Gå til innhold

trenger hjelp med religionsoppgave

Gjest Slettet-120696

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-120696

Hei!, jeg skal skrive en oppgave i religion.

Jeg skal skrive om vold i religioner, jeg trenger bare tips til hva jeg kan se mer på.

Det jeg har til nå er:

-kristningen av Norge

-korstogene i Jerusalem

-Noen muslimers misbruk av Jihad.

Men jeg trenger flere ting, har dere noen tips til hvordan jeg for eksempel kan trekke inn, Hinduismen og Buddhismen i denne oppgaven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal skrive om vold i religioner, jeg trenger bare tips til hva jeg kan se mer på.

Det jeg har til nå er:

-kristningen av Norge

-korstogene i Jerusalem

Men jeg trenger flere ting, har dere noen tips til hvordan jeg for eksempel kan trekke inn, Hinduismen og Buddhismen i denne oppgaven?

Du tenker trolig først og fremst på død og fordervelse, men man skal ikke glemme at det finnes mange barn der ute som opplever vold av bla. den katolske kirken.

Biskop Wilton D. Gregory av Belleville, bispekonferansens formann, er bekymret - og uttaler:

- Den katolske kirke i USA befinner seg i en alvorlig krise, kanskje den alvorligste i kirkens historie.

Katolikkene er i harnisk. Ikke bare har overgrepene skjedd, men kirken har beskyttet overgriperne - og tiet ofrene i hjel.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2002/07/13/342409.html

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ta en titt på Knutby-pastoren!

Når det gjelder Buddhismen, tror jeg du skal lete godt, for å finne iboende, eller utagerende vold ved.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

hinduismen, der kan du fint finne eksempler fra ghandi sin tid da gamle India ble delt i Inda og Pakistan

og budhisme er vel disse bokse munkene, de trener kampsport men bruker det aldri, tror faktisk og mange samuraier var budhister.

budhsime har og slitt veldig under komunisme, det er sikkert greit og ta med, de har og gjort motstand noen steder.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
hinduismen, der kan du fint finne eksempler fra ghandi sin tid da gamle India ble delt i Inda og Pakistan

og budhisme er vel disse bokse munkene, de trener kampsport men bruker det aldri, tror faktisk og mange samuraier var budhister.

budhsime har og slitt veldig under komunisme, det er sikkert greit og ta med, de har og gjort motstand noen steder.

Nå snakker jeg om religionen som teori, og om den i så fall er konstruert slik at den avler vold.

Lenke til kommentar

Det jeg har til nå er:

-kristningen av Norge

-korstogene i Jerusalem

Det finnes ekstremister blant hinduistene også. Du kan jo f. eks. finne litt info om M. S. Golwalkar, Hindu Rashtra og Hindutva. Noen har nevnt Gandhi og han ble jo drept av hindu ekstremister.

Lenke til kommentar

Den daglige ondskapen utført av katolske misjonærer som inndoktrinerer afrikanere med sprøyt om at kondomer ikke hjelper mot AIDS, afrikanske biskopers ville fabuleringer om at kondomer er satt inn med gift for å rydde afrikanere av veien, kjønnslemlestelse av kvinner og forfølgelse av homofile er ting du også bør ta med.

Kjønnslemlestelse, bortskjæring av kjønnslepper og klitoris, er så avskyelig at jeg knapt finner ord, men likevel skjer det den dag i dag, under velsignelsen av dogmatiske mullaher.

Norske politikere virker svake og kneblet på dette punktet, selv om det ble ytret mange fagre ord om tiltak har jeg tilgode å se noe som monner.

Hinduer og Buddhister har også sine ekstremister, se bare på Sri Lanka.

De tamilske Tigrene var også pionerer i den avskyelige formen for terror vi i dag kjenner som selvmordsbobmbing.

Idèen om selvoppofrelse for en guddom er imidlertid ennå eldre, den mes fremtredende i moderne tid involverer fly, Japanske Zeroer.

Japans keiser Hirohito ble ansett som mer enn et menneske og bare litt mindre enn en gud, shinto prester fyrte opp under dette og resultatet var kamikazepiloter.

Anbefaler en liten kikk på Christopher Hitchens "God is not Great - How Religion Poisons Everything" ;)

Du bør også se litt på hva Jihad - hellig krig - er, det er ikke snakk om misbruk, de bruker det for det det er verdt og det skremmende er ikke det fåtallet som utfører det, men antallet som ikke protesterer og tilogmed feirer handlingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...