AlexanderH Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Får opp en feilmelding når jeg starter datamaskinen om at grafikkortet mitt ikke får nok strøm, og at det derfor vil endre sine innstillinger for å kunne være i forsvarlig bruk. Dette medfører så klart dårlig ytelse i f.eks spill. Jeg er temmelig sikker på at det er strømforsyningen som er problemet her, men skulle gjerne vært 100% sikker på at det er den og ikke grafikkortet som har et problemet (er ingen ekspert, men forestiller meg at det kanskje kan være kortet som kan ha problemer også?). Skulle gjerne gjort ting så billig som mulig, og om jeg skal returnere hele datamaskinen min vil det koste en del i frakt. Om jeg kun returnerer strømforsyningen og det viser seg at det ikke er den som er problemet vil dette tilsynelatende bli ganske dyrt. Datamaskinen er kjøpt host Netshop og for å sitere deres returbetingelser: Hvis det viser seg at varen du sender til oss ikke har defekter, vil varen bli sendt tilbake sammen med et feilsøkingsgebyr på minimum kr 250 (timepris er kr 800). Og det kan jo fort bli like dyrt som om jeg skulle ha kjøpt en helt ny, og god, strømforsyning. Er det noen måte jeg kan kontrollere ting på selv for å være helt sikker på at det er strømforsyningen min som er problemet, og hvordan gjør jeg dette? Specs på maskinen: Gigabyte GA-945P-S3 hovedkort Asus Geforce 8800GTX Intel Core 2 Duo E6600 Seagate 320 GB Harddisk 2 GB ram Hiper Type-R 580W PSU PS: Må også nevne at jeg ikke har anledning til å teste med en annen strømforsyning eller grafikkort. Alle jeg kjenner løper rundt med laptop og har heller ingen ekstra stasjonær maskin selv. Endret 29. oktober 2007 av AlexanderH Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Jeg hadde et kort som det stod at avogtil ikke fikk nok strom. Der var det en los kontakt som var problemet. Hvor mange disker har du? Lenke til kommentar
AlexanderH Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Jeg hadde et kort som det stod at avogtil ikke fikk nok strom. Der var det en los kontakt som var problemet. Hvor mange disker har du? Kun en disk i maskinen, den på 320 gb. Har sjekket kablene, og de så ut til å være som de skulle. Skal ta en trippelsjekk på det for å være sikker. Lenke til kommentar
Fumle Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Ser ut som det er to kontakter på dette kortet har du satt inn begge de 6pin kontaktene? Minimum 450W or greater system power supply (with 12V current rating of 30A) Endret 29. oktober 2007 av Fumle Lenke til kommentar
AlexanderH Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Ser ut som det er to kontakter på dette kortethar du satt inn begge de 6pin kontaktene? Minimum 450W or greater system power supply (with 12V current rating of 30A) Jepp, begge to er i. PC-en ble bygd hos Netshop, så har ikke gjort det selv, men de to kablene er i orden. La merke til at en hvit plugg som ser ut til å være mellomledd på en av disse kablene hadde kontaktene sine bøyd litt i hytt og gevær. Bøyde disse tilbake så godt det lot seg gjøre for å være sikker og koblet den sammen igjen, men lite hjelp i det. Lenke til kommentar
Fumle Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Her er vel strømforsyninge du har http://www.hipergroup.com/English/products/hpu-4k580.html Linje 1 er på 20A mens Linje 2 er på kun 18 Er det flere plugger med Sata kabler i maskina? Hvis den som står i Harddisken nå er på linje 2 (18amp) så kan du jo håpe at en av de andre er på linje 1 (20amp) den har jo litt mer å gå på. +12V 1 (± 5%) 1.0A - 20A +12V 2 (± 5%) 1.0A - 18A Endret 29. oktober 2007 av Fumle Lenke til kommentar
AlexanderH Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Har egentlig begrenset med kunnskap om dette, så tilgi meg for at jeg kanskje er litt vanskelig her Antall Sata kabler som kommer fra PSU'en mener du? Skal åpne maskinen igjen og sjekke. Lenke til kommentar
Fumle Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Har egentlig begrenset med kunnskap om dette, så tilgi meg for at jeg kanskje er litt vanskelig her Antall Sata kabler som kommer fra PSU'en mener du? Skal åpne maskinen igjen og sjekke. jeg tenker på strømm kablene til sata diskene Lenke til kommentar
AlexanderH Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Går kun en kabel til disken. Og har egentlig lite begrep om hva som er koblet til hvilken linje. Hadde også vært frustrerende om jeg sender inn PSU'en og det viser seg å være et problem med kablene, slik at jeg bare får returnert PSU og en regning. Lønner seg vel kanskje bare å sende hele maskinen og få det overstått i stedet for å grave for mye inne i den uten å vite hva man gjør Endret 29. oktober 2007 av AlexanderH Lenke til kommentar
AlexanderH Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Skaffet meg et multimeter og målte 12v linjene, og de ligger på 11.9, noe som burde være et sunnhetstegn slik jeg forstår det. Er det mulig at det er grafikkortet mitt som da er problemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå