i situasjoner med forskjellig opprinnelig lydtrykk på utsiden. Dvs. hvor høy lyden må være (gjerne målt i dB med et utgangspunkt i den menneskelige hørsel) for at jeg skal oppfatte den.

 

For å si det på en annen måte: Jeg har ikke noe instinktivt begrep om hvor mye 99% av en gravemaskinlyd kontra en lyd fra en høyrøstet gås kontra en mann som skriker er. Jeg forstår jo at det er «bra» demping, og at 1% av lyden av en gravemaskin ikke er mye, men rent praktisk så tilsvarer det noe mindre håndfast. Spesielt da jeg vet at det finnes headset som demper 35dB (noe som blir enda vanskeligere å ha et håndfast forhold til).

 

Blir dette bare tullball eller er det noen som forstår hva jeg prøver å si?

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...