Gjest Slettet-GnBeuk Skrevet 29. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2007 Deeeiliiiig....noen som har noe kritikk og komme med? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 29. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2007 For det første, resize bilde slik at det ikke er så stort. For det andre er det veldig uskarpt. Dette skyldes at du ikke har klart å holde kameraet i ro. Enten bør du øke lukkertider, eller så bør du har et stativ. Ville nok også gått litt tettere på selve puddingen slik at det nesten kun er skålen som viser. Farger og kontrast kan nok også jekkes opp et par hakk. Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 29. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2007 mangler fokus og da er løpet kjørt for slike bilder for min del. prøv igjen. Lenke til kommentar
DHM Skrevet 29. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2007 Everything that needs to be said has been said. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GnBeuk Skrevet 29. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2007 mangler fokus og da er løpet kjørt for slike bilder for min del. prøv igjen. Kanskje det har noe med at jeg har et olympus mju 700? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 29. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2007 Hei igjen Tanken bak bildet er god spør du meg, men det mangler en del på utførelse. La oss begynne med hva som mangler først : -Det er dessverre ikke fokus NOE sted i bildet som jeg kan se. Muligens som en funksjon av at du ikke har klart å holde kameraet i ro mens du tok bildet. Det er dermed uklart og på ingen måte skarpt. -Jeg mener at utsnittet på bildet er uheldig. Med dette mener jeg bl.a. at du har kuttet bladet på pynten på puddingen, du har ikke hele puddingen med på bildet og du har heller ikke hele skålen med på bildet. Det er ikke noe 'krav' på noen måte at dette MÅ være med, men da bør kuttene komme på naturlige steder noe som jeg ikke syns de gjør nå. Jeg tror nok at du med fordel kunne tatt med hele skålen med pudding og pynt. Det jeg syns du har klart greit på bildet er følgende : -Bakgrunnen er noenlunde ute av fokus slik at DERSOM motivet hadde vært i fokus ville det ha skilt seg klart ut. -Det er mindre forstyrrende elementer i bildet, sammenlignet med de andre du har lagt ut her nylig. Dette hjelper helt klart på, men fremdeles kunne du ha hatt litt å hente her. Hvis du ser på høyre side av bildet hvor det (nesten) bare er hvit duk bak bildet så ser det mye bedre ut enn de delene av bildet hvor det er 'rot' som glass og bordpynt i bakgrunnen. Tips til forbedring : -Tenk litt mer igjennom hvordan du vil ta bildet, hvordan du vil at resultatet skal se ut FØR du tar bildet. -Flytt eventuelle forstyrrende elementer, eller finn en vinkel hvor disse ikke vises på bildet, evt. blir mest mulig redusert. -Pass på at bildet og motivet er i fokus. Sjekk alltid at motivet er i fokus etter bildet er tatt, dersom det ikke er det, så prøv igjen. -Bruk korte lukkertider for å unngå bevegelsesuskarpheter, dersom du ikke kan stille på lukkertiden så hold kameraet så stødig som mulig, støtt deg gjerne til noe eller med fordel bruk stativ. Sjekk også her etter at du har tatt bildet at motivet er skarpt. Lykke til videre. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GnBeuk Skrevet 29. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2007 mangler fokus og da er løpet kjørt for slike bilder for min del. prøv igjen. Kanskje det har noe med at jeg har et olympus mju 700 tror du? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 29. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2007 Beklager, men kameraet har nok svært lite å gjøre med at du ikke har klart å holdet det i ro. Bevegelsesuskarphet og motiver ute av fokus er slik som skjer oss alle. Det er derfor det er svært viktig å sjekke at bilde er skarpt og i fokus (ved å zoome inn på og se bildet på LCD skjermen) rett etter at det ble tatt mens man enda har mulighet til å ta bildet på nytt. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 29. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2007 mangler fokus og da er løpet kjørt for slike bilder for min del. prøv igjen. Kanskje det har noe med at jeg har et olympus mju 700 tror du? Det har nok ikke noe med kameraet å gjøre. Alle kameraer klarer å få bedre fokus enn det. Somsagt. Gjør et nytt forsøk. Kanskje ikke kameraet ditt klarer å fokusere når du er så nær? Beveget du mye på kameraet mens du tok bildet? Var det lite lys slik at lukkertid ble lav? osv. Skyldes nok en kombinasjon av alle. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 29. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2007 Tipper det mangler fokus fordi du har klint kameraet altfor tett opptil puddingen, muligens også uten å ha på makro modus på kameraet ditt. Vil også kommentere utsnittet. Målet med bilder av mat er vel at det skal fremstå som delikat. Det syns jeg ikke denne pussingen gjør. Selv liker jeg ikke pudding, men det KAN se godt ut. Dette hvis man unnlater å få med konsistensen. Denne kommer derimot tydelig frem i ditt bilde. Ett større utsnitt ville bringet luft inn til bildet, du ville fått fokus, og man kunne roet det hele ned litt. Nå blir det bare for mye pudding. Trenger vel ikke engang å kommentere fokusen :/ Ble litt hard kritikk her nå, men jeg ser på den som konstruktiv i alle fall, så du får ta det med deg videre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå