XtraPlay Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 1. Hva kan ta fyr i Pcen? typiske ting kan være skjerm, prosessor, cpu, strømforsyning, harddisk 2. Hvordan kan det ta fyr? Enkelt, ting blir for varme i forhold til sine omgivelser, men så sant du ikke oppbevarer bensin, sprengstoff (enkelte typer bare) eller andre godsaker i umiddelbar nærhet til pcen skulle det være greit. Støv er nevnt tidligere i svar serien og det utgjør jo også en trussel. Det som kan skje er at det oppstår feil på noe av utstyret, f.eks vifta til prosessoren, og noen deler kan/vil svis av, men dette skjer særs sjelden. (alle datakomponenter har en estimert levetid sitter du med en maskin som har gått lenge kan det være greit å tenke seg om to ganger.) 3. Hvorfor tar ikke ting fyr i PC'en så lett? Branntrekanten, skal ting brenne må du ha : Varme, Oksygen og brennbart matriale, skal du unngå eller slukke en brann må du holde en av komponentene borte. Hvis vi tar for oss PCen, finnes det Varme (om en ganske så lite under vanlig kjøring), Oksygen så sant du ikke tar vekk det med å bygge hele sulamitten inn i en boks med Co2, og bruker vannkjøling el lignede, Brennbart materiale derimot finnes det nesten ingenting av og det er veldig enkelt å fjerne enda mer av det hvis du synes det er nødvendig, I og med at de fleste typer metall brukt i en Pc ikke tar fyr før ved flere hundre grader. Derfor er metall ok men støv, plast, papir, papp, ulltepper, og golvtepper ikke bra. 4. Hvor stor er sjansen for at PC'en tar fyr? Veldig liten, det har riktig nok blitt rapportert om pcer som har tatt fyr (det var en sak i itavisen om en bærbar pc i sør-afrika som tok fyr for noen uker siden) I det tilfelle var det snakk om en bærbar pc som som regel blir atskillig varmere en en stasjonær pc, Det skal og sies at eieren av pcen var i stats adminstrasjonen så at det var sabotasje skal heller ikke utelukkes. 5. Hvorfor tar det ikke fyr i PC'en? Fordi, Du passer på at det ikke er legger seg veldig mye støv inne i pcen. Du er oppmerksom på forandringer i temperatur, vifte lyd osv Du skrur av pcen når du skal vekk på lengre turer (ikke nødvendigvis) Du passer på skjermen ikke lager ulyder eller på andre måter kan gi hint om at den bryter sammen. Du bruker overspenningsvern på strømmen (ved f.eks tordenvær) Maskinen er konstruert for å kunne stå på kontinuerlig. 6.Kan jeg pakke inn (les: lydislolere PC'en med liggeunderlag og tepper) PC'en? Selvfølgelig men ikke bruk liggunderlag og tepper. Bruk heller asfalt plater som det blir nevnt eller sett pcen inn i et skap med lufte muligheter og ikke hvor det er spesielt brannfarlig..... Så skulle det ikke være noe i veien med å ha på pcen hele tiden, Selv må jeg ha en av maskinene mine på hele tiden og den fungerer som bare det greit nok det er ikke akkurat den raskete maskinen så den utvikler ikke så mye varme. Det verste er lyden fra harddiskene som snurrer. Jostein, 20, holdt på med hardware ca 6 år Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Får ikke tid til å lese hele tråden, men jeg kan i hvertfall si at PCen bruker strøm, og det er en liten fare for at det blir brann i stikkontakten eller sikringsskapet pga. PCen. Men som sagt, veeeldig liten fare for dette. Husk å slå av skjermen den kan i likhet med en TV ta fyr... Og hvis du har muligheten til det, aktiver en "slå-av-PCen-automatisk-hvis-temp'en-kommer-over-x-antall-grader-funksjon", i tilfelle en av viftene skulle ta kvelden. Kjipt å våkne opp/komme hjem til en svidd PC Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 HD: Kraftige magneter og motor som spinner 7000-15000 RPM. CD: Liten motor som snurrer ca 100-150 RPM. Tror du ikke det er slitasje i det de to-fire metaldiskene snurres fra null til 10000 RPM på et lite øyeblikk? Til mammaen til sosohal: Maskiner er veldig farlige, og du må huske å slå den av om kvelden, fordi strømforsyningen bakpå kan lett flamme opp. Jeg hadde aldri akseptert at en slik dødsfelle snurret hele natten. Han har sikkert en AMD-maskin, og da brenner hele huset ned. Det du trenger er en pentium, fordi harddisker utstyrt med slike prosessorer er mye bedre. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 PS: ikke kom med den "det koster strøm" greia, det er i realiteten ca 16-20øre per time, avhengig av hvor mye av pcen du bruker... slår du av skjerm kommer du nok ned rundt 10-12øre per time... og ja vi snakker dages strøm priser... Da skal PCèn virkelig være IDLE. En PC bruker omkring 150W (Uten skjerm) Endel mer hvis du skal bruke maskina og skjermen er på) (...) Så 150w*7 =1kwh. (Timnærmet) Og siden 1kwh er omkring 100øre for tiden så er det du sier litt feil. det der forsto jeg ikke... det jeg mente var at det koster ca 16øre timen å ha maskinen på... 150w*7=1kwh hææ??? hvis maskinen bruker 150w så blir det 0,15kw/h og siden prisen på strøm er 100øre så blir det prisen per time 15øre, kjøres maskinen i 8 timer blir det tilsammen 120øre=1,2kr, ganger man det med 30 så får man en mnd pris på 36kr Lenke til kommentar
oddivato Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 CD på 100-150 Rpm?? HDD- Kraftige magneter?? Blir verre og verre det her. Men litt utenom da, hvorfor funker min PC som blir av og påslått ørten ganger i døgnet bedre enn de fleste andre sine da?? venter på svar på akkurat det. Lenke til kommentar
ohusby Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Større sjanse for at tv'n brenner opp, det gjorde min i stad Luktet svidd lang vei, usj usj Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 det der forsto jeg ikke... det jeg mente var at det koster ca 16øre timen å ha maskinen på... 150w*7=1kwh hææ??? hvis maskinen bruker 150w så blir det 0,15kw/h og siden prisen på strøm er 100øre så blir det prisen per time 15øre, kjøres maskinen i 8 timer blir det tilsammen 120øre=1,2kr, ganger man det med 30 så får man en mnd pris på 36kr Her trengs det litt forklaring. 1 Watt er det samme som 1 Joule / sekund. Utrykket kilo-watt-time (kWh) er noe som nettselskapene har funnet opp, og er egentlig en ikke-vitenskaplig måleenhet. Men uansett menes det med 1 kWh at det er brukt 1000 Watt i en time. 150 Watt i en måned blir følgende: 150 Watt * 24 timer * 30 dager = 108 kWh Med en nettpris på 1,- pr kWh koster dette 108,- pr. måned. OK? :smile: Lenke til kommentar
Kel Sha'in Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Kraftige magneter i harddisken??? Metallplater? *rofl* Det er riktignok magnetisk materiale der, men de magnetene er uhyre svake. Så svake at lesemekanismen fiser avsted over disken i en høyde som tilsvarer diameteren på 5-10 oksygenatomer... Og de bruker vanligvis plastplater Jeg ser at det er noen som etterlyser en god forklaring på at man ikke skal starte og stoppe pc'en hundreogfjaksten ganger i døgnet... Rart at ikke alle wannabe-ingeniørene har nevnt elektromigrasjon Veldig kort og esktremt grovt sagt så vil elektromigrasjon forårsake materialvandring i halvlederkomponentene i pc'en. Eller for å gi ett mer forståelig bilde, transistorene "ruster" på en måte, slik at materialet sakte tæres bort. Når dette skjer vil det bli mindre tverrsnitt som strømmen kan gå gjennom, noe som fører til økt varme, som igjen fører til at elektromigrasjonseffekten akselereres - en ond sirkel. Og før dette eventuelt fører til en haglstorm av protester og innvendinger; grunnen til at den vanlige bruker ikke merker stort til dette er på grunn av prosessorens forventede levetid, som er gjennomsnittlig 100 000 timer, eller litt over 11 års kontinuerlig bruk. Hvis du er veldig ivrig med av/på-knappen (eller kjører med 2 volt Vcore) så reduserer du kanske prosessorens levetid til 4-5 år, og da har de fleste skiftet ut pc'en sin for lenge siden. And now, finally, some business. 1. Det er svært lite som kan ta fyr i en pc. Det som kan ta fyr var som regel ikke der til å begynne med (aka støv). Prosessoren er nevnt som mulig brannkilde, men har du en nyere pentium så regulerer den seg selv slik at sjansen for varmgang er minimal. Hvis ikke så finnes det saker som kan måle tempen på pc'en din og som vil hyle hvis det går for varmt for seg inni der. 2. Det som har størst sannsynlighet for å begynne å brenne, og som er gjentatt til det kjedsommelige her, er strømforsyning og skjerm, men selv der er sannsynligheten veldig liten. Slå av skjermen når du ikke bruker den og rensk pc'en for støv 2-3 ganger i året så går det helt fint. 3. Fordi de aller fleste elektronikkprodukter inneholder ett stoff som har blitt ett miljøvernmessig fy-ord i det siste, nemlig bromerte flammehemmere. Kort sagt: brannhemmende midler. 4. For å si det sånn; jeg hadde en pc som sto på 24/7 i mer eller mindre to år uten at det så mye som lukta svidd. Med mindre du finner på noe helt ekstremt i kassa di så er nok sjansen for at det brenner inni der omtrent like stor som sjansen for at paven blir protestant i løpet av det neste året... 5. Se nr 3 6. Tepper er nok ikke det lureste (støv- og varmeproblem). Sørg for god lufting med stillegående vifter og stikk på microplex.no og kjøp deg noen støymatter. De er ganske effektive Og hvis mora di fremdeles tviler nå så kan du jo alltids fortelle henne om disse vidunderlige maskiner som kalles servere og driver internett. De står jo på mer eller mindre døgnet rundt uten at vi hører om serverbranner på nyhetene av den grunn, og jeg kjenner ett par som driver servere fra pc'ene sine... Go figure Var dette langt og belærende nok? PS: Jon, 26 år, ingen formell utdannelse innen data, har syslet med Hardware i forskjellige former i rundt 12 år. Lenke til kommentar
Espen F Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 vil dere vite hva som har skjedd med denne saken? tror dette sitatet fra #hw.no dekker det rimelig godt. [11:07:25] <sosohal> grr.. med en gang jeg får lov til å idle om natta, blir maskian mi ustabil (( jaja, man kan ikke få i både pose og sekk. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 vil dere vite hva som har skjedd med denne saken? tror dette sitatet fra #hw.no dekker det rimelig godt. [11:07:25] <sosohal> grr.. med en gang jeg får lov til å idle om natta, blir maskian mi ustabil (( jaja, man kan ikke få i både pose og sekk. LOL sosohal du må nok legge inn 2k med sp3. ikke noe annet(bortsett fra linux) som duger. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Her er et eksempel på en T-bird som brant i løpet av helgens lan: http://www.bjaaland.net/div/bilder/forum/brentcpu.JPG Konklusjon: Mister noen typer cpu(AMD) kjølinga, så går det til et helvete Lenke til kommentar
KaldBlod Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 MrA| Uptime er oppskrytt og sakker bare ned Pcen etterhvert... DØ! Begynnte nesten å grine da søstra mi klarte å overbelaste kretsen med en støvsuger, som gjorde at mine 305 dager uptime på Linux-boksen forsvant. Fortsatt sur. 8:45pm up 9 days, 3:39, 4 users, load average: 0.00, 0.02, 0.00 Hadde samme problem som deg, sosohal. Mamma var helt amok fordi jeg hadde på maskinene om natta. Hun snakka om det med brann og strømforbruk. Nå har jeg 3 maskiner som jeg har på hele døgnet. Linux-boxen er riktignok en 166mHz, og har en relativt liten PSU. Den ligger under senga, og der er det ekstremt med støv. Allikevel funker den helt perfekt. Windows-serveren jeg kjører, er en AMD Duron 1.2gHz, så den trekker jo en del mer strøm. Mamma sutrer fortsatt, men er ikke like sinna lenger, og det jeg sier om at "jeg skal betale 100kr i måneden til strøm", biter hun på. (Hun har aldri spurt om å få dem...) Workstation-maskina, som jeg sitter på nå, er en Fujitsu Siemens SCALEO 800S (flaut med ferdig-pc ). De har en garanti-seal på baksiden. I tillegg til dette, har den INGEN kabinettvifter (eller plasser til å sette det.) Eneste måten kabinettet får luft inn på, er gjennom bittesmå hull i sidedørene. Kabinettet blir allikevel fullt av støv. Skjønner ikke at FujSiemens vil at folk ikke skal kunne åpne maskinene, uten å miste garanti. Eneste plusset er vel at jeg får ny maskin om den brenner. (eller?) Iallefall, i sommer røyk PSU'en, og den ble skiftet helt gratis, selvom sealen var røket fra før. ..pc'er tar ikke fyr. Marius Christoffersen, Allmenn GK (flaut). Drevet med HW/PC i 2/5 år. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Nå vet ikke jeg hvor oppegående den som stilte spørsmålet er, så det vil være helt feil å komme med rådgiving som kan potensielt ta livet av han og hele familien..... Hadde du vært oppegående hadde du: -Støvsugd/renset maskina hvert halvår. -Ikke hatt teppegulv -Ikke isolert med tepper/plast/isopor/tre -Ikke overklokket for mye -Brukt en kvalitetsstrømforsuning -Ikke moddet maskinen på en måte som gjør at faren for bran øker drastisk. -slått av skjermen Brukerfeil er årsaken til bortimot 50% av brannene i elektrisk utstyr. Enebolig Totalt 2110 branner med elektrisk årsak i eneboliger ble rapportert inn til DBE for årene 1995-2000. Av disse brannene hadde mer en halvparten elektrisk (teknisk) årsak, se figur 4.1 og vedlegg 3. I eneboliger er det altså noen flere tilfeller av branner med elektrisk (teknisk) årsak enn med feil bruk av elektrisk utstyr. http://www.dbe.no/File.asp?File=Dokument/d...20-%20bolig.doc Er du smart gjør du ikke de tingene jeg nevnte over; lar PC stå på natt og dag for så å kunne leve lykkelig resten av livet. Poenget er at jeg vet _ikke_ om du er smart og kommer dermed ikke til å foreslå noe som _kan_ ta livet av noen. Personlig har jeg på maskina 24/7 fordi jeg vet at sannsynligheten for at den skal ta fyr er _mye_ mindre en mange andre risikoer jeg utsetter meg for. Men det er fordi jeg vet at _jeg_ er relativt oppegående. No offense, men om deg vet jeg ingenting og det blir helt feil å anbefale noe som helst. Men dersom du anser deg selv som rimelig oppegående kan du trygt la maskina stå på hele tiden fordi du da vet at du kan reduseree risikoen for brann mye ved å gjøre noe/la vær å gjøre andre ting. Slike instanser som DBE f. eks må fraråde brukerne om å gjøre mange ting ganske enkelt fordi de vet at det innefor en befolkning på 4,5 mill. er ganske mange som er idioter jmf. en normalfordeling av inteligens. Eksempel: Sett at DBE sa at det er helt greit å ha på maskinenom natten fordi risikoen for brann er så liten ville de ha helt rett. Risikoen _er_ liten for brann. Likevel kan du banne på at et sted mellom 1-5 personer ville omkomme i et normalår av dette rådet på grunn av feil bruk av datautstyr. Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Litt off-topic: Og de bruker vanligvis plastplater Jeg har lært at platene nå er en blanding av glass og keramikk (grunnet denne kombinasjonens høye toleranse for varme). Og med mindre det finnes magnetisk plast/glass/keramikk, må det jo også finnes metaller (om enn i små mengder) i platene. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 komponenter "krasjer" når de sniker seg opp mot 90 grader.."naturens" egen sikkerhet...dvs kan IKKE brenne. er faktisk bedre for maskinen og la den stå på, pga at hard diskene ligger på ca 40 grader vanlig og slå av og på dvs oppvarming og nedkjøling er ikke bra :s ....har ALDRI hørt om en maskin som har tatt fyr uten at man har gjort noe drastisk med den først...eneste kan vær skjermen som jeg har vært borti...et av dataromma på skolen var plutselig røykfullt en dag..viste seg at en skjerm hadde begynt og brenne da brannannlegget på skolen slo ut....slå av skjermen og det går bra :-) 17år@VIK IKT-Driftsoperatør (datautdanning) Lenke til kommentar
Kel Sha'in Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Litt off-topic: Og de bruker vanligvis plastplater Jeg har lært at platene nå er en blanding av glass og keramikk (grunnet denne kombinasjonens høye toleranse for varme). Og med mindre det finnes magnetisk plast/glass/keramikk, må det jo også finnes metaller (om enn i små mengder) i platene. Ah... Kunne kanskje ha utdypet den litt ja :oops: Hva de bruker i disse dager aner jeg ikke, men de første utgavene brukte en tynn film av jernoksid som magnetisk materiale, så det stemmer at det er små mengder metall der ja... Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 HD: Kraftige magneter og motor som spinner 7000-15000 RPM.CD: Liten motor som snurrer ca 100-150 RPM. Tror du ikke det er slitasje i det de to-fire metaldiskene snurres fra null til 10000 RPM på et lite øyeblikk? Til mammaen til sosohal: Maskiner er veldig farlige, og du må huske å slå den av om kvelden, fordi strømforsyningen bakpå kan lett flamme opp. Jeg hadde aldri akseptert at en slik dødsfelle snurret hele natten. Han har sikkert en AMD-maskin, og da brenner hele huset ned. Det du trenger er en pentium, fordi harddisker utstyrt med slike prosessorer er mye bedre. Lenke til kommentar
WebWarrior Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Ok, nå får jeg kanskje lov til å idle med PC'en min om natta og når vi er ute, om dere er flinke nok til å overbevise mamma. [*]Hva kan ta fyr i PC'en? [*]Hvorfan kan det ta fyr? [*]Hvorfor tar ikke ting fyr i PC'en så lett? [*]Hvor stor er sjansen for at PC'en tar fyr? [*]Hvorfor tar det ikke fyr i PC'en? [*]Kan jeg pakke inn (les: lydislolere PC'en med liggeunderlag og tepper) PC'en? Du trenger ikke nødvendigvis å svare punktvis på disse spørsmålene, men ta gjerne med indirekte svar i en sammenhengende tekst. Få også gjerne med navn, alder, kompetanse/utdanning, og hvor lenge du har drevet med hardware/PC. På forhånd takk. Hm... [*]Alder; 21 år [*]Kompetanse; Fikk fagbrev som Serviceelektroniker på Fredag 7de. [*]Gått 1. år som privatist almenn med noen VK1 fag, noen VK2 fag, GK Elektro, VK1 Elektronikk, og VK2 Serviceelektronikk [*]Drevet litt med Software fra 1991 [*]Drevet med Hardware siden 2000 Du bør IKKE dekke til PCen med tepper eller lignende. Viftene er der for en grunn. Det er vitalt at komponentene får nok kjøling. Strømforsyningen utvikler mye varme. Samme med CPU, GPU etc. Hold luftstrømningen åpen, ellers vil komponentene bli såpass varme at de kan svi seg eller PCen slår seg av grunnet overoppvarming. Tepper kan i værste fall ta fyr. Jeg ville aldri tatt sjansen. Det vil ikke ta spesiellt lett fyr pga lave spenninger, lave strømverdier og generellt god sikring mot høye temperaturer. Tar det fyr er nok de farligste områdene; Kontakten (veggkontakten), skjermen, strømforsyningen. Sjansen for at det tar fyr er lav. Men dekk til vifter, og komponenter VIL dø. Strømforsyningen kommer garantert til å dø, CPU kan dø, GPU kan dø. Og med disse også hovedkortet, men det er lite sansynlig. Lenke til kommentar
Dulla Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 1)La moren din støvsuge pc'en inni, med jevne mellomrom, under din overvåkning. Det er ikke mye som brenner i en pc, untatt alt støvet. Isoler den med Porolon-matter. (Brannsikker tynn skumgummi som brukes i motor-rom). Men som det står, ikke dekk til vifteåpninger o.l. Pc'en må ha kjøling. For å få mindre støy kan du evt. bruke Peltier-element i stedet for vifter. (Men de er ganske dyre). 2)Slå noen plater. (Jug så det renner). 3)Be mor kjøpe leilighet til deg. 4)Kjøp leilighet til mor.Da får du plass til fete rack du kan montere over hele huset.Husk å kjøpe fet prosjektor og heftig lerret (nå har du plass til det) Dulla Lenke til kommentar
boot_ Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Kraftige magneter i harddisken??? Metallplater? *rofl*Det er riktignok magnetisk materiale der, men de magnetene er uhyre svake. Så svake at lesemekanismen fiser avsted over disken i en høyde Lese/skrive-hodene er ikke det man mener her. Anbefaler deg å skru opp noen defekte/utrangerte harddisker. Der vil du mest sannsynlig finne noen kraftige magner som sammen med en eller flere spoler brukes til å flytte armen for lesehodene. Disse er faktisk meget kraftige på enkelte disker (har åpnet flere SCSI-disker) som har vært brukt i lydredigeringsutstyr. De er tynne og kompakte og smeller sammen når du tar en i hver hånd. Morsomt å gi til en kollega som garantert skvetter til http://home.no/boot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå