runegang2 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Jaja, tenkte jeg skulle prøve meg på mitt andre kabinett. Denne gangen har jeg laget sketchup tegning selv, og fått til litt ganske bra. Tegningen er i ganske tidlig stadie, så det kan bli endringer. Bare til å komme med tips. Denne gangen har jeg til jul på meg til å bli ferdig, men kan jo ta meg litt ekstra tid om nødvendig til finpussing og slikt. Dette prosjektet foregår på skolen, der vi har ganske bra utstyr, med CNC fres og en del annet godt utstyr. Kommentartråd Endret 29. oktober 2007 av runegang2 Lenke til kommentar
runegang2 Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) I dag har jeg fått fikset litt på tegningen, (oppdateres snart) og skåret til sidene og bunn. Som dere ser på tegningen har jeg sett på vifter på siden, og kanskje dere også ser at jeg har stappet litt innmat inni. Innmaten er mest for å se hvordan jeg skal plassere ting, men også for å se at målene stemmer. Kommentarer mottas med takk. Kommentartråd Endret 30. oktober 2007 av runegang2 Lenke til kommentar
runegang2 Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Oppdatering 7. November 2007 Ja, i går ble det gjort litt mer med kabinettet. Har nå fått inn cdrom og diskettstasjon. Ellers så har jeg stort sett bare mål opp og funnet ut hvor hullene skulle freses og slikt Prøver litt plassering av ting. Greit å vite hvordan de passer Her er jeg startet på utfresningen av cdrom og diskettstasjonsåpningen. Tok lang tid dette... Joda, Ble ikke så verst hull. Bare å se om cdrom og diskettstasjon faktisk passer da Det passet Litt justering måtte til da diskettstasjonen ikke gikk helt inni :S Måtte fjerne de runde kantene etter fresen slik at jeg får plass til stasjonene. Det passet fint! Bare slik at det er sagt, så er det ikke sikkert at jeg skal bruke disse stasjonene, men jeg har ingen med svarte deksler, så må nok spraye på litt farge på dem eller noe lignende. Får se det litt etter hvert Kommentarer mottas med takk. Kommentartråd Lenke til kommentar
runegang2 Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Oppdatering 17. November 2007 Uff da... Ble nesten en uke etter at jeg hadde gjort det dette :S Vell her er oppdateringene som skulle kommet tirsdag. Her må jeg finne ut hvordan dette skal være. Tegne litt opp. Dette bør vell kanskje heves litt over platen? Tok av de som du fester pci-kortene i kabinettet med. Tror disse bare hadde blitt vanskelig å få til uansett. Skal dessuten ikke skifte noe særlig inni denne maskinen når den er ferdig Da var det å lage noe som hovedkortet kan stå på. Her holder jeg på å borre hull i noen tapper. Det var da altså en slik en jeg brukte til å sette hovedkortet på. Slik ble de. Da har jeg målt opp hvordan kontaktene på hovedkortet skal komme ut. Så da var det bare å frese Dette passet jo fint Litt runding i kantene så er alt så mye bedre Disse passet faktisk akkuratt. Mener å huske at borret som ble brukt var på 4mm. Da var det fint plassert. Da holder jeg på med å lage hull til viften som er på strømforsyningen. Håper bare den passer helt som den skal Litt flere hull til forskjellige kontakter. Skjermkort, LAN, og strøm til PSU. Litt runding må til Det passet perfekt Da var strømforsyninga montert. OK, dette er det som er gjort til nå. Det nermer seg tid for å få litt farge på kabinettet, men før det må en lime sammen sidene. CNC-fresen er dessverre ikke klar enda, noe som er litt irriterendes. Så snart den er klar skal jeg få laget toppen/lokket på maskinen. Kan hende at det ikke blir med det første dessverre :S Maskinen skulle egentlig vert klar for en stund siden, men det har tatt sin tid :S Vell... Noen kommentarer? Tips? Skal fortsette med dette på mandag og tirsdag fremover til jul. Kommentarer mottas med takk. Kommentartråd Endret 17. november 2007 av runegang2 Lenke til kommentar
runegang2 Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Oppdatering 20. November 2007 I dag kom vi til en litt spesiell beskjed. Vi fikk nemlig besøk av noen som skulle lage en liten reklamefilm for skolen jeg går på, og da ble jeg intervjuet. det ble derfor lite gjort denne dagen. Men så går denne oppdateringen over to dager da Siden vi ikke hadde ett slikt rundbor eller hva det nå heter, så måtte jeg lage til en mal som jeg saget ut med stikksag og pusset så rund som muligt. Det var denne som ble brukt til å "følge" malen. Måtte ha 8 mm større radius på malen da det var litt mellomrom på malen og emnet. Gikk fint og målene stemte bare å håpe på at viftene som jeg har bestilt i dag passer. Slik ble den brukt til å følge malen. Ett litt misslykket forsøk på å lage en mal. Skulle sage ut ett noelunne rundt hull med stikksag, og så for saga litt for fort, og for utenfor streken ... Måtte begynne på nytt. Her er den ferdig avrundet og nesten klar til å få seg en 120mm vifte Her er nøkkelstarten jeg skal bruke. Ingen som har hatt lyst til å sponse meg denne gangen, så alt er tatt fra egen lomme. Denne gangen har jeg heldigvis litt mer penger enn sist, siden jeg har fått meg jobb. Borer ut hull til nøkkelstart. her er jeg begynt å lime sammen sidene. Teipen er for å stramme opp sidene slik at jeg får det stort sett fint i kantene. Prøvde å vise at hjørnene passet perfekt, men klarte ikke å få ett godt nok fokusert bilde Så var det å sjekke at vinklene stemmer, og det stemte fint Mens jeg ventet på at limet skulle tørke, pusset jeg litt på kantene. Her er det kommet litt flere sider på. Nå var sidene ferdig limt på. Alle sidene passet helt perfekt. Fine kanter, og det stemte perfekt. Her holder jeg på å frese slik at jeg får runde kanter. Runde kanter Kassen er ferdig limt Kommentarer mottas med takk. Kommentartråd Lenke til kommentar
runegang2 Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Oppdatering 28. November 2007 Denne gangen har jeg litt oppdateringer igjen... Har fått en pakke med ting og tang fra microplex, som jeg måtte betale helt selv, så det gikk da fort noen hundrelapper. Dette var det første som møtte meg når jeg fikk pakken. En ledning som hang ut.. Dårlig pakking eller noe slikt? Bzerk viftegriller! 3 stk Kalde katoder (2 grønne og 1 UV) med tilbehør, og viftegriller. Var noen leds (2 stk) med også, men de har jeg ikke med på bildet. Bestilte også 2 stk vifter, men det viste seg at jeg hadde bestilt 80mm i stedenfor 120 mm, så de er sendt i retur. Viftegrillen litt tydeligere. Måtte jo sjekke om det passet, og det passet fint Her er det kommet på litt grunning, og det så riktig bra ut. Eneste var at vi trodde det skulle ta 10 min for den å tørke, men da det tok lengre tid enn det før det virket noe lunne tørt, måtte vi til med å lese vedlegget. Der kom vi frem til at det ikke var 10 min, men derimot 16 timer. De 10 min var fra en tidligere grunning som de hadde brukt på skolen før. Litt flere vinkler av kabinettet. Her er testing av lysene. Det var litt lite lys i den ene en stund, men det kom seg heldigvis etter en liten stund. Så måtte jeg sparkle litt etter at grunningen var tørket. Jeg har nå pusset det ned, og grunnet med ett strøk til. Tror neppe det blir flere grunningsstrøk, da dette tok en dag pr strøk Neste mandag og tirsdag blir det antageligvis lite gjort da vi har fri mandag for å studere til en muntlig tentamen. Kan hende at jeg likevell sniker meg inn for å få litt svartfarge på kabinettet Vi får se Ellers så tror jeg det nermer seg tid for CNC fresen, da han som skulle gjøre denne klar, har jobbet med denne i dag. Håper den er klar til bruk nå Kommentarer i kommentartråden Kommentartråd Lenke til kommentar
runegang2 Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Oppdatering 12. Desember 2007 Endelig har jeg fått rette vifter. Lett å gjøre feil Denne gangen var det med en liten godbit. Det var det ikke sist Da har jeg startet lakkeringen. Prøvde først med bunnen for å se at det ble noelunne bra, og det ble det, så da fortsatte jeg Så da var det godt lakket, og snart klart til ett nytt strøk. Etter det andre strøket, da boksen var tørket, laget jeg topplokket. Det hadde jeg ikke laget til for det skulle egentlig i CNC maskien, men da den ikke er i drift enda, så er det ett mildertidig topplokk som blir laget til. Læreren har lovet at vi skal få bruke CNC så snart den er klar. I topplokket ble det frest inn en slik kant som dette for at en skulle kunne bare legge lokket oppå, uten at det detter av uten videre. Rundet kantene med fres, og pusset litt. Da er den lakkert en gang til, og jeg tok en tur til senere på kvelden for å ta ett strøk til. Det er enda ikke helt bra, så det kan hende det blir noen strøk til enda. Da nermer det seg slik at det er ferdig, men det som gjennstår nå er å borre to hull til aktivitetslys og powerled. Takk for kommentarer og ideer. Kommentarer i kommentartråden Kommentartråd Lenke til kommentar
runegang2 Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Oppdatering 5. Januar 2008 Lakkert ferdig topplokket. Det blir nok ingen CNC frest topp på denne, da fresen ikke er klar. Er visst noen problemer fremdeles :S Da jeg skulle få på noen strøk til, kom det fingermerker :S Heldigvis bare på innsiden, så de vil ikke vise så godt. Slik ser kassen ut, ferdig malt, men uten komponenter inni. Vifte og viftegrill er på plass, og ser riktig bra ut. Begynt å montere delene. Fronten. Nærbilde av nøkkelstarten. Her er det også borret hull til de to diodene. Som du også ser, er det kommet noen skrapemerker når jeg skulle borre, men de er penslet over nå. Ser bra ut Da er leds på plass, og de lyser fint under testingen Nærbilde av nøkkelstarten. Ett bilde fra siden... Ett annet bilde fra siden. Ett bilde ovenfra for å vise hvordan dette ble seende ut. Prøvekjøring for å se at alt fungerer som det skal. Jeg var utrolig fornøyd med kabinettet, men dessverre da jeg skulle ta det med hjem på kystbussen, ble det skadet. Han som lempet inn i bussen tok alt for dårlig hensyn til hva som var i sekken jeg hadde kassen i, og slenge den inn. Det ble derfor store stygge merker i bunnen på kabinettet. Det er mest snakk om i hjørnene, og det er heldigvis ikke alt for synlig når maskinen står med bunnen ned. Det at kabinettet ble skadet er noe jeg ble svært lei meg for, men det ble i allefall ikke skadet noe HW. Maskinen er nå satt opp som server, og er bedre enn den gamle, som var en bærbar, og som alt for ofte gikk i stå. Har tro på at denne maskinen vil klare seg bedre Om det er noen som har litt RAM de vil gi meg, siden maskinen bare har 128MB + 256MB, så sier jeg takk. I følge SIW så er RAM typen SDRAM DDR, noe jeg tror kan stemme selv om RAM er noe av det jeg har minst peiling på hva heter. Om det er noen som har noen eldre brikker av denne typen liggende, så tas de i mot med takk. Takk for kommentarer og støtte i dette prosjektet. Er det noen som lurer på noe, så legg igjen en kommentar i kommentartråden, eller send en PM. Kommentarer i kommentartråden Kommentartråd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå