B4stian Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg synes Netshop sin versjon er ganske grei: - Dersom forseglingen er brutt og / eller emballasjen er åpnet.- Dersom du monterer, lader opp, ringer med, fjerner beskyttelsesfilm, fjerner plastfolie på manualer, løsner strips på kabler etc. - Dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde (dvs. original emballasje, tilbehør etc.) og beskadigelsen og forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. - Varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake. - NB! Unnlatelse av å hente varen anses ikke som tilstrekkelig melding til selger om at du angrer. Har merket et punkt i bold her og hvis man gjør akkkurat det (fjerner strips etc.) tar man i bruk varen som sin egen. Det vil si at hvis du pakker den fint opp og lar alt av manualer og andre ting som er forseglet og slikt være urørt skal det ikke være noe problem å bruke angreretten, men tar du i bruk det som er av kabler (som de færreste av oss kan pakke ned fint igjen) og drivere/manualer som ligger ofte forseglet i en pose; da ryker angreretten. Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg syns nå personlig at trådstarter virker som en høyst oppegående person som ikke bestiller pc-skjermer for morro skyld, for deretter å bruke penger på å sende de tilbake, men heller vil undersøke muligheten for å eventuelt returnere produktet hvis det ikke svarer til forventningene. Hvis et slikt relevant spørsmål får alarmen til å gå hos Komplett så er ikke det god nok grunn til å "ta loven i egne hender" og komme med slike "trusler" for å hindre et mulig bomkjøp/-salg. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg synes Netshop sin versjon er ganske grei:- Dersom forseglingen er brutt og / eller emballasjen er åpnet.- Dersom du monterer, lader opp, ringer med, fjerner beskyttelsesfilm, fjerner plastfolie på manualer, løsner strips på kabler etc. - Dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde (dvs. original emballasje, tilbehør etc.) og beskadigelsen og forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. - Varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake. - NB! Unnlatelse av å hente varen anses ikke som tilstrekkelig melding til selger om at du angrer. Har merket et punkt i bold her og hvis man gjør akkkurat det (fjerner strips etc.) tar man i bruk varen som sin egen. Det vil si at hvis du pakker den fint opp og lar alt av manualer og andre ting som er forseglet og slikt være urørt skal det ikke være noe problem å bruke angreretten, men tar du i bruk det som er av kabler (som de færreste av oss kan pakke ned fint igjen) og drivere/manualer som ligger ofte forseglet i en pose; da ryker angreretten. Det morsomme her er jo at NetShop har lagt til en rekke ting som begrenser angreretten, utover de punktene som er nevnt i loven. Det synes jeg er direkte frekt, og ikke minst lovstridig. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 "Angreretten gjelder 14 dager fra du mottar ordrebekreftelsen fra oss." Står på komplett side sider. Det er vel ikke lov? Trodde angreretten gjaldt fra du fysisk fikk varen Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 "Angreretten gjelder 14 dager fra du mottar ordrebekreftelsen fra oss."Står på komplett side sider. Det er vel ikke lov? Trodde angreretten gjaldt fra du fysisk fikk varen Ja, det stemmer. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hvordan er embalasjen behandlet? Er den ødelagt eller strøken? Hvis du leser litt mellom linjene (eller leser posten litt nøyere) vil du forstå at dette er en hypotetisk problemstilling da jeg fortsatt ikke har kjøpt noen PC-skjerm. Jeg har forhørt meg med komplett.no's kundeservice før mitt eventuelle kjøp av skjerm. De mener tydeligvis at angrefristen blir borte med en gang man har prøvd skjermen, dermed er jeg lite lysten på å investere mye penger i en skjerm hos dem hvis jeg ikke har angrefristmuligheten etter å ha prøvd skjermen. Du har fått ett politisk og sosialt svar, ikke ett juridisk. Komplett har forsøkt å få deg til å handle ett annen sted, da du med stor sannsynlighet vil returnere en vare, og dermed påføre dem ett tap. Til de som remser opp dette med embalsje, så er ikke dette så sabla relevant. Komplett sender ut skjermer i original emabalsjen, og det både teipes og tusjes før esken i det hele tatt når kunden. Embalasjen er dermed ofte skadet ved levering. Intensjonen med loven er å sikre forbruker, slik at forbrukeren kan angre, hvis ikke produktet tilfredstiller forventninger eller produktet ble dyttet på forbruker. Hvis loven misbrukes for mye av forbrukere vil den undergraves. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 "Angreretten gjelder 14 dager fra du mottar ordrebekreftelsen fra oss."Står på komplett side sider. Det er vel ikke lov? Trodde angreretten gjaldt fra du fysisk fikk varen Ja, det stemmer. Men kan komplett gjøre dette? Hva hvis du får varene etter 15 dager? Null angrerett? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 "Angreretten gjelder 14 dager fra du mottar ordrebekreftelsen fra oss."Står på komplett side sider. Det er vel ikke lov? Trodde angreretten gjaldt fra du fysisk fikk varen Ja, det stemmer. Men kan komplett gjøre dette? Hva hvis du får varene etter 15 dager? Null angrerett? Nei, såklart kan dem ikke det, men nekter dem tvert er eneste mulighet FTU eller en domstol for å få en dom i saken. På åpenbare ting som dette er det nok bare en feil fra Komplett sin side, men ang. hva som regnes som tilnærmet samme stand og ikke kan bli en vanskelig sak. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Du har fått ett politisk og sosialt svar, ikke ett juridisk. Komplett har forsøkt å få deg til å handle ett annen sted, da du med stor sannsynlighet vil returnere en vare, og dermed påføre dem ett tap. Hvordan beregner du denne store sannsynligheten? Er det ikke et legitimt spørsmål å stille før en eventuelt sitter med skjegget i postkassa? Det er ikke som om jeg ikke har handlet på Komplett.no fra før av, titusener av kroner har de tjent på meg. Er det feil å søke en bekreftelse på at jeg har mine forbrukerrettigheter i behold ved en eventuell handel? EDIT: OT: Jasså, FrodeNilsen, du har også trøbbel med komplett ser jeg. Endret 30. oktober 2007 av J-Core Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Du har fått ett politisk og sosialt svar, ikke ett juridisk. Komplett har forsøkt å få deg til å handle ett annen sted, da du med stor sannsynlighet vil returnere en vare, og dermed påføre dem ett tap. Hvordan beregner du denne store sannsynligheten? Er det ikke et legitimt spørsmål å stille før en eventuelt sitter med skjegget i postkassa? Det er ikke som om jeg ikke har handlet på Komplett.no fra før av, titusener av kroner har de tjent på meg. Er det feil å søke en bekreftelse på at jeg har mine forbrukerrettigheter i behold ved en eventuell handel? EDIT: OT: Jasså, FrodeNilsen, du har også trøbbel med komplett ser jeg. Det jeg sier er at Komplett regner sannsynlighet som stor, ikke jeg. Svært mange butikker vil gi deg slike svar på hendvendelsen din, da de frykter en retur og tap. Beklager hvis du forstod meg slik at jeg mente at du har gjort noe som helst galt eller uedelt. Jeg mener du har utvist klokskap ved å kontakte butikken først. Desvere blir angrerett misbrukt, slik at butikkene blir litt for skeptikse til legitime hendvendelser fra de mest ansvarlige og oppegående kundene. Når det gjelder Komplett, så vil du se at mine problemer er av samme vesen som ditt. De bruker ikke tid og krefter på probemer de ikke er helt sikre på er ett problem. Noe som ikke slår særlig heldig ut i mitt tilfelle, men det er en annen historie. Jeg vil anbefale, og har gjort det mange ganger, alle til å kjøpe flatskjerm med mulighet for angrefrist. Da kan du returnere en skjerm med døde pixler. Hvis du kjøper ett produkt som ikke stemmer til forventningene, anbefaler jeg alle å returnere produktet. Jeg anbefaler ikke å kjøpe inn fem forskjellige skjermer, for så å returnere de fire du ikke vil ha. Ei heller bare kjøpe inn produkter du vet du kommer til å returnere, bare for å prøve dem ut. Lit for mange driver sånn, og det er den egentlige årsaken til responsen Komplett gir deg. Den moralske siden av handlemåten til Komplett synes jeg er problematisk. Jeg kan vanskelig forstå at vedkommende som ga deg den meldingen ikke viste bedre. Hvis dette er tilfellet må vedkommende ikke jobbe med kundeservice, noe som igjen får meg til å undre på kvalitetssikringen Komplett har på sine ansatte. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Det jeg sier er at Komplett regner sannsynlighet som stor, ikke jeg. Svært mange butikker vil gi deg slike svar på hendvendelsen din, da de frykter en retur og tap. I såfall skiller komplett.no seg ut fra de andre nettbutikkers respons på et slikt spørsmål i denne omgang. For moroskyld stilte jeg det samme spørsmålet til henholdsvis PS-Data, Mamoz, Multicom + noen som ikke har svart ennå. Svar fra Multicom: Hei. Du har 14 dagers angrefrist som privatkunde. Varen skal da leveres i orginalemballage, og skal være "som ny". Om du prøver den spiller ingen rolle. Svar fra Mamoz: Hei. Når det gjelder Angrefrist og angrerett så er det slik att så lenge varen kommer tilbake i samme stand. altså med orginal eske alt orginalt tilbehør og ikke skadet så er det ikke noe problem om man tester skjermen. Så den faller kun bort om det er synlig att den har vært testet eller har mangler. Man skal selvfølgelig få testet varen. Svar fra PS-Data: Heisann. her er litt info ang Angreretten som vi har. Angrerett (Lengre ned på siden) Hos PS-Data fikk jeg ikke noe direkte svar på min problemstilling, men de viste til angreretten som står skrevet på deres sider. (Hvordan man tolker dette kan være tvetydig.) Det virker i hvert fall ikke som om komplett.no's tolkning av angreretten deles av deres konkurrenter. Jeg vil anbefale, og har gjort det mange ganger, alle til å kjøpe flatskjerm med mulighet for angrefrist. Da kan du returnere en skjerm med døde pixler. Absolutt en god grunn, spesielt når det gjelder angreretten på LCD-skjermer ja. Ei heller bare kjøpe inn produkter du vet du kommer til å returnere, bare for å prøve dem ut. Jeg tror nok at majoriteten av de som bestiller dyre elektroniske produkter på nettet ønsker å beholde disse. Grunnen til at man i det hele tatt vil gå til anskaffelse av et slikt produkt er jo for å eie det og bruke det for det det er godt for. Betale porto frem og tilbake bare for å prøve produkter vil for de aller fleste være uaktuelt og uøkonomisk. Endret 31. oktober 2007 av J-Core Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Det jeg sier er at Komplett regner sannsynlighet som stor, ikke jeg. Svært mange butikker vil gi deg slike svar på hendvendelsen din, da de frykter en retur og tap. I såfall skiller komplett.no seg ut fra de andre nettbutikkers respons på et slikt spørsmål i denne omgang. For moroskyld stilte jeg det samme spørsmålet til henholdsvis PS-Data, Mamoz, Multicom + noen som ikke har svart ennå. .... Svært hyggelig at du får bedre svar fra de andre butikkene enn det du gjorde fra Komplett. At produktet skal fremstå som nytt, er ikke helt korrekt. Link til angrefristloven §12 http://www.lovdata.no/all/tl-20001221-105-004.html#12 §12 a lyder: (angreretten gjelder ikke) Dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side Jeg mener å ha lest om en dom der det returnerte produktet hadde slitasjemerker, der kunden fikk medhold. Loven sier at forringelsen må skyldes uaksomhet eller manglende omsorg, men dette kan andre svare bedre på enn jeg. Personlig tror jeg ikke at det er noe vanskeligere å få godkjent angrerett hos Komplett enn noen av de andre butikkene du refererer til. Lykke til med skjermkjøp! Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Grunnen til at du har angrefrist når du bestiller varer over nett er vel akkurat fordi at du ikke har muligheten til å prøve den ut i butikken? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Grunnen til at du har angrefrist når du bestiller varer over nett er vel akkurat fordi at du ikke har muligheten til å prøve den ut i butikken? Har ikke man angrefrist på vanlige butikker også? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Grunnen til at du har angrefrist når du bestiller varer over nett er vel akkurat fordi at du ikke har muligheten til å prøve den ut i butikken? Har ikke man angrefrist på vanlige butikker også? Nei. Angrefristen gjelder for salg utenfor ordinært salgssted. I praksis vil vel dette si postordre og netthandel. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Grunnen til at du har angrefrist når du bestiller varer over nett er vel akkurat fordi at du ikke har muligheten til å prøve den ut i butikken? Grunnen til at vi har angrefrist på fjernsalg som telefonsalg og salg over internett er at mange kunder blir lurt, pakket på varer, eller kjøper varer som ikke står til forventningene. Fjernsalg fungerer ikke uten angrefrist. Handel over disk er en form for handel som fungerte svært godt lenge før telefonen ble oppfunnet. Vi trenger ikke en angrefristlov for handel over disk, da dette vil føre til uro i en bransje som fungerer godt. Det er nok mer svindel og lureri som har fremtvunget angrefristloven, enn fraværet av muligheten til å klemme på produktet i butikken. Det er lettere å svindle ved fjernsalg. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Det Komplett ikke skjønner her er at loven om Angrerett er laget av bl.a. de grunnene FrodeNilsen nevner, samt at når man kjøper en vare over fjernsalg så har man ikke de samme mulighetene til prøve produktet fysisk som i en butikk. Komplett sier at du kan pakke ut skjermen, men ikke sette strøm på den. Kjære Kompllett, kan det å se på en skjerm uten strøm gi noe inntrykk av bildekvaliteten? Det er det som oftest er det viktigste for kunder som kjøper seg en skjerm, og ikke hvordan den ser ut! I en butikk vil man som oftest kunne se skjermen live. Man vil kunne gjøre seg opp en mening om f.eks. bildekvalitet, fargegjengivelse, lysstyrke osv. Dette er ikke noe man kan gjøre når man handler over fjernsalg. Ikke hjelper det heller kun å pakke ut varen. Det er derfor man har loven om Angrerett. De ser ut som om de fleste andre nettbutikker med unntak av Komplett og NetShop har forstått dette. Det kan jo gi dere som er på utkikk etter en ny vare, men som ikke har mulighet til å stikke til en fysisk butikk, en ting å tenke på før dere bestiller noe. Endret 1. november 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hvordan er embalasjen behandlet? Er den ødelagt eller strøken? Hvis du leser litt mellom linjene (eller leser posten litt nøyere) vil du forstå at dette er en hypotetisk problemstilling da jeg fortsatt ikke har kjøpt noen PC-skjerm. Jeg har forhørt meg med komplett.no's kundeservice før mitt eventuelle kjøp av skjerm. De mener tydeligvis at angrefristen blir borte med en gang man har prøvd skjermen, dermed er jeg lite lysten på å investere mye penger i en skjerm hos dem hvis jeg ikke har angrefristmuligheten etter å ha prøvd skjermen. Du har fått ett politisk og sosialt svar, ikke ett juridisk. Komplett har forsøkt å få deg til å handle ett annen sted, da du med stor sannsynlighet vil returnere en vare, og dermed påføre dem ett tap. Til de som remser opp dette med embalsje, så er ikke dette så sabla relevant. Komplett sender ut skjermer i original emabalsjen, og det både teipes og tusjes før esken i det hele tatt når kunden. Embalasjen er dermed ofte skadet ved levering. Intensjonen med loven er å sikre forbruker, slik at forbrukeren kan angre, hvis ikke produktet tilfredstiller forventninger eller produktet ble dyttet på forbruker. Hvis loven misbrukes for mye av forbrukere vil den undergraves. Jeg vet ikek akkurat om en direkte kalkulert løgn er så veldig mye bedre enn uvitenhet. Og jeg ser at også i denne tråden blir begrpet "brukt som sin egen" tatt fram, hvor kommer denne begrensningen fra? Jeg kan ikke se loven setter noen slik føring. Og man må jo nesten bruke en ting slik man pleier å bruke den for å få et godt inntrykk av om den fungerer, det som teller er vel om varen er i god stand? AtW Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 ...Og jeg ser at også i denne tråden blir begrpet "brukt som sin egen" tatt fram, hvor kommer denne begrensningen fra? Jeg kan ikke se loven setter noen slik føring. ... Dette med "brukt som sin egen" skal være hentet fra fra forarbeidet til loven. Jeg har ikke lyktes i å få en forunftig forklaring på hva som menes med dette. Jeg startet en egen tråd for dette her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=858169&hl= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå