PaulKemp Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Trenger hjelp. Har en Asus f5r som opprinnelig har 1gb minne installert. Fikk en ny 1gb modul idag fra komplett. Jeg har fulgt "minnevelgeren" til komplett og er sikker på at jeg har kjøpt minne som er støttet. Problemet er at når jeg setter inn minnet er det bare en av modulene som virker! Utrolig frustrerende. Jeg har prøvd begge modulene i hver av slotene så begge fungerer hver for seg, men ikke begge samtidig. Jeg har også oppdatert BIOS så det skal være i orden. Minnet er av typen: Crucial DDR2 SO-DIMM 1024MB CL5 Non-ECC, 1.8V,128Mx64,200p DDR2 PC2-5300 Har vista 32bit og det står bare 895mb istedet for 1gb som det skal være. Noen som vet hvorfor? Setter utrolig pris på alle inspill. Endret 29. oktober 2007 av PaulKemp Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Har denne delt skjermminne? Lenke til kommentar
PaulKemp Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Jeg vet sannelig ikke, hvordan finner jeg det ut? Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Du kan prøve å laste ned et program som heter GPU-Z. Dette viser info om ditt skjermkort, og hvr mye minne det har etc. Jeg tror kortet ditt både har delt (at den "låner" minne fra minnebrikkene) og eget minne. Fortell meg hvilken info som kommer om minne når du har sjekka, etv en skjermdump. Programmet finnes her http://www.techpowerup.com/downloads/811d/GPU-Z.0.0.9.exe Du kan også prøve å gå på "kjør" (Windowstast+R) og skrive dxdiag. Der får du også info om skjermkort. Lenke til kommentar
PaulKemp Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Hei igjen Da har jeg pratet med asus, de mener det kan være en feil med hovedkortet, som gjør at bare en modul virker, selv om begge virker separert og PC-en booter med begge i. Han svensken på ASUS support hadde hørt om et tilfelle av dette før. Forbanna typisk at jeg sitter på den ene av en mill PC-er som har defekt hovedkort. Høres rart ut, og jeg er lite keen på å ha PC-en hos de en måned for å få fikset dette. Merkelige greier. Han mente forresten at det var derfor bare 849 mb syntes, fordi resten ble brukt på skjermkortet. Legger uansett med screenshots av de du ba om, i tillfelle det hjelper på et eller annet vis. Er sikker på at det er samme minnemoduler også, PC-5300 DDR2 med 667 htz. CRAP! Noen gode innspill på hvordan jeg kan komme meg rundt å sende inn PC-en til ASUS? Endret 30. oktober 2007 av PaulKemp Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Oj, hadde vært litt rask i lesinga her jeg, trodde du bare skulle ha en GB minne, derfor jeg spurte etter screens fra GPU-Z, for akkurat samme grunn som svensken. Det virker som, som svensken også sa da at det er noe med hovedkortet. Jeg har dessverre ikke noen flere forslag til hva du kan gjøre, bortsett fra å resette CMOS. Da tar du ut batteriet som ligger på hovedkortet, en ganske knotete operasjon som jeg også tror ødelegger garantien. Er også tvilsomt at dette vil fungere. Har du spurt om du kan få en ny PC heller, om du sender tilbake din(etter at du har tatt backup av dokumenter)? Hovedkortet er veldig dyrt, og det kan hende begge parter er lønt med en sånn løsning. Lenke til kommentar
PaulKemp Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Ja, det er nok det beste. Men som sagt, det er den ventetiden uten pc jeg er lite keen på. Uansett, er det ingen enkel måte å teste reseting av cmos på? Det står ingenting i manualen om hvor dette er på hoverkortet. Må jeg åpne hele dritten og lete etter et lite batteri? Er det slik som med stasjonære PC-er? Jeg leste et sted at det muligens gikk å ta ut batteriet på laptopen i ca 15 min, at det ville gjøre susen. Skal teste etterpå. Hvordan vet jeg at jeg har fått resat cmosen da? At biosen returnerer til gammel versjon? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå