Holmez Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 hei, jeg har en audi a4 1.6 2003. det jeg lurer på om dette her er en reklamasjonssak? "Feilsøking i forbindelse med motorfeillampe. Skiftet plugger og coil. OBS!! alle slanger for oljeånding er svært dårlige. Problemet mest trulig ventilheng pga sota ventilstammer." jeg kjøpte bilen for ett år siden, å har vært plaget med motorlampa. Mitt lokale verksted ga meg feilbeskrivelsen over. Jeg fikk beskejd om å prøve med noe olje jeg skulle fylle på tanken for å se om det klarte å rense/ordne problemet. siden dette var billigste alternativ. vist det måtte bytte deler ville en reperasjon komme på ca. 15 000 kr. Jeg skal snart bestille time hos Møller (audi) så dem kan sjekke om dette er en reklamasjonssak. Har dere noen formeing om det? Skal en ventilstamme bli tett etter så få år? hilsen en som ikke har alt for mye peiling på bil Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Det her er deler av en motor som ikke er normale slitasjedeler. Dermed har du da 5 års reklamasjonrett på de. Gjerne flere som kan støtte meg på denne Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 møller kan nok påstå at dette skjedde pga. manglende oljeskift, dersom du ikke har fått stempel i servicehåndboka... noe som kan være årsak til problemet ditt dersom dette er tilfellet Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Man må ikke følge servicene på verksted, så lenge de blir gjort, så kan de ikke kreve deg for annet, med mindre man har gjort feil/brukt feil olje osv. Men, å følge servicene gir deg som regel litt lettere når en først skal klage. Lenke til kommentar
otis Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Det blir jo litt feil å bare si at servicene er fulgt, men så er det egentlig ikke det. Det er jo en forutsetning at alle sevice blir fulgt for å kunne reklamere, eller kreve noe på garanti/reklamasjon. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Men det er ikke noe krav om at det må skje på verksted (selvfølgelig skal servicene utføres til gitte intervaller). Nye regler i EU sier også at det ikke må brukes original deler, så lenge de er likeverdige i kvalitet, for at garantier skal opprettholdes. Endret 29. oktober 2007 av sesteen Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Men det er ikke noe krav om at det må skje på verksted (selvfølgelig skal servicene utføres til gitte intervaller). Nye regler i EU sier også at det ikke må brukes original deler, så lenge de er likeverdige i kvalitet, for at garantier skal opprettholdes. har fulgt longlife servicen som audi har. Men noe annet som kansje styrker min sak er at når mitt nåværende vrksted(ikke merke verksted) sjekket motorhistorikken så fant dem ut at bilen hadde vært inne på grunn av motorlampe tidligere, og audi hadde bare resett lampa. så det ser nesten ut som om problemet har vært der hele tiden. takk for alle svarene Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Men det er ikke noe krav om at det må skje på verksted (selvfølgelig skal servicene utføres til gitte intervaller). Nye regler i EU sier også at det ikke må brukes original deler, så lenge de er likeverdige i kvalitet, for at garantier skal opprettholdes. Hm.. stemmer dette? Trodde de "nye" reglene sa at man ikke trengte å ta service på merkeverkstedet for å opprettholde garantien (samt reklamasjonsretten). Kravet er at verkstedet er offentlig godkjent og gjør jobben etter bilimportørens retningslinjer. Med andre ord; gjør du oljeskiften selv i garasjen på din helt nye bil, så frafaller garanti (og reklamasjonsrett regner jeg med). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Selv om man kanskje ikke er nødt til å ta servicer på merkeversted for at garanti/reklamasjonsrett skal være gyldig, kan det være veldig mye enklere å få gjennomslag ved slike problemer dersom man har gjort det. I tillegg gjør produsentene av og til endringer i hva som skal gjøres på servicene, og dette blir ikke alltid oppdatert hos andre verksteder. Som for eks da Ford endret intervallet for bytte av reg.rem på Courier fra 80000 km til 60000, fordi de fant ut at den ofte røk før 80000. De som brukte Ford-verksted fikk denne byttet i tide, men ikke de som overlot servicen til et annet verksted som fulgte de opprinnelige serviceinstruksjonene. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Selv om man kanskje ikke er nødt til å ta servicer på merkeversted for at garanti/reklamasjonsrett skal være gyldig, kan det være veldig mye enklere å få gjennomslag ved slike problemer dersom man har gjort det. I tillegg gjør produsentene av og til endringer i hva som skal gjøres på servicene, og dette blir ikke alltid oppdatert hos andre verksteder. Som for eks da Ford endret intervallet for bytte av reg.rem på Courier fra 80000 km til 60000, fordi de fant ut at den ofte røk før 80000. De som brukte Ford-verksted fikk denne byttet i tide, men ikke de som overlot servicen til et annet verksted som fulgte de opprinnelige serviceinstruksjonene. Men det er jo ikke noe problem? I så fall skal jo bilimportøren ta ansvaret og dekke skadene, siden de faktisk har ansvaret for at både kunder og uavhengige verksteder skal bli informert. Man skal også få opplysning fra merkeverkstedet om slike endringer via brev - siden de overhodet ikke vet om du faktisk hadde planlagt å ta den dit eller til uavhengig verksted for regreim bytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå