Skinney Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Det som jeg stusser på er at du ikke klager på en eneste bug... Selv har jeg rapportert 4-5stk (irriterende) og funnet et titalls mer som allerede er rapportert.. Sannsynligvis bruker jeg Ubuntu anderledes enn deg, (bedrift og hovedpc som er laptop) Men likevel. Har det ikke crashet EN gang under test?`Firefox har ikke krasjet litt oftere enn det ellers gjør i Windows (flash f.eks) Standby modus fungerer bra? Linux (ubuntu) har fortsatt et stykke å gå Nope, har ikke opplevd noen store krsæj eller bugs i min testing. Nå skal det dog nevnes at PC-en min ble satt sammen spesefikt for Linux så kan være en maskinrelatert feil? Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Da har jeg også fått 2 Ubuntu 7.10 cd'er i posten (i dag) Fikk også 2 av Kubuntu og 2 av Edubuntu hehe Skal kjøre live-CD-en i kveld Noen som vet om det er lettere å få nettverk på Ubuntu nå? Jeg har ikke fått det til og jeg har fått veldig mye hjelp i et håp om at det skulle gå...men ikke noe bra resultat Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Når bestilte du dem? Jeg venter fortsatt på mine. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 6 CDs requested on 2007-04-22. 6 CDs were approved and sent to the shipping company on 2007-04-23. Please note requests usually take from 4 to 6 weeks to deliver, depending on the country of shipping. Når bestilte du? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Ehm, er det ikke litt merkelig at dine CD-er med Gutsy (release oktober) ble sendt til shipping i april? Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Vel, jeg vet ikke..det er den siste hendelsen som står på den siden for min bruker... Lenke til kommentar
Lucifer24 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Da har jeg nok en gang prøvd meg på Ubuntu, så jeg tenkte jeg kunne dele mine erfaringer her. Live CD-en fikk jeg ikke til å fungere, den bare kræsjet under boot. Lastet så ned den teksbaserte versjonen. Installasjonen gikk greit nok (kræsjet bare tre ganger) frem til jeg skulle starte PC-en på nytt, da fikk jeg beskjed om at os ikke var funnet. Det viste seg da at ubuntu hadde skrevet ny MBR til feil disk og i samme slengen ødelagt partisjonstabellen på den disken... Jeg måtte koble fra alle andre disker i PC-en for at Ubunte skulle skjønne hva den skulle gjøre. Installerte så Ubuntu på nytt. Denne gangen gikk det bra, bootet opp i ubuntu med en gang og det gjorte den også etter at jeg hadde koblet til resten av diskene mine. Det neste jeg måtte gjøre var å sette korrekt oppdateringshastighet på skjermen min, etter masse styr fikk jeg den opp i 75hz, skjermen min støtte 85hz, men da ga jeg opp å styre noe mer med det. Prøvde så å spille av musikk, men lyden var veldig lav og hakket hele tiden, etter å ha byttet mixer så ble jeg kvitt hakkingen, men lyden er fremdeles altfor lav. Prøvde så å spille av noen filmer jeg har, men det gikk heller ikke, det var ikke riktig codec installert og når den søkte etter codec så fant den ikke flere heller. Har prøvd å følge div guider her på forumet for å få det til å fungere, men har ikke lykkes enda. Prøvde også å installere mplayer, for den har jeg hørt mye bra om, men den kræsjer med en mystisk feilmelding så fort jeg prøve å spille av noe med den. Prøvde deretter å skrive ut noen dokumenter, men da skjedde det ingenting, er vistnok installert driver til den ene skrivere min, men virker gjør det ikke. Den andre skriver min fant den ikke. Har ikke skjekke om det er driver tilgjengelig på HP enda. Det neste jeg prøvde meg på var å surfe litt på nettet, men det blir av en eller annen grunn brukt altfor stor font i nettleseren (Opera/Firefox) så nettsidene ser litt rare ut, ikke får jeg brukt VGTV heller, og det er etter at WMV codec skal være installert. Det som derimot fungerte ganske bra var Compiz-Fusion, hadde jeg bare skjønt hvordan jeg skal bruke det. I selve programmet finnes det ingen informasjon om det, og når jeg går inn på hjemmesiden dems og titter under documentation så finner jeg ingenting. Det eneste jeg trenger er en liste over hva slags taster jeg skal trykke for å bruke de forkjellige effektene, det kan da ikke være så vanskelig? Det enkleste hadde vel vært å ha litt info om det i kontrollpanelet til compiz. Feks når man velger å bruke the cube, så kommer det opp en liten hjelpeteks som forteller hvilken taster som skal brukes. Jeg nekter forresten å tru at dette skal være så vanskelig, må være noe jeg har oversett en eller annen plass. Så det eneste jeg får brukt Ubuntu til er å brife til kompiser om hvor kule effekter det er i Linux, ihvertfall dem som jeg har funnet ut hvordan jeg skal bruke. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) bare som en liten oppfølging til det interessante innlegget til Lucifer24, så har jeg med hell fått det meste til å fungere på en bærbar nx6310 (suspend/stand by funker ikke, heller ikke noe simpelt som å skru av skjermen, da detter kubuntu ut tul login screen ), men det ville seg ikke på en 4 år gammel Toshiba satellite: live-cd kræsja, men etter mye om og men kom inn til slutt (etter en Crtl + Alt + Backspace, hadde da en commodore 64 lasteskjerm, masse horisontale fargestriper ). Installasjonsprogrammet fikk jeg ikke startet opp. Fikk senere installert Mandriva One på den maskinen, men med masse feilmeldinger, så den var det bare å slette igjen. Kipt at HW produsenter har drivere kun for MS(/Apple) og at de fleste ikke tilbyr lukkede drivere til Linux, slik de gjør for Windows. Endret 1. november 2007 av mandela Lenke til kommentar
Lucifer24 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Takk for respons Det må vile en forbannelse eller noe sånt over meg. Jeg har prøvd å installere Linux ca en gang i året de siste 7-8 årene på ihvertfall 10 forskjellige konfigurasjoner. Og hvert eneste forsøk har endt på ca samme måte som nå siste gangen. Denne gangen har jeg bestemt meg for at jeg på en eller annen måte skal få det til å fungere, men jeg trenger nok en del hjelp, så det dukker vel opp en tråd i forumet om ikke så lenge. Forresten, noen som gidder skrive de meste brukte hurtigtasten til Compiz? Endret 1. november 2007 av Lucifer24 Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Vil tro grunnen til at du ikke finner info om hurtigtaster til Compiz er fordi alle er mulig å endre veldig enkelt. Du finner likevel en ganske ålreit gjennomgang her. (Super-knappen er det samme som Windows-knappen, om du ikke har endret på oppsettet) Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Har du installert pakken compizconfig-settings-manager, så kan du starte System -> Innstillinger -> Advanced Desktop Effects Settings hvor du kan trykke på de forskjellige effektene og gå til "Actions" hvor du kan se de brukte hurtigtastene for effekten. Lenke til kommentar
Lucifer24 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Tusen takk jorgis og PHPdude, det var akkurat hva jeg trengte. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Forresten, noen som gidder skrive de meste brukte hurtigtasten til Compiz? Jeg fant denne. Kanskje du kan bruke den? http://computerbits.wordpress.com/2006/11/...binations-list/ Lenke til kommentar
Lucifer24 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Den var genial! Skriver den ut med en gang. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Det neste jeg måtte gjøre var å sette korrekt oppdateringshastighet på skjermen min, etter masse styr fikk jeg den opp i 75hz, skjermen min støtte 85hz, men da ga jeg opp å styre noe mer med det. Skriv denne kommandoen i en terminal: $sudo gedit /etc/X11/xorg.conf ...og sjekk hva som står i denne seksjonen: Section "Monitor" Identifier "L565" Option "DPMS" Horizsync 28-51 Vertrefresh 43-60 EndSection De to nederste linjene der styrer oppfriskningshastighet. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Om Ubuntu har et stykke å gå ennå så har de gått mesteparten av løypa allerede og det er gledelig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Da har jeg også fått 2 Ubuntu 7.10 cd'er i posten (i dag) Jeg fikk også mine i dag. Jeg bestilte så snart jeg ble tipset om at det gikk an å forhåndsbestille. Det var ca 1-2 uker før lanseringen. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Jeg fikk også mine i dag. Jeg bestilte så snart jeg ble tipset om at det gikk an å forhåndsbestille. Det var ca 1-2 uker før lanseringen.Tror det var ca. da jeg bestilte ogFikk vite det av CissaM (på forumet her) at det gikk an å bestille de Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Om Ubuntu har et stykke å gå ennå så har de gått mesteparten av løypa allerede og det er gledelig. Helt enig!! Har prøvd relativt mange linux distroer etterhvert, Fedora (fra Core 4), OpenSuse, Debian 3.1 og 4, og Ubuntu fra 6.06. Ikke det at jeg har så mye tid til å fikle med GUI og oppsett, mest linuxtid går til serveradminstrasjon. Men jeg installerte 7.10 på min gamle bærbare i dag, og glattere installasjon har jeg aldri opplevd. Til og med mitt D-link trådløse kort funket direkte etter installasjon. Og det er første gang på denne maskina. Noe småplukk er det jo, men det er utrolig at etter så kort tid som en installasjon tar, har man en fullt ut fungerende PC for å spille musikk, skrive dokumenter, etc. Til og med første DVD prøvd, spurte om å installere nødvendige kodekser, og dermed var også det OK. Lenke til kommentar
nets Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Vil tro grunnen til at du ikke finner info om hurtigtaster til Compiz er fordi alle er mulig å endre veldig enkelt. Du finner likevel en ganske ålreit gjennomgang her. (Super-knappen er det samme som Windows-knappen, om du ikke har endret på oppsettet) På min Dell laptop (Inspirion 6400) så er windowstasten F13. Så man må endre de super snarveiene på dell laptoper går jeg ut iffra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå