Gå til innhold

Jeg trenger DIN hjelp og DIN kompetanse til å få idle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ha PCen på er ganske sikkert. Er som en sa tidligere, støv er farligst. Du må faktisk opp i endel temperatur før ting brenner. Antagelig farligere med kondensatorer e.l. som eksploderer. Men pass på STØV! Og du bør skru av skjermen om natta. Den er mer brannfarlig en PCen. (En CRT er i det samme som en TV)  

Og lydisolerer du stenger du mest sansynlig også inne mer varme. Teppe rundt vil kunne hindre luftgjennomstrømning, og du har en potensiell brannfare tullet rundt PCen.

Studerer til branningeniør, 2. året. Data i rundt 8 år.

"Too young to care, and old enough to know better"

Lenke til kommentar

Kjære mamma'en til sosohal

Min mamma var også i tvil på om jeg kunne få ha på min datamaskin på om natten. Jeg skjønner at du kan få mareritt om natten , av å tenke

" Nå tar datamaskinen fyr! "

Men frykt ei , Sosohal tar vare på datamaskinen.

Jeg har min datamaskin på hver eneste natt nå, og har ennå ikke tapt noen liv. Jeg synes dere skal revurdere deres stilling/tanker om å ha på en datamaskin på om natten.

Tro meg , det er faktisk mer brannfarlig å ha på lyset på badet!

Hvis De fortsatt skulle være tvilsom , så kan De ta en rask og effektiv søk på :google: .

Og tilslutt :

La datamaskinen til sosohal stå på om natten. Han kan sikkert lage noen musikk cd'er til dere , eller ta oppvasken på søndagene framover.

Lenke til kommentar

Det er ikke farlig å idle om natta fordi:

1. PCen kjører på lav spenning.

2. Det er lite i pcen som kan ta fyr (dersom du ikke tørker klær inni)

3. Dersom du støvsuger den en gang i ny og ne, uten å være for nære komponentene hindrer du støv.

4. Det er skjeldent at støv tar fyr, det svir heller bort, uten å ta fyr, eller på noen måte gjøre skade (bortsett fra vond lukt).

5. PCen vil slå seg av dersom komponent(er) kortslutter.

6. Jeg har gjort det i alle år.

7. Du bør lydisolere med asfaltmatter.

8. De kjøpes på Microplex

Navn: Jon A. Feet, Yrke: Datakyndig Elkjøpmann :yes: Alder: 15 år, Student, har drevet med data i 7 år.

Håper dette kan overbevise mora di.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du nå absolutt idle? Hør på mora di og slå av PC-en. Og så får du startet med frisk Windows gang på gang. Slitasjen er vel ikke verre enn å starte bilen i minus 20. Og om to år skal du jo ha ny uansett??

en bil er ikke det samme som en pc... bilen bruker noe så ekstremt mye mer bensin/diesel/drivstoff når den er kald det gjør ikke en pc... med det var ikke det det er snakk om... om man vil har en pc på om natten for å laste ned div ting så er jo det litt mer praktisk enn å okupere maskinen på dagen når alle skal bruke den... tenk litt praktisk også da vet du :wink:

Lenke til kommentar

Hva skal til for å overbevise den flotte mamma'en til sosohal ?

Dette er et spørsmål vi alle må stille oss , hvis vi skal svare på på denne "undersøkelsen" laget av sosohal. For hva kan overbevise den flotte mamma'en til sosohal om at en datamaskin faktisk kan stå på om natten.

Med dette svaret skal jeg nok en gang prøve å komme med litt bedre argumenter , både for og imot.

Ja til datamaskin på om natten Argumenter

• Som skrevet her tidligere, er det sikringene som hindrer at en datamaskin skal ta fyr uten grunn.

Det som hinder en datamaskin i å ta fyr er generelt kjøleribben og viften som sitter oppe på selve "hjernen" i en datamaskinen. (CPU). Denne viften og kjøleribben kjøler ned det varmeste området ned til kropps temperaturer.

Sjansen for at en datamaskin skal ta fyr , er veldig liten. Med dagens teknologi er ikke en datamaskin like farlig som f.eks et stearinslys.

Nei til datamaskinen på om natten Argumenter

En datamaskin trekker strøm , dessverre , og med dagens strøm priser (sett ut ifra at du ikke har bundet strømprisen) er høye. Strøm regningen vil bli "litt" høyere , men .. Bare tenk på hva en varmeovn ville brukt av strøm hvis den sto på hele tiden.

Er forsåvidt det eneste argumentet jeg har mot.

Så kommer mine siste ord i denne saken , som forhåpentligvis vil avgjøre din flotte mamma's vanskelig avgjørelse.

Jeg er 17 år gammel (om en måned) og heter Jan F******.

Jeg har gått både Grunnskolen , Ungdomskolen og går første år på almenn linjen i Rælingen. Jeg hadde mitt første møte med en datamaskin da jeg var 9 år gammel. Så kunneskaper om en datamaskin er det nok av. Det er også blitt nevnt en rapport her ang. farligheten ved brann i en datamaskin , som jeg ambefaler Dem å lese , hvis De fortsatt skulle være usikker.

Jeg råder dem , mor til sosohal , om å oppfylle denne guttens største ønske. Og jeg står også fast på at De kan be sønnen deres ta oppvasken på søndager.

Hilsen Jan

Lenke til kommentar

[*]Hva kan ta fyr i PC'en?

eneste gangen jeg har hørt om at det har tatt "fyr" i pcn er at powern har gått.. dette skjedde en fyr på TG en gang, men det var rett etter oppstart og han kødda myyye med den dataen før det skjedde.

[*]Hvorfan kan det ta fyr?

ved at noen heller bensin på den og tar frem en lighter.. eller en heftig kortslutning og UTROLIG uflaks.. dvs elendig jording pluss brennbart materiale i veldig nærhet.. er ikke mye i en pc som er så "brennbart".. da skal det bli veeeldig varmt.. og det blir det ikke i 99,9999999% av tilfellene.. en pc er ikke som en kaffetrakter som pøser på med varme.. i en pc så er det flere regulatorer, og også sikringer som kan forhindre slikt..

[*]Hvorfor tar ikke ting fyr i PC'en så lett?

fordi en pc er bygd av menn.. :D

nei men seriøst.. en pc er beregnet på å stå på hele tiden.. windows derimot er ikke beregnet på det, når er det størst sjans for at noe går til he|vete? jo det er når man starter opp maskina...  

[*]Hvor stor er sjansen for at PC'en tar fyr?

0,0000000000001% sjanse hvis det ikke brenner i leiligheten rundt den først..

99,9999999999991% sjanse hvis det brenner i leiligheten rundt først

[*]Hvorfor tar det ikke fyr i PC'en?

fordi det er ikke så mye direkte brennbart materiale i en pc. det meste smelter først før det i det hele tatt kan begynne å brenne.

[*]Kan jeg pakke inn (les: lydislolere PC'en med liggeunderlag og tepper) PC'en?

ja det kan du, men da må du ha et solid lufteanlegg for å få ned temperaturen, hvis ikke så er det størst sjanse for at prossen går, men den vil nok ikke begynne å brenne.

Du trenger ikke nødvendigvis å svare punktvis på disse spørsmålene, men ta gjerne med indirekte svar i en sammenhengende tekst.

Få også gjerne med navn, alder, kompetanse/utdanning, og hvor lenge du har drevet med hardware/PC.

jeg heter Espen, er 25 år, har herja med pc siden 486-tiden, men har ingen spess utdanning på området.

På forhånd takk. :D

Lenke til kommentar
En datamaskin trekker strøm , dessverre , og med dagens strøm priser (sett ut ifra at du ikke har bundet strømprisen) er høye. Strøm regningen vil bli "litt" høyere , men .. Bare tenk på hva en varmeovn ville brukt av strøm hvis den sto på hele tiden.

dette er rent crap... leste et sted at det tar ca 16-20øre per time avhengig av hva som er inni... husk at psu bruker ikke alle wattene, og skjermen vil jo være av... så det er vel ca 200w som blir brukt og det er 0,2kw/h og du kan selv regne ut resten... til sammenligning bruker en varme oven over 1000w som er 1kw/h som er lik strømprisen per time i drift

Lenke til kommentar

Jeg tror det er svert lite som kan ta fyr i en datamaskin helt av seg selv, men alt kan jo fikses med litt hjelp :D

Oppskrift På Diskett-dings-som-griller-dataen

Ingredienser:

1 stykk diskett.

1 stykk saks.

1 pakke blå eller hvite fyrstikker, fargen er meget viktig, helst sånne som kan ta fyr ved å skrapes inntil hva som helst..

1 stykk klar negllakk.

Instruksjoner

1. Begynn med å åpne disketten

2. Fjern den beskyttende bomullen

3. Pulveriser fyrstikk hodene I en bolle, med litt variert størellse på kornene.

4. Smør dette gjevnt over selve diskett-delen i disketten.

5. Legg så ett tynt lag med negllakk over.

6. La det tørke

7. Putt disketten sammen igjen, bruk negglakk der du brakk den som lim.

Putt den i diskettstasjonen og få den til å spinne igang :D

VEL BEKOMME :D

Lenke til kommentar
Jeg tror det er svert lite som kan ta fyr i en datamaskin helt av seg selv, men alt kan jo fikses med litt hjelp :D

Oppskrift På Diskett-dings-som-griller-dataen

Ingredienser:

1 stykk diskett.

1 stykk saks.

1 pakke blå eller hvite fyrstikker, fargen er meget viktig, helst sånne som      kan ta fyr ved å skrapes inntil hva som helst..

1 stykk klar negllakk.

Instruksjoner

1. Begynn med å åpne disketten

2. Fjern den beskyttende bomullen

3. Pulveriser fyrstikk hodene I en bolle, med litt variert størellse på kornene.

4. Smør dette gjevnt over selve diskett-delen i disketten.

5. Legg så ett tynt lag med negllakk over.

6. La det tørke

7. Putt disketten sammen igjen, bruk negglakk der du brakk den som lim.

Putt den i diskettstasjonen og få den til å spinne igang :D

VEL BEKOMME :D

jo takk!
Lenke til kommentar

dette er rent crap... leste et sted at det tar ca 16-20øre per time avhengig av hva som er inni... husk at psu bruker ikke alle wattene, og skjermen vil jo være av... så det er vel ca 200w som blir brukt og det er 0,2kw/h og du kan selv regne ut resten... til sammenligning bruker en varme oven over 1000w som er 1kw/h som er lik strømprisen per time i drift

Det PC'en bruker av strøm slipper varmeovnen å bruke (hvis den er termostatstyrt). Det PC'en bruker av strøm blir som kjent til varme.

Lenke til kommentar

Det PC'en bruker av strøm slipper varmeovnen å bruke (hvis den er termostatstyrt). Det PC'en bruker av strøm blir som kjent til varme.

og da slipper man å få et kaldt gulv å stå opp til... :wink:

Lenke til kommentar

Joda her kommer jeg med et svar til deg.

PC'en tar mer skade av og slåes av og på,

det er nemlig slitsomt for Harddisken og slå den av og på.

PC'en har en sikring i strømforsyningen som gjøre at når noe

kortslutter så tar det ikke fyr.

PC'en skal godt over 100 grader for og ta fyr,

60-70 grader i PC'en kan være normalt, ingen fare.

Ulltepper etc kan vel brukes, men..

mer brannfare så vil anbefalle isopor eller lignende.

Det er altså ingen grunn til og ikke la PC'en stå på om natta, annet en minimalt med bråk, men lyd isolere da skal det fungere fint.

Slå av skjermen, mye mer brannfarlig en PC'en

Evt. "Rens" Maskina for støv en gang i halvåret , eller når du åpner den så kan du jo like sågodt bare ta støvet som er der med det samme.

Selv har jeg en PC som jeg ofte lar stå på om natten,

skal selv tilstå jeg ikke er flink til og fjerne støv, men har aldri tatt fyr,

og desuten vil den begynne og lukte svid lenge før den tar fyr.

---------------------

Navn:

Remy Hauge

Kompetanse:

9 år med Data/Hardware

Yrke:

Vidregående Skole, Media & Kommunikasjon [iT Basert Linje]

Lenke til kommentar

Det er mye bedre at pc'en står på om natta fordi, pc'en trekker veldig mye strøm i det den starter , så det blir større slitasje på komponentene om du slår av pc'en hver kveld. Eg har ofte pc'en på i mange dager i strekk uten om slå den av.

Går 2'dre året på data/elektro-ingeniør.

Lenke til kommentar

Jeg jobber med å repparer pc'er daglig, og samtlige av kondensatorene kan skape flammer. fikk inn en pc på garanti rep, den hadde brent inni. Men han hadde satt i uorginalt netverks kort hvor kodensatoren hadde tatt fyr og det hadde brent så jævelig at nic, lydkort,skjermkort og hovedkort måtte byttes. men siden kassa var av metall stoppet flamene av seg selv. Jeg har også sett at printen på harddisker har tatt fyr.

Sorry at jeg ødeleger, men dette er sant.

NB: har 2stk maskiner selv på 24/7. aldri vært no problemer med dem, men jeg renser dem for stø av og til oxo da. Det er det ikke mange som gjør.

Lenke til kommentar

I følge ett eller annet forsikringsselskap er PC- skjermene (CRT) i ferd med å ta over for TV`n som opptenningskilde i de tusen hjem. Forstår ikke problemet med å slå den av heller. Har gjort det i alle år bare for en tur i butikken og aldri opplevd noe problemer pga. det.

En liten kommentar til en over som nevnte Isopor som ikke brannfarlig. Har jobba med skjærebrenner i 25 år og Isopor er ett av de matrialer vi er mest redd. Brenner ikke så voldsomt men røyken dør du av før du vet hva som skjedde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...