Gå til innhold

Jeg trenger DIN hjelp og DIN kompetanse til å få idle

Anbefalte innlegg

Ok, nå får jeg kanskje lov til å idle med PC'en min om natta og når vi er ute, om dere er flinke nok til å overbevise mamma.

[*]Hva kan ta fyr i PC'en?

[*]Hvorfan kan det ta fyr?

[*]Hvorfor tar ikke ting fyr i PC'en så lett?

[*]Hvor stor er sjansen for at PC'en tar fyr?

[*]Hvorfor tar det ikke fyr i PC'en?

[*]Kan jeg pakke inn (les: lydislolere PC'en med liggeunderlag og tepper) PC'en?

Du trenger ikke nødvendigvis å svare punktvis på disse spørsmålene, men ta gjerne med indirekte svar i en sammenhengende tekst.

Få også gjerne med navn, alder, kompetanse/utdanning, og hvor lenge du har drevet med hardware/PC.

På forhånd takk. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter hva jeg vet så er det meget lite som kan ta fysisk fyr i pc'en med mindre det blir VELDIG varmt og da snakker vi godt over 150grader... som aldri oppstår i en pc uten at noe annet tar fyr rundt den...

lydisolering... hmmm.... tror det går ann å bruke asfaltplatter/matter... , men er ikke sikker...

Ernie (selvsagt ikke mitt ekte navn...), 17, studere matte og fysikk på vk1

Lenke til kommentar

det er meget mulig det du sier Tantor_ , men det eksisterer INGEN og jeg MENER INGEN gode grunner til å ikke la den stå på...

PS: ikke kom med den "det koster strøm" greia, det er i realiteten ca 16-20øre per time, avhengig av hvor mye av pcen du bruker... slår du av skjerm kommer du nok ned rundt 10-12øre per time... og ja vi snakker dagens strøm priser...

Lenke til kommentar

Asvaltplater går for lydisolering ja!

Planlegger noe slikt sjølv kanskje seinare..

og pc'en vil ikkje ta fyr uten om noe rundt om heter den ekstra godt opp. Fordi ...du skal godt oppom minst 100 grader for at pc'en tar fyr. Så lenge du følger med at det ikkje skjer noe merkelig med pc'en din og ikkje noe overstigning med tempratur på pc'en skal dette gå bra. Så vitt eg veit så er jo work-temp rundt 50 grader kanskje på en normal pc? (sånn rundt max? ettersom ja.balbalba). Men eg kan sei at maskinen min er på 24/7, samme er pappa si maskin. Maskinen tar meir skade av å skru den av og på!! [/b]

Lenke til kommentar

Lær deg å juge gutt. Det er nøkkelen til alt.

alle komponenter går på 12 /5 /3 volt. Det tar ikke fyr.

strømforsyningen har sikring, som går hvis noe kortslutter, altså ingen fare der heller.

Det som kan ta fyr et TV'n i stua.

Lenke til kommentar
Maskinen tar meir skade av å skru den av og på!!

...Og hvorfor? :)

Er ikkje heilt 100% sikker på kvifor men kan prøve å forklare min grunn for at eg skreiv det:

-Min bror, som var it-systemansvarlig sa det til meg en gong.

-Pappa har blitt fortalt det samme. Han har iallefall sakt det ut i huset vårt en gang. Kanskje frå skule-it-adminen?

-Og det er frå de og har hørt det frå.

MIN Teori:

På grunn av når du skrur på og av maskinen sliter dette på komponentene i pc'en og vil faktisk øke brannfarligheten?. I allefall sliter den på komponentane og det kan ta forskjellige utslag..

Husk at eg ikkje er sikker på dette men dette er min teori og eg har hørt det før også at pcen faktisk har bedre av å stå på i lengre strekk en å skruast på og av kvar dag.

En ting til, har egentlig datamaskinen vore noen årsak noen gang p.g.a brann? Viss det, så har eg desverre godt glipp av den nyheten..

Men nå er eg også heldig å ha noen heime heile tiden i huset då..men eg ser iallefall ingen farer. Men viss du sei at pc'en tar fyr nå ..inni kabinettet..korleis klarer dette å spre seg så veldig? Den står jo inni en alminium sak. Eneste vifter då kanskje? jaja. Lykke til soshal ;)

Lenke til kommentar

liten sjangse for at pc'n din tar fyr (med mindre du driver på med VELDIG rare ting med den), pc'n kan bli varm ja, men i det fleste nye pc'er så er det innebygd en slik "heat-protection" som enten låser, slår av, eller gjør pc'n tregere hvis den overgår en hvis temperatur, slik at du ikke skal "brenne/svi" prosessoren

asfaltplater er best til lydisolering (...men veier ca. 7,8kg per kvadratmeter)

vel, har vel holdt på med data/hardware i ca. 5-6år

Lenke til kommentar

Som i alle andre elektriske aparater er det en mulighet for at det kan ta fyr, når det er sagt tror jeg nok ikke det er særlig stor sjanse for at noe tar fyr i PC'en Iallefall ikke om du rengjør den en gang i blandt for når det en skjelden gang tar fyr er det som regel støv som brenner antent av en elektrisk feil (dårlig lodding, løs ledning)

Servere står jo på året rundt i de tusen hjem og bedrifter, og ennå har ikke forsikringsselskapene brukt det som unnskylding for å øke brannforikringspremien ;)

Lydisolering vil ikke jeg anbefale fordi om du isolerer lyden, så isolerer du også varmen

Lenke til kommentar
En ting til, har egentlig datamaskinen vore noen årsak noen gang p.g.a brann? Viss det, så har eg desverre godt glipp av den nyheten..

tror ikke det, men iallfall finnes det mange ting i et hus som er brannfarlig

[*] tv, gjelder spesielt når du setter den i "standby"-modus

[*] levende lys/stearin lys, gjelder spesielt på julaften

[*] nyttårsraketter og andre ekslposiver

[*] panelovner i form av at de blir dekket til av klær/stoff og lignende

det er bare noen av mange ting som utgjør en brannfare, men som vi ikke tenker på så ofte...

Lenke til kommentar

he-he... maskina tar ikkje skade av å bli skrudd av og på! men ein oppstart sliter mer på enkelte deler i maskin enn ved vanlig "drift".. men det vil ikkje seie at det lønner seg at PC'en står på 24/7...

sjansen for at ein PC skal ta fyr er _meget_ liten... pga lav spenning/lav temperatur.. det mest sannsynlige er vel masse støv i strømforsyningen....

vil ikkje anbefale liggeunderlag/tepper som lydisolering.. har sjølv brukt asfaltplater i maskina mi :-)

ja, 24, hovedfag UIO, 6 år...

Lenke til kommentar
Navn, alder, utdannelse, kompetanse...

Namn? kva i svarte skal du med det. Venner og folk kaller meg Rockj og avatil foreldra så kvifor kan ikkje din mor gjere det ;)

Alder: 16

Utdannelse: Kva utdannelse har du når du er 16 år? Uten om Yrkesutdanning ting tang. Går nokk allmenn men har dreve med data siden eg var ..ja..2-3år.(gode gamle tider når eg hadde Amstrad :D) Ellers så driver eg med kvar dag uten når vi er på ferie eller eg har blitt lenka fast en annen plass og ikkje for fysisk kontakt til den...ja sikker mye meir å skrive om ..crew på lan?:p

Lenke til kommentar
he-he... maskina tar ikkje skade av å bli skrudd av og på! men ein oppstart sliter mer på enkelte deler i maskin enn ved vanlig "drift".. men det vil ikkje seie at det lønner seg at PC'en står på 24/7...

sjansen for at ein PC skal ta fyr er _meget_ liten... pga lav spenning/lav temperatur.. det mest sannsynlige er vel masse støv i strømforsyningen....  

Då sliter den jo ut noe då vettdu! :woot:

Så det er bedre å la pc'en stå på i lengre tider en og skru av og på kvar dag. Og eg har vel ikkje nemnt at hans pc skal stå på 24/7. Er berre min pc det.(og den drager berre litt strøm..som er negativt) God varmeovn for rommet mitt ;)

Lenke til kommentar

Ha PCen på er ganske sikkert. Er som en sa tidligere, støv er farligst. Du må faktisk opp i endel temperatur før ting brenner. Antagelig farligere med kondensatorer e.l. som eksploderer. Men pass på STØV! Og du bør skru av skjermen om natta. Den er mer brannfarlig en PCen. (En CRT er i det samme som en TV)

Og lydisolerer du stenger du mest sansynlig også inne mer varme. Teppe rundt vil kunne hindre luftgjennomstrømning, og du har en potensiell brannfare tullet rundt PCen.

Studerer til branningeniør, 2. året. Data i rundt 8 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...