Qrt_ Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Har jo hørt om ekstremt overklokkede maskiner som rett og slett har tatt fyr pga. viftestans. Men sjansen er uhyre liten. Hvis en brann oppstår i PC'n så tror jeg det er sansynlig at det begrenser seg til innsiden av toweret. Kjedelig, men huset brenner ikke ned. De fleste nyere hovedkort kan jo dessuten settes opp slik at de skrur seg automatisk av ved viftestans/for høy temperatur. Du får montere brannvarsler i toweret så er du helt trygg! Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Jeg ville bare sagt det rett ut til morra mi: Ikke uttal deg om noe du ikke har peiling på. Om du mener at pc'n kan stå på om natten, uten å ta fyr, så må vel morra di respektere det. Du kan jo tross alt mye mer om pc enn hu! Kan sammenlignes med at du skulle forby morra di å sette på en vaskemaskin før hu gikk på jobb, fordi du var redd for at huset skulle brenne ned, og at hu måtte ha lange utredninger fra fagmenn før hu fikk vaske mer tøy. No offence mot noen, men man skal aldri uttale seg ting man ikke har peiling på. Man skal heller aldri si aldri.. tror jeg dreit meg litt ut i dette innlegget :oops: Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Tror ikke det er nødvendig med en lang avhandling om hvorfor PC'en ikke kan ta fyr. Jeg har drevet med data i over 20 år og har ALDRI noen sinne hørt om eller lest om en PC som tar fyr av seg selv. Det eneste du bør passe på er som sagt å skru av skjermen. Den er vel det eneste som kan ta fyr dersom du skulle få alle statistikker imot deg. Men da skal du ha pokker til uflaks. 30 år, astrofysikk. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Som i alle andre elektriske aparater er det en mulighet for at det kan ta fyr, når det er sagt tror jeg nok ikke det er særlig stor sjanse for at noe tar fyr i PC'en Iallefall ikke om du rengjør den en gang i blandt for når det en skjelden gang tar fyr er det som regel støv som brenner antent av en elektrisk feil (dårlig lodding, løs ledning) Servere står jo på året rundt i de tusen hjem og bedrifter, og ennå har ikke forsikringsselskapene brukt det som unnskylding for å øke brannforikringspremien Lydisolering vil ikke jeg anbefale fordi om du isolerer lyden, så isolerer du også varmen "Lydisolering vil ikke jeg anbefale fordi om du isolerer lyden, så isolerer du også varmen" oss meg sank tempen med et par grader (asfaltplater), så basert på mine erfaringer så stemmer ikke det, men har hørt noen snakke om det, men da hadde de brukt fleece-matter/plater. Men i teorien vil tempen stige ja Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 høgskole ingeniør Hartge mener det er veldig liten sjanse for at pcen tar fyr. Idler selv 24/7. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Maskinen tar meir skade av å skru den av og på!! ...Og hvorfor? all booting sliter visst på harddisken.....og cpu belastes hardt(ikke sikker...) Lenke til kommentar
cpy Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Jeg har maskinen på hele tiden. Kan jo gå inn på bios`en og forandre på innstillinger ang. hvis cpu blir for varm og lar maskinen slå av automatisk f.eks. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Var ikke spoersmaalet til aa begynne med om det medfoerte hoeyere brannfare aa isolere pc'en med tepper? Til dette vil jeg svare: proev. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 PS: ikke kom med den "det koster strøm" greia, det er i realiteten ca 16-20øre per time, avhengig av hvor mye av pcen du bruker... slår du av skjerm kommer du nok ned rundt 10-12øre per time... og ja vi snakker dages strøm priser... Da skal PCèn virkelig være IDLE. En PC bruker omkring 150W (Uten skjerm) Endel mer hvis du skal bruke maskina og skjermen er på) En annen ting du må tenke på er varmetapet du får i PSU. Du kan ikke tranformere uten tap. Men jeg velger og ikke regne med det akkurat nå siden jeg ikke er helt sikker på hvor mye det er. Så 150w*7 =1kwh. (Timnærmet) Og siden 1kwh er omkring 100øre for tiden så er det du sier litt feil. Men for all del , jeg har PCèn på døgnet rundt og kjører SETI jeg. Og hvis noen klager på at den bruker for mye strøm så er det bare og si at den varmer like mye som en liten ovn. Så hvis du er vandt til og bruke en ovn så vil det ikke koste noe særlig og ha en PC på 24/7. Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Hei. Jeg vet ikke om dette er nevnt da jeg hoppet over å lese noen innlegg. :o Si til mammaen din: -Det er bare to ting som kan få PC'n til å ta fyr: 1- En vifte stopper. Men da slår PC'n seg automatisk av. (ikke sikkert alle gjør det men du MÅ si det til mora di likevel) 2- For mye støv i PC'n, --> men du lover henne at du skal støvsuge PC'n en gang i måneden Du kan også si at du skal skaffe en røykvarsler, samt kjøpe et kjøpe et helt nytt batteri og ha i den, og montere den over der du skal ha PC'n. Da blir hun litt beroliget. Dessuten er det riktig at alt i PC'n går bare på 3, 5 og 12 volt. Da blir ikke ledninger og disse "blanke lednings-sakene (strekene) på kortene" varme eller farlige. Det er kun CPU og strømforsyning som kan gjøre at det tar fyr (kanskje skjermkort og, kommer veldig an på) , men de har jo vifter og du skal fjerne støvet rundt dem. Jeg er 17 år, går Allmenn VK1 og har drevet mye med hardware i over 2 år. Håper noe av dette kan hjelpe deg sosohal Edit: la til det med røykvarsleren og rettet skrivefeil. Og skulle du finne på å lydisolere PC'n med å legge tepper eller noe over den så pass GODT på å ikke la noe ligge i veien for vifta til strømforsyningen, da alt inni vil bli varmere og brannrisikoen øker. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Dessuten er det riktig at alt i PC'n går bare på 3, 5 og 12 volt. Da blir ikke ledninger og disse "blanke lednings-sakene (strekene) på kortene" varme eller farlige. Det er kun CPU og strømforsyning som kan gjøre at det tar fyr (kanskje skjermkort og, kommer veldig an på) , men de har jo vifter og du skal fjerne støvet rundt dem. Dette stemmer ikke helt. Det er ikke spenningen som som lager brann, men strømmen. Det er ikke noe problem å få det til å brenne med "bare" 5 V. 5 V over en 50 ohm 1/2 W motstand er nok. Men uansett er det svært liten sjanse for at det skal bli brann. Såfremt at PC'en din ikke begynner å brenne de første timene etter at du har slått den på for første gang, så er det svært liten sjanse for at den skal begynne å brenne etter at det har gått en tid. Men som flere andre har nevnt er det viktig å støvsuge inne i kabinettet. Det er også en fordel at det ikke er teppe der PC'en står, siden teppe = støv. Energiforbruket er heller ikke noe å bekymre seg over. Det er sannsynlig at PC'en din forbruker 150W, og en med en energipris på 1,- pr. kWh, så vil dette koste 109,- pr måned. Men hvis du har strømsparingsfunksjon vil selvfølgelig forbruket bli mye mindre. Desverre vil ikke all energien bli transformert til varme, så det argumentet holder desverre ikke. Du trenger jo ikke noen form for støydemping, susingen av vifta skal i teorien sørge for at du sover bedre. Jeg har drevet med PC i snart 15 år, og jeg er snart siv.ing i digital elektronikk. Så jeg vet hva jeg snakker om. Og hvis mora di fremdels ikke lar deg ha PC'en på, så anbefaler jeg deg at du flytter ut... Lenke til kommentar
oddivato Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Ikke så mange "mekanikere" innpå her ser det ut som. Alt som går rundt må ha et opplagrinspunkt (vifter, Hardisk osv) alle lager som snurrer rundt slites, lager som står stille slites ikke. Vel og merke i et tørt miljø, men ingen har PC`n i potetkjelleren eller på verandaen vel. Argumentet om at harddisken slites så forferdelig i oppstarten er litt for vilt. Blir som å sette CD spilleren på replay om kvelden og skru ned lyden fordi du vet at du skal spille samme plata i morgen. Har som nevnt før en gang slått av og på maskina opptil seks syv ganger i døgnet i flere år og den funker og funker bedre enn mange andres. Og ikke kom med det argumentet at en hardisk og en CD spiller er to forskjellige ting, for prinsippet er stort sett det samme. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Vel... å la maskinen stå på om natta er omtrent det samme som å sette et t-lys under en gardin... Uten tilsyn kan en PC plutselig ta fyr og ofte er disse brannne ekspolsjonsartet, på grunn av at det sitter mange farlige elektrolyttkondensatore der som lett kan eksplodere og det fyker glassbiter rundt om kring. det er rett og slett helsefarlig å ha på pcen om natta. en annen ting er silisium, en halvleder som blir brukt i resistanser... disse gir fra seg miljøfarlige avgasser når de står uten å bli endret, noe de ikke blir når maskinen bare står der og går uten å bli brukt. Hvis jeg hadde vært moren til sosohal, hadde jeg aldri, ALDRI latt henne ha på pcen om natta. Seriøst, noen som trodde meg? Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 alle komponenter går på 12 /5 /3 volt. Det tar ikke fyr. det kan ta like lett fyr på 12V 5V og 3V som på 230V ... sååå ... LAMER! bare si "min pc ..... mitt valg.." Lenke til kommentar
Rockj Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Ikke så mange "mekanikere" innpå her ser det ut som. Alt som går rundt må ha et opplagrinspunkt (vifter, Hardisk osv) alle lager som snurrer rundt slites, lager som står stille slites ikke. Vel og merke i et tørt miljø, men ingen har PC`n i potetkjelleren eller på verandaen vel. Argumentet om at harddisken slites så forferdelig i oppstarten er litt for vilt. Blir som å sette CD spilleren på replay om kvelden og skru ned lyden fordi du vet at du skal spille samme plata i morgen. Har som nevnt før en gang slått av og på maskina opptil seks syv ganger i døgnet i flere år og den funker og funker bedre enn mange andres. Og ikke kom med det argumentet at en hardisk og en CD spiller er to forskjellige ting, for prinsippet er stort sett det samme. Det er rett det du sier..men du BEVARER levetiden for delene i pc'en din av å ikkje skru av pc'en kvar dag! Å jo ...det er forskjell på en HDD og en CD spiller. For det første..en cd spiller har vel ikkje CACHE lesing ting tang. Alså..her er så masse å drage fram om forskjelligheten mellom en HDD og en CD spiller. HDD er for lagring og lesing av data. mens CD helst er berre for lesing av data. Ja ..du kan draga fram masse Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Stakkars deg sosohal.... Morra di er jo diktator2k . Gjør som bush og bomba vegg i mellom. Jeg skjønner ikke hvorfor hun tror en PC kan ta fyr . Det er vel på grunn av ignoranse . Seriøst ingen ting kommer til å ta fyr. Jeg har tre pcer som står hele tiden . En stasjonær og to bærbare... Men du burde vel ha nok lufting i kabinettet tror jeg. Jeg har 4 stykk 19dbs papster i chieftec bigtoweret. To inn og to ut. Du burde vel også ha en PSU som er vel dimensjonert. Selv har jeg en finfin 431W PSU av kjent enermax kvalitet. Den blir aldri varm, har den på full rpm da . Jeg regner den som vel dimensjonert fordi den kun drar på en nyinstallert P3 1133MHZ (satt den inn i sta, har hatt en 800mhz før ), og to stykk WDC 80GB SE i raid0... Sørg for å holde Cpuen litt kald, jeg bruker en Volcano9+ (ja,jeg vet det er overkill) Eneste dumme ved det er at HDDene whiner etter ett par ukers uptime, men det gjør ikke noe. De bærbare er standard utstyrt og kjører speedstep så de klokker seg ned når de ikke brukes . Ett annen fint tiltak kan være og aktivere slokking av Hdder etter en hvis idle tid (hint: stor cache på irc logging og dc ) Og ikke vær så opptatt av at Pcen ikke skal rebootes. Pcene mine står kun på fordi de brukes hele tiden, de rebootes hele tiden. Uptime er oppskrytt og sakker bare ned Pcen etterhvert... Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 alle komponenter går på 12 /5 /3 volt. Det tar ikke fyr. det kan ta like lett fyr på 12V 5V og 3V som på 230V ... sååå ... LAMER! bare si "min pc ..... mitt valg.." Det er strømmen om teller når det først kortslutter, men da SKAL det være en sikring som skal redde deg. Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Vel... å la maskinen stå på om natta er omtrent det samme som å sette et t-lys under en gardin... Uten tilsyn kan en PC plutselig ta fyr og ofte er disse brannne ekspolsjonsartet, på grunn av at det sitter mange farlige elektrolyttkondensatore der som lett kan eksplodere og det fyker glassbiter rundt om kring. det er rett og slett helsefarlig å ha på pcen om natta. en annen ting er silisium, en halvleder som blir brukt i resistanser... disse gir fra seg miljøfarlige avgasser når de står uten å bli endret, noe de ikke blir når maskinen bare står der og går uten å bli borukt. Hvis jeg hadde vært moren til sosohal, hadde jeg aldri, ALDRI latt henne ha på pcen om natta. Seriøst, noen som trodde meg? Ikke et eneste sekund! 8) Lenke til kommentar
oddivato Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Ja da Rockj det er forskjell på en Harddisk og en CD spiller. Men mekanisk er det liten eller ingen forskjell. Begge to snurrer runt, begge har en leserarm som søker over en plate, magneteisk eller optisk. Det har blitt noen innlegg etter hvert om temaet her og ikke ett eneste ett har gitt meg noen grunn til å ha å ha maskina på 24/7 Bare gi meg en aldri så liten forklaring på hvorfor maskina mi som blir av og påslått seks- syv og kanskje flere ganger i døgnet funker bedre enn de fleste andres som vart kjøpt på samme tid (3 år siden men oppgradert etter hvert). Etter manges mening på forumet burde den jo vært død for lenge siden. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Den som kan bevise at en maskin har tatt fyr noen gang kan få livet mitt gratis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå