Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke signaler til skjermen

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en ny PC, men har en del problemer med å få den til å virke.

Når jeg starter PC-en kommer det ingenting på skjermen, bare en "no signal" melding, akkurat som om kabelen skulle ha vært plugget ut. Jeg har testet med to skjermkort (som virker i andre PC-er), men ingen av dem fungerte for meg. Har også testet med flere skjermer, og til og med forskjellige DVI adaptere, uten at det hjelper. Har prøvd å resette bios/cmos ved å ta ut batteriet fra hovedkortet, flyttet rundt på RAM-brikkene, blåst ut av PCI-e sloten osv. men ingenting hjelper.

Når jeg testet det andre skjermkortet så fikk jeg faktisk opp bilde på første forsøk selv om det tok unormalt lang tid fra jeg startet PC-en til skjermen mottok signaler. Jeg satt inn en HD med ferdig installert windows XP og begynte å legge inn drivere osv, re startet og ting fungerte enda. Men så begynte jeg å legge inn et spill, og mens jeg var ute en tur hadde PC-en slått seg av, og skjermen kunne ikke motta signaler lengre.

Tror kanskje det har skjedd noe med hovedkortet som jeg har kjøpt brukt fra en kamerat, men det virket for han. Han brukte det bare en uke omtrent, så det er så og si nytt.

Oppsettet mitt er:

Corsair 620W PSU

Intel Q6600,

Gigabyte N650SLI-DS4,

2x Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

Skjermkortene jeg har testet med er G-force 7800GT (som virket en stund) og et jeg ikke kommer på i farten, omkring ett år gammelt.

Har lest gjennom 15-20 tråder her på HW som dreier seg om det samme problemet, men ingen av metodene som er nevnt der har hjulpet noe. Håper noen har peiling på hva dette kan være, for jeg er tom for ideer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat kjøpt meg en ny PC, men har en del problemer med å få den til å virke.

Når jeg starter PC-en kommer det ingenting på skjermen, bare en "no signal" melding, akkurat som om kabelen skulle ha vært plugget ut. Jeg har testet med to skjermkort (som virker i andre PC-er), men ingen av dem fungerte for meg. Har også testet med flere skjermer, og til og med forskjellige DVI adaptere, uten at det hjelper. Har prøvd å resette bios/cmos ved å ta ut batteriet fra hovedkortet, flyttet rundt på RAM-brikkene, blåst ut av PCI-e sloten osv. men ingenting hjelper.

Når jeg testet det andre skjermkortet så fikk jeg faktisk opp bilde på første forsøk selv om det tok unormalt lang tid fra jeg startet PC-en til skjermen mottok signaler. Jeg satt inn en HD med ferdig installert windows XP og begynte å legge inn drivere osv, re startet og ting fungerte enda. Men så begynte jeg å legge inn et spill, og mens jeg var ute en tur hadde PC-en slått seg av, og skjermen kunne ikke motta signaler lengre.

Tror kanskje det har skjedd noe med hovedkortet som jeg har kjøpt brukt fra en kamerat, men det virket for han. Han brukte det bare en uke omtrent, så det er så og si nytt.

Oppsettet mitt er:

Corsair 620W PSU

Intel Q6600,

Gigabyte N650SLI-DS4,

2x Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

Skjermkortene jeg har testet med er G-force 7800GT (som virket en stund) og et jeg ikke kommer på i farten, omkring ett år gammelt.

Har lest gjennom 15-20 tråder her på HW som dreier seg om det samme problemet, men ingen av metodene som er nevnt der har hjulpet noe. Håper noen har peiling på hva dette kan være, for jeg er tom for ideer.

Skjedde d samme hos meg, mn d er iorden nå da.

Se ette om d er en defekt rambrikke. Ta ut den ene rambrikken, så test omvendt og ta ut den andre og srett inn den du akkurat tok ut. Hvis d fortsatt ikke funker, se at hovedkorte ikke støtter borti kabinette(kan få hele greia til å kortslutte).

Sist men ikke minst; reset bios(ta ut cmos batteriet) og flytt på jumperen..:)Lykke til..

Lenke til kommentar

Ser at du feilsøker kun på skjermkort.

Men har du tenkt kanskje at hovedkort er defekt? Når du slår på maskinen starter viftene på CPU og kabinettvifter å gå da?

Har du prøvd et PCI skjermkort? Kanskje det er noe galt med hovedkortet på PCI-E sloten.

Hvis ingen av de overnevnte ikke fungere så er kanskje PSU eller hovedkort det er nå galt med.

Prøvd et annet PSU? Selv om alt lyser og slikt på hovedkort så kan PSU være feil, enten 5V,12V kontakten på PSU.

Mest sannsynlig tror jeg dette dreier som om et defekt hovedkort.

Lenke til kommentar
I nokre tilfeller kan det være CPU som hindrer skjermbilete, kanskje den er satt inn feil, eller den har bøyde/brukne pinner.. Sjekk det..

/nefrums

Tror neppe at jeg har satt den inn feil, for den vil vel bare ned i sloten hvis den står riktig.. Men bøyde brukne pinner kan jo være en mulighet.. Synes jeg var forsiktig men.

Når du akkurat har kjøpt deg en ny PC, så kjøper du ikke nye komponenter når det er noe som ikke funker, da returnerer du, og får tilsendt nytt=)

Sant sant.. Skal gjøre det når jeg finner feilen : )

Ser at du feilsøker kun på skjermkort.

Men har du tenkt kanskje at hovedkort er defekt? Når du slår på maskinen starter viftene på CPU og kabinettvifter å gå da?

Har du prøvd et PCI skjermkort? Kanskje det er noe galt med hovedkortet på PCI-E sloten.

Hvis ingen av de overnevnte ikke fungere så er kanskje PSU eller hovedkort det er nå galt med.

Prøvd et annet PSU? Selv om alt lyser og slikt på hovedkort så kan PSU være feil, enten 5V,12V kontakten på PSU.

Mest sannsynlig tror jeg dette dreier som om et defekt hovedkort.

Ja, har tenkt en del på hovedkortet.. Er tross alt den eneste delen som ikke er helt ny. Viftene går og CD-rom osv får strøm. Har ikke prøvd PCI skjermkort, men kan sikkert skaffe et. Prøvde forresten den andre PCI-e sloten på hovedkortet, men vet ikke om det skulle fungert i utgangspunktet? PSU er helt ny, så tviler på at det er den egentlig, men får prøve.

Mest sannsynlig bytter jeg hovedkortet snart. Takk for hjelpa! Men hvis noen har andre tips tar jeg gjerne i mot!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...