Dipstick Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Og nybegynnere bør fortsatt gå rett på M? Selv om jeg er nybegynner, trenger jeg vel ikke bare bruke Auto? Auto er jo kjedelig, og lærer lite av det, og man er låst på så mange måter ^^ Dessuten vet jeg hva slags betydning ISO/blender/lukkertid har for ett bilde.. Hmm, jaok.. Hvis jeg har skjønt det rett, så er dette bare en pekepinn på hvordan eksponeringen kommer til å bli, og ingen korrigering. Det jeg derimot syns er litt rart er at i andre moduser, kan jeg endre denne verdien selv (ved å holde +/- knappen og vri). Hvorfor kan jeg ikke dette i M modus? Eller i så fall, hvordan gjør jeg det? Takker for svar Som Kjetil-H forklarer, så er +/- i andre moduser det som kalles for eksponeringskompensasjon. Dersom du velger - 1 betyr det da at kamera eksponerer en blender mørkere enn det lysmåleren i kamera anbefaler. Men måten kamera dette gjør dette på er å justere blender eller lukkeren, avhengig av hvilken modus du er i. I M modus justerer du jo både blender og lukker selv, så det ville jo ikke være noe poeng med eksponeringskompensasjon i M modus, siden det er du som velger blender og lukker. For å ta et praktisk eksempel. Dersom du setter kamera i full automatikk og velger - 1 på eksponeringskompensasjonen. Da vil kamera eksponere bildet 1 blendere mørkere enn det som lysmåleren anbefaler. Dersom du nå slår kamera over i manuell modus og så justerer blender og lukker til det står -1 på lysmålerskalaen, så vil fortsatt kamera eksponere bildet 1 blender mørkere enn det lysmåleren i kamera anbefaler. Altså, når du er i automatisk modus så tar kamera hensyn til det lysmåleren i kamera måler og justerer eksponeringen etter det. Men når du er i Manuell modus så tar IKKE kamera hensyn til hva lysmåleren sier. Det eneste lysmåleren forteller deg da er hvor uenig den er i din eksponering. Så for å svare på spørsmålet ditt om hvorfor det ikke finnes eksponeringskompensasjon i manuell modus, så er det jo fordi det ikke er mulig, siden eksponeringskompensasjonen kompenserer lysmålerens måling. Når du da eksponerer manuelt står du jo fritt til å eksponere akkurat hvordan du vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå