Gå til innhold

E-410, -5 i eksponering


Anbefalte innlegg

Hei

 

Fikk mitt e-410 igår, og er sålangt fornøyd. Det innfridde når det kom til størrelse og følelse :) Det jeg derimot ikke får til å stemme, er i "M" modusen, der korrigerer kameraet eksponeringen til "-5,0", dette resulterer naturligvis i mørke (ofte helt svarte bilder). Dette gjelder også om jeg tar bilde av svært mørke områder, så jeg skjønner ikke hva som er galt.

 

Sikkert jeg som har fiklet på noe, men finner ikke ut av det. Det fungerer fint i de andre modusene.

 

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

M står for manuell eksponering, dvs at du må stille både blendar og lukkertid. Når det står -5 i søkaren betyr det at kameraet undereksponerer fem trinn, og du får eit svært mørkt bilde. For å justere blandar (edit), trykk ned +/- knappen ved sidan av utløysarknappen og vri med hjulet til det står 0 (der det før stod -5). Om dette var uklart forklart, les om manuell fotografering i manualen til kameraet.

Endret av sarc
Lenke til kommentar

Jeg har gjort dette. Og det er ikke noen usansynlig lukkertid (eller blender for den saks skyld). Har vel rundt 1/50s i lukkertid, og f/5,6. Da burde den ikke undereksponere, det er ett fullgodt opplyst rom. Og hvis jeg tar den rett mot noen kraftige down-ligts setter den eksponeringen til -2.3 ca.

 

Stiller forresten lukkertid kun med hjulet, og blender ved å holde nede +/- knappen.

 

EDIT: Har også lest manualen, som jeg ikke ble klokere av.

 

Kan nevne at om jeg vrir hjulet ett hakk (ned til lukker prioritering tror jeg), ender kameraet eksponering, selv om blender og lukkertid er den samme. Alle de andre innstillingene ser også like ut, ut ifra kontrollpanelet (også det kontrollpanelet med flest innstillinger).

 

Kontrollpanel er det jeg kaller den menyen som er på skjermen når man ikke bruker live view.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Bare for å føye til - i M-modus nytter det ikke å skylde på kamera, da du selv må sette riktig eksponering. For fortsatt å dra nytte av den innebygde lysmåleren, må du justere lukkertid, blenderåpning og ISO til tallet som beskriver hvor mye valgte innstillinger avviker fra lysmålerens målinger blir 0.

Lenke til kommentar

Jeg har AUTO på ISO, blender kan jeg sette til 3,5, og lukkertid på 1/4s før den endrer eksponeringen. Er ikke mye tidligere hvis jeg har ISO 1600 heller.

 

Jeg skylder ikke på kameraet, jeg sier jo at det er jeg som har fiklet på noe, og må ha dette rettet, eller forklart :p

 

Samme gjelder forresten i modusen med blender prioritet, der lukkertiden settes veldig lang med en gang. (altså 10-50 sekunder med mindre jeg sikter rett på en lampe, da går den til 1/2 eller noe).

Lenke til kommentar

Ikke egentlig, da ser bildene overeksponert ut.. Tok akkurat ett bilde av sengen, og tastaturet her. Innstillingene som måtte til var latterlige ISO 1600, 1/2s lukkertid og f/3.5.

 

Dette kan da ikke være normalt. Dette er også naturlig nok uten blitz.

 

Er ikke noe fan av blitz, selv om det trengs i noen sammenhenger, tar det ofte ut livet av mange bilder. Burde gå an å ta bilder inne, uten å ødelegge de helt med støy eller så lang lukkertid at ingenting fryses.

Lenke til kommentar

Nå gir jo større blender (lavere tall), dårligere dybdeskarphet, er klar over det... Derimot slipper det inn mer lys i kamerahuset, som jo er saken her.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor den står fast på "-" siden, selv når jeg sikter på svært mørke områder. Hvorfor stiller den ikke opp på den positive siden da? Og hvorfor går den ned til "-2,3" når jeg retter den mot skarpt lys? Det er jo da den burde gått ned på -5...

Lenke til kommentar

-5.0 betyr i klartekst 'med gjeldende innstillinger vil bildet bli 5 (eller fler - skalaen går bare til 5 på ditt kamera) eksponeringssteg undereksponert'. derfor må du slippe inn (minst) 5 hele trinn mer lys for å få et korrekt eksponert bilde. Videre har du innstillinger som gir 2.3 trinn for lite lys selv for å fotografere spoten direkte. Øyets tilpasning til omgivelsene vil skjule forskjellen på dagslys og lampelys, men den er dramatisk!

Lenke til kommentar

Joda, men her er det snakk om små rom som er opplyst med kanskje 200-350W. Nå vet jeg at dette fortsatt ikke er noen sammenligning med dagslys, men det burde fortsatt holde.

 

Som jeg sier så gjør kameraet _mindre_ undereksponert når jeg sikter rett på en lysskilde. Det er jo da den burde være lavest, for å korrigere for det skarpe lyset. Dersom jeg tar bilde i mørkere områder, burde jo den korrigert eksponeringen på positiv side. Kanskje +3 eller noe... I ALLE fall ikke -5 :S

 

Hvis jeg tar bildet av en normalt opplyst grå vegg inne på rommet her, blir bildet HELT svart. Tar jeg bilde av en hvit vegg, blir bildet ganske mørkt da også.

Lenke til kommentar

Og nybegynnere bør fortsatt gå rett på M? :)

 

Det er nok på tide å innse at det er mørkt inne, selv med noen hundre W belysning. Min sittekrok har en 300W uplight samt 3x20W halogen, og ved f/5.6 må jeg opp i ISO 1600 og får da en lukkertid på 1/25 for å ta et bilde av sofaen. Ingenting unormalt med det.

 

Bruk lysmåleren i kameraet. Sier den at dine innstillinger vil gjøre bildet 5 trinn undereksponert, så må du enten kompensere med lukker og blender, eller få et helt svart bilde.

Lenke til kommentar

I manuell korrigerer jo ikke kamera noe som helst, det eneste som endrer seg automatisk i M modus er hvor mye lys lysmåleren måler.

 

Som jeg sier så gjør kameraet _mindre_ undereksponert når jeg sikter rett på en lysskilde. Det er jo da den burde være lavest, for å korrigere for det skarpe lyset.

 

Det er vel naturlig at bildet blir mindre undereksponert når du retter det mot en lyskilde?

 

----------

Jeg har gjort dette. Og det er ikke noen usansynlig lukkertid (eller blender for den saks skyld). Har vel rundt 1/50s i lukkertid, og f/5,6. Da burde den ikke undereksponere, det er ett fullgodt opplyst rom. Og hvis jeg tar den rett mot noen kraftige down-ligts setter den eksponeringen til -2.3 ca.

 

Testet dette selv nå i et rom opplyst med 2 60w spots, 2 60w normale taklamper og med 1/50s 5.6 iso 200 ble bildet helt sort, med 1.3sek f 3.5 så ble bildet sånn nogenlunde greit.

Lenke til kommentar
Joda, men her er det snakk om små rom som er opplyst med kanskje 200-350W. Nå vet jeg at dette fortsatt ikke er noen sammenligning med dagslys, men det burde fortsatt holde.

 

Som jeg sier så gjør kameraet _mindre_ undereksponert når jeg sikter rett på en lysskilde. Det er jo da den burde være lavest, for å korrigere for det skarpe lyset. Dersom jeg tar bilde i mørkere områder, burde jo den korrigert eksponeringen på positiv side. Kanskje +3 eller noe... I ALLE fall ikke -5 :S

 

Hvis jeg tar bildet av en normalt opplyst grå vegg inne på rommet her, blir bildet HELT svart. Tar jeg bilde av en hvit vegg, blir bildet ganske mørkt da også.

 

Jeg tror du missforstår litt hva dette tallet forteller deg.

 

Når det står -5 så forteller kameraet deg: Dersom du tar bilde nå, vil det bli 5 blendere mørkere enn anbefalt eksponering.

 

Når du så peker mot en lyskilde og kamera sier -2 så forteller kamera at bildet vil bli 2 blendere mørkere enn anbefalt eksponering.

 

Dersom du peker mot et mørkere området vil jo bilde bli enda mer undereksponert. F.eks. - 7, som da betyr at bildet er 7 blendere for mørkt.

 

Det er altså ikke kamera som undereksponerer 5 blendere, det er du. Du må åpne blenderen, justere opp iso og forlenge lukkertiden til kamera sier 0 før du får et bilde som blir eksponert slik lysmåleren i kamera anbefaler.

 

Dersom du tar med deg kamera ut i dagslys med de innstillingene du har nå, så vil du nok se at den hopper over på pluss siden, og at du altså slipper inn for mye lys enn det som er anbefalt.

 

Kamera gjør altså INGENTING i manuell modus, det er du som må gjøre alle innstillingene. Lysmåleren forteller deg bare hvor mange blendere under eller over anbefalt eksponering du er.

Lenke til kommentar

Husk fortsatt at kameraet ikke påvirker eksponeringen i M-modus, men forteller deg hvor mye feil det synes du tar. Du må stille til største blenderåpning, største isoverdi og deretter sette lukkertiden så raskt det går uten at du havner på minussiden på lysmålerindikatoren. Hvis du på denne måten oppnår korrekt eksponering, kan du begynne å kjøpe deg ut av evt. bevegelsesuskarphet og støy med raskere optikk, blits eller stativ.

Lenke til kommentar
Nå gir jo større blender (lavere tall), dårligere dybdeskarphet, er klar over det... Derimot slipper det inn mer lys i kamerahuset, som jo er saken her.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor den står fast på "-" siden, selv når jeg sikter på svært mørke områder. Hvorfor stiller den ikke opp på den positive siden da? Og hvorfor går den ned til "-2,3" når jeg retter den mot skarpt lys? Det er jo da den burde gått ned på -5...

Når jeg sier skarpt mener jeg at du tar bilder uten bevegelsesuskarphet (ved at motivet rører seg) eller uskarphet ved at du ikke klarer å holde kameraet mer eller mindre stabilt (jeg klarer normalt å få nogenlunde brukbare bilder oppe på 1/50-1/60 tatt på frihånd og 1/25-1/30 om jeg holder kameraet mot noe, en dørkarm for eksempel). Med andre ord; du har ikke stor nok blender til å ta bilde uten blitz dersom du vil ha en kort lukketid.

 

Tips: Om du skal ta et portrett av noen og ikke vil benytte blitz, sett motivet ved vinduet. Dersom du prøver litt frem og tilbake med dette kan du ikke bare få nok lys, du kan også få ganske pene skyggeeffekter.

 

Men ellers er det to måter å komme utenom dette. Den første er å bruke blitz, den andre er å skaffe seg et objektiv med større blender. :)

Lenke til kommentar
Og nybegynnere bør fortsatt gå rett på M? :)

 

Selv om jeg er nybegynner, trenger jeg vel ikke bare bruke Auto? :p Auto er jo kjedelig, og lærer lite av det, og man er låst på så mange måter ^^ Dessuten vet jeg hva slags betydning ISO/blender/lukkertid har for ett bilde..

 

Hmm, jaok.. Hvis jeg har skjønt det rett, så er dette bare en pekepinn på hvordan eksponeringen kommer til å bli, og ingen korrigering. Det jeg derimot syns er litt rart er at i andre moduser, kan jeg endre denne verdien selv (ved å holde +/- knappen og vri). Hvorfor kan jeg ikke dette i M modus? Eller i så fall, hvordan gjør jeg det?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Nå begynner det å bli lettere å svare konstruktivt :)

 

I alle andre moduser velger i utgangspunktet kameraet en eller flere av de tre eksponeringsvariablene for å komme frem til en eksponering med verdi 0. Hvis du har satt verdien opp eller ned for å kompensere for forhold lysmåleren ikke er laget for, kalles dette eksponeringskompensasjon, og kameraet setter variablene slik at summen stemmer over ens med denne kompensasjonen.

 

I manuell modus setter imidlertid du alle variablene, og kameraet har ingen måte å påvirke resultatet på. Isteden får du se hvor mye annerledes kameraet ville ha stilt eksponeringen. Da må du endre kombinasjonen av ISO, blender og lukker for at summen skal bli like mye over eller under målt eksponering som du ønsker.

 

For min del er ikke manuell eksponeringsmodus en fullkommen modus jeg streber etter å bruke så mye som mulig. Er jeg interessert i å jobbe raskt velger jeg heller lukker eller blenderprioritet og legger eventuelt inn eksponeringskompensasjon hvis jeg vet lysmåleren vil bli "lurt". I tillegg har jeg et kamera helt uten lysmåler som jeg bruker forholdsvis ofte, så der har jeg mer enn nok trening i å vurdere lysforhold og eksponering.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Hør på Dipstick i post #15. Har ikke lest alle postene, så jeg vet ikke helt hvor diskusjonen står, men altså i M-mode, vil kameraet indikere hvor lyst eller mørkt bildet blir med de instillingene du har satt. Viser det -5 EV må du åpne blender, øke ISO eller ha litt lenger lukkertid. Når kameraet viser -3, 0, +3, er du ganske nær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...