Gå til innhold

16 bit prog på 32 bit CPU

Anbefalte innlegg

Jeg har mange gammle , og ikke minst ubrukelige spill pga teknologien springer fra di gammle spilla.

Jeg sitter med masse gammle spill som jeg ville prøve igjenn for første gang på MANGE år , men her stopper fornøyelsen.

Dagens PC`er leser ikke 16 bits koder , så jeg lurer på om noen vet hvordan jeg kan spille di gammle klasikerene igjen?

Syndicate , Destruction Derby , Crusader osv osv....

Lucas Arts har jo løsningen på sine spill , men det har ikke andre spill , som di nevnt ovenfor...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke det at jeg har så mye peiling på bit'en på cpu'en, men jeg synes jeg la inn et 16bit program på compaq'en min for et par-tre år tilbake og det funka da... den inneholdt win 98 og amd k6-II

PS: har selvsagt kvittet meg med den maskina for lenge siden da...

Lenke til kommentar
ikke det at jeg har så mye peiling på bit'en på cpu'en, men jeg synes jeg la inn et 16bit program på compaq'en min for et par-tre år tilbake og det funka da... den inneholdt win 98 og amd k6-II

Okey , takk for informasjonen , men det førte meg ikke nermere fornøyelsen ved å spille 16 bits spill/programmer

Lenke til kommentar

Okey , viss det ikke er bits som er problemet , så hjelp meg da...

Hvorfor kan jeg ikke kjøre gammle klasikkere?

Jeg har blitt fortalt at det er 16 / 32 bit som var problemet...

Er det noen som kjører gammle spill på xp , uten problemer?

Lenke til kommentar

Jeg har blitt fortalt at det er 16 / 32 bit som var problemet...

Det er feil.

Er det noen som kjører gammle spill på xp , uten problemer?

Drit i XP, kjør bootdisk.

www.bootdisk.com hvis du ikke gidder lage en selv.

Lenke til kommentar

Windows 98 kunne i utgangspunktet fint kjøre f.eks Syndicate (den gamle og "nye"), C&C, Destruction Derby osv. uten at man trengte et 16-bits emulaeringsprogram....

x86-CPUene har siden 386 basert på 32-bits teknologi (jeg hater å bruke utrykk som dette).

Alternativt kan du installere DOS på en egen partisjon. Denne partisjonen trenger ikke nødvendigvis å ligge på starten av disken (den kan f.eks være d:), men du skal være oppmerksom på at du trenger en boot loader. Selv bruker jeg en egen bootloader (jeg husker ikke navnet, men kan sjekke hvis dette alternativet virker attraktivt...) for å kunne boote W98SE. Windows XP ligger på C: (NTFS) og windows 98 på D: (FAT32). Windows 9x/dos vil uansett ikke kunne "se" NTFS-partisjonene, så de vil "tro" at de ligger på starten av disken (med mindre du legger dem på f.eks e:, og noen av diskene før er FAT32/FAT16).

Hvis du ikke er redd for DOS-kommandoer (du vet vel kanskje hvordan du redigerer oppstartsfilene etter dine behov?) så ville det vært mest "autentisk" å installere DOS 6.22 (selv om W98SE fungerer til "alle" gamle programmer...). Husk bare at DOS vil ligge på en FAT16-partisjon... Du kan bruke fdisk, eller en annen (hvis du kjører Linux kan du jo bruke Disk Druid eller hva det er som følger med distroen din).

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen!!!

Nå virker jeg gjerne prippen , men er det ingen måte å fikse dette på i WinXP?

Vis nei , får jeg lage boot disk.

Og det som sjer når jeg prøver er : Helt sort lite DOS bilde dukker opp i 1 sek , og går vekk.

Det andre er - Error - couldnt read 00010101

Det er i bunn og grunn det som sjer når jeg vill åpne disse spilla

Lenke til kommentar
Tusen takk for hjelpen!!!

Nå virker jeg gjerne prippen , men er det ingen måte å fikse dette på i WinXP?

Vis nei , får jeg lage boot disk.

Og det som sjer når jeg prøver er : Helt sort lite DOS bilde dukker opp i 1 sek , og går vekk.

Det andre er - Error - couldnt read 00010101

Det er i bunn og grunn det som sjer når jeg vill åpne disse spilla

Windows XP er ikke basert på "DOS-teknologi". NT-baserte systemer har såvidt jeg vet ingen DOS-skall. Problemet mange eldre spill får i XP er mangel på tilgang til maskinvare, f.eks at programvaren kan snakke "direkte" til maskinvaren. "Problemet" er aktuelt i Linux også - "samspillet" mellom X serveren og X terminalen. OSet tillater rett og slett ikke direkte tilgang til maskinvaren av sikkerhetsmessige grunner (kræsj). I Linux løses det ved å endre på tilgangsrettighetene til enhets"driverne".

Det finnes løsninger i XP. M$ har laget et program som heter "MS Application Compatability Tool". Dette programmet gr deg muligheten til å legge til ulike "emuleringsfunksjoner" slik at man kan "emulere" et Windows 95, 98, NT, 2000 miljø. Denne løsningen er hovedsakelig rettet mot windows-spill, og vil med stor sannsynlighet ikke hjelpe deg. Programmet inneholder endel profiler til mange programmer (dog ikke til Panzer General3, som jeg ikke kan kjøre i XP uansett hvilke innstillinger jeg velger). Beklager, men du må nok belage deg på å fixe en egen partisjon og installere et eldre OS. Du trenger uansett bare å sette av rundt 500mb til DOS-partisjoner (skal holde i massevis), eller minst 1GB til windows 98. Det er jo bare å dele opp de ferdige partisjonene på harddisken slik at du slipper å miste alt det andre snadderen du har fra før...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...