Gå til innhold

E-410, -5 i eksponering


Anbefalte innlegg

Og nybegynnere bør fortsatt gå rett på M? :)

 

Selv om jeg er nybegynner, trenger jeg vel ikke bare bruke Auto? :p Auto er jo kjedelig, og lærer lite av det, og man er låst på så mange måter ^^ Dessuten vet jeg hva slags betydning ISO/blender/lukkertid har for ett bilde..

 

Hmm, jaok.. Hvis jeg har skjønt det rett, så er dette bare en pekepinn på hvordan eksponeringen kommer til å bli, og ingen korrigering. Det jeg derimot syns er litt rart er at i andre moduser, kan jeg endre denne verdien selv (ved å holde +/- knappen og vri). Hvorfor kan jeg ikke dette i M modus? Eller i så fall, hvordan gjør jeg det?

 

Takker for svar :)

 

Som Kjetil-H forklarer, så er +/- i andre moduser det som kalles for eksponeringskompensasjon. Dersom du velger - 1 betyr det da at kamera eksponerer en blender mørkere enn det lysmåleren i kamera anbefaler. Men måten kamera dette gjør dette på er å justere blender eller lukkeren, avhengig av hvilken modus du er i.

 

I M modus justerer du jo både blender og lukker selv, så det ville jo ikke være noe poeng med eksponeringskompensasjon i M modus, siden det er du som velger blender og lukker.

 

For å ta et praktisk eksempel.

 

Dersom du setter kamera i full automatikk og velger - 1 på eksponeringskompensasjonen. Da vil kamera eksponere bildet 1 blendere mørkere enn det som lysmåleren anbefaler.

 

Dersom du nå slår kamera over i manuell modus og så justerer blender og lukker til det står -1 på lysmålerskalaen, så vil fortsatt kamera eksponere bildet 1 blender mørkere enn det lysmåleren i kamera anbefaler.

 

Altså, når du er i automatisk modus så tar kamera hensyn til det lysmåleren i kamera måler og justerer eksponeringen etter det. Men når du er i Manuell modus så tar IKKE kamera hensyn til hva lysmåleren sier. Det eneste lysmåleren forteller deg da er hvor uenig den er i din eksponering.

 

Så for å svare på spørsmålet ditt om hvorfor det ikke finnes eksponeringskompensasjon i manuell modus, så er det jo fordi det ikke er mulig, siden eksponeringskompensasjonen kompenserer lysmålerens måling. Når du da eksponerer manuelt står du jo fritt til å eksponere akkurat hvordan du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...