lma Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Hei. Holder på å plukke meg ut et stativ i disse dager og har landet på Manfrotto M055XPROB Men som folk flest krever dette stativet et hode for å fungere tilfredsstillende og jeg har sett ut to kandidater: - Kulehode, Manfrotto M486RC2 - 3-veis-hode, Manfrotto M804RC2 Hvilket hode bør jeg velge for stativet, er det noen klare ulemper/fordeler? Noen andre forslag? Er villig til å se på dyrere modeller. Viktig for meg er at stativ-hodet tåler en vekt på 6 kg, har lavest mulig egenvekt og at det er enkelt å stille inn. Mvh LM Endret 29. oktober 2007 av lma Lenke til kommentar
lma Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Ingen som har noen tips å komme med her? Takknemlig for all hjelp! - LM Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Jeg har nesten samme kulehodet som du har linket til der http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=12669 Er godt fornøyd med det, "kula" sitter som et skudd og det oser kvalitet, noe som også burde være en selvfølge når man gir opp mot 1000 kr for et stativhode! Jeg synes du burde velge kulehodet, 3-veis hoder er vel mer beregnet for video? Ser i alle fall ikke noen fordeler med dem kontra kulehoder, mulig de takler vekt noe bedre, evt. panorering og slikt? Men du skal ha rimelig grovt utstyr før kulehodet ikke klarer vekta... Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Er millimeter presisjon viktig, som ved makrofotografering, syns jeg det er vanskelig å få dette til med kulehode. Men den duger fint til alt annet. Jeg bruker den Manfrotto'n (kulehode) som du linka til og er godt fornøyd med den. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hvordan skal man med kulehode forsikre seg at horisonten er rett? Var og kjente på et Manfroto stativ en gang. Kosta vell rundtomkring 1200. Jeg kan lite om stativ med det var kolosalt stødig og bra. Hadde tenkt og kjøpe det, men når jeg fikk høre at 3-veis hodet kostet 700kroner så stakk jeg av. 055DB var modell nummeret . Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hvordan skal man med kulehode forsikre seg at horisonten er rett?Var og kjente på et Manfroto stativ en gang. Kosta vell rundtomkring 1200. Jeg kan lite om stativ med det var kolosalt stødig og bra. Hadde tenkt og kjøpe det, men når jeg fikk høre at 3-veis hodet kostet 700kroner så stakk jeg av. 055DB var modell nummeret . Kjøp et lite vater som du setter i blitz-skoen. F.eks. denne. Jeg har en lignende sak fra Hama som koster litt mindre. Fungerer veldig godt. Tom Lenke til kommentar
lma Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Tusen takk for mange gode råd! Skjønner at jeg nok lander på 3-veis til slutt, siden det for min del er viktigere med presisjon enn å rask kunne flytte kamera på stativet. Men som det blir nevnt: kulehode med vater er jo også en variant.. - LM Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Tusen takk for mange gode råd! Skjønner at jeg nok lander på 3-veis til slutt, siden det for min del er viktigere med presisjon enn å rask kunne flytte kamera på stativet. Men som det blir nevnt: kulehode med vater er jo også en variant.. - LM Svært mange ender opp med kulehode etter å ha erfart hvor tregt et treveishode er å bruke i praksis. Tre kontroller som må betjenes i forhold til en... Vatring er i praksis ikke noe stort problem med digitalt kamera (retter enkelt opp horisonten i programvare) og bruk av øynene i søkeren. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Skjønner at jeg nok lander på 3-veis til slutt, siden det for min del er viktigere med presisjon enn å rask kunne flytte kamera på stativet. Men som det blir nevnt: kulehode med vater er jo også en variant..Flere av Manfrotto-hurtigkoplingene leveres med vater, RC0 eller RC4 f.eks. Så det kan være en idé å vurdere M488RC0 eller M488RC4-kulehodene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå