Gå til innhold

Skjermkort eller driver som svikter? Hjelp til nytt kort.

Espen_jobb

Anbefalte innlegg

HAr en 'eldre' Toshiba Satellite T5100-603 fra 2003, med NVIDIA Geoforce4TM 440 Go skjermkort. I det siste har skjermbildet blitt ustabilt: Det 'fryser', 'hopper', det oppstår ulike fargespektre og det kommer feilmelding om at det er feil med skjermdriveren. I noen tilfelle har også oppløsningen endret seg til knøttliten, og har måttet boote maskinen. Dette gjentar seg. Forsøkte å oppdater driveren, men det hjalp ikke stort.

- Er det skjermkortet som er i ferd med å gå i stykker?

- Kan jeg kjøre en 'test' av skjermkortet for å finne det ut?

- Hvor kan jeg evt. få tak i et billig/brukt skjermkort til erstatning?

- Hvordan vet jeg at nytt skjermkort er kompatibelt/passer?

- Skifte kan jeg gjøre selv....

Vet jo at maskinen ikke lever evig, men er blitt veldig glad i den og den gjør fortsatt absolutt nytten! (2.2 MHz prosessor/1 GB RAM, 100 GB HD)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei Espen!

Jeg har en veldig lik maskin (5105-S607) med akkurat den samme problematikken. Har prøvd å skifte både inverter og CCT-rør uten at det hjalp. Jeg er sikkert like glad i maskinen min som du er i din, så jeg er veldig interessert i å få høre om du har funnet en løsning og evt hvor. Ser i andre innlegg at det kanskje kan la seg gjøre å trø inn et annet kort, men så var det det her med kompatibiliteten da.

Hilsen Erling

Bardufoss

Lenke til kommentar

Hei,

Joda, jeg har vært kjempeglad i min maskin. Og spesielt lydsystemet/høyttalerne. Rene hifi anlegget på en så liten maskin... som er deilig å ha når du siter og surfer i sofaen...

Når det gjelder disse maskinene, så har jeg funnet ut at det er MANGE som har hatt samme problemet. Det er sikkert akkurat det samme som feiler din og min maskin, og de er sikkert ganske like selv om det er ulik modellbetegnelse.

Jeg har funnet en lenke som beskriver hvorledes noen faktisk har klart å løse problemet, som slik jeg tolker det skyldes dårlig lodding i kretskortet/grafikkortet. Løsningen kan ligge i å varme opp hele kortet til smeltetemperaturen for tinn (!) - se erfaringer i denne tråden: Tråd om grafikkort på Toshiba 5105-S607 Men du skal ha litt is i magen for å gjøre det, tror jeg...! Og vær forberedt på at hvis du bruker for mye varme, så ramler alle komponentene ut! Jeg har ennå ikke forsøkt!

Jeg har også funnet et annet informativt forum for bærbare datamaskiner: Notebook forum.

Det er egen seksjon for Toshiba: Toshiba Notebooks forum

...med en peer-to-peer underside: Toshiba peer-to-peer hjelpeforum

der vil du også finne mitt innlegg: Espens innlegg

... og med en beskrivelse av hvordan du demonterer og tar ut/skifter videografikkort på 5105-serien: Demonter videokort Toshiba 5105-serien. Det står også noe tilleggsinformasjon du sikkert bør lese på nivået over den siste lenken, før du setter igang.

I tillegg kan jeg opplyse om en kar som holder til i Vancouver/Canada, som reparerer Toshiba laptops: Fixmytoshibalaptop.com.

Prosessoren min gikk heden for 1,5 år siden og maskinen stod i sju steiner og var helt stein død... På Scribona Norge (Toshiba agent ihvfall i Oslo) skulle de ha 500,- for å diagnostisere, og da de hadde gjort det, skulle de ha 8000,- for å reparere. No chance!

Istedet sendte jeg maskinen over til Fixmytoshibalaptops.com, til en svært pålitelig kar som heter Robert Plotnikoff. Han reparerte den, satte inn en ny 2,2 MHz prosessor, oppgraderte RAM til 1 MB og satte inn trådløst nettverkskort for meg. Tilsammen, inklusive frakt begge veier tror jeg det kostet meg ca NOK 4000,-. Tilsammen tok vel hele operasjonen med frakt ca. 6 uker. Fikk den tilbake for ca. ett år siden, og den har fungert knirkefritt siden da, inntil dette med grafikken skjedde. Pålitelig fyr. Det eneste jeg ikke likte, var at han koplet om på viftekjølingen slik at nå går viften kontinuerlig. Det gjorde han uten å spørre meg, selvsagt i god hensikt, for som han sa:'Otherwise the CPU won't last many years..." Sikkert riktig, men jeg synes maskinen bråker unødvendig mye med viften kontinuerlig på. Men, men... sånn ble det, og ettersom jeg ikke fikk vite om det før etter at jeg hadde mottatt maskinen, så er det lite å gjøre med det... Annet enn at jeg fikk svar på hvorfor han hadde gjort det slik.

Håper det kan hjelpe deg på vei... jeg har som sagt ennå ikke forsøkt, og vurderer å kjøpe en ny maskin. Men jeg er kjempeglad i Toshibaen min, som da den kom for 6 år siden var noe av det råeste (jeg kjøpte min for under halv pris fordi det var en demo)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...