Delvis Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 En Norsk kvinnelig toppfotballspiller ble overfalt av en gjeng Afrikanske prostituerte på Karl Johan i går, og ble omtrent helt avvist av politiet. Link fra Nettavisen Det som slår meg, er hvor lite oppmerksomhet denne saken får i media. For om det hadde vært motsatt: At en farget jente ble overfalt av en gjeng med hvite Norske og blitt kalt noe lignende, er jeg overbevist om at det hadde vært førstesidestoff i de største avisene, og debatt om rasisme osv hadde rullet for full musikk. Men når det er en hvit Norsk jente som utsettes for dette, er det liksom ikke så nøye og kan forbigås. Må si jeg reagerer med betenkelighet på dette Lenke til kommentar
Nora90 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Det er jo like mye rassisme den veien som den andre veien. At politiet ikke gidder å gjøre noe med det er helt forferdelig. Hvorfor skal det plutselig være greit at noen er rassistiske? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Nå er det vel ei uke siden det skjedde. Og er sikker på at hvis det hadde vert ei farget ei, som hadde blitt angrepet på samme måte, hadde politiet opptrådd på en helt annen måte. Men så måtte politibilen stikke også, fordi de ble tilkalt til en værre situasjon. Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 trist sak egentlig. Sier litt om at politiet burde få mer penger. Og at gjengene må oppløses /sendes hjem. Og siden alle er så redde for å virke som rasister hadde sikkert saken vært oppklart nå hvis offeret var farget. Begynner å bli lei av dette, noe må gjøres. Lenke til kommentar
Teig Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Synes det blir feil å si at saken har fått lite oppmerksomhet. Selvfølgelig har den fått betydeligere mindre oppmerksomhet enn hvis det hadde vært en mørk jente som hadde blitt angrepet, men når denne saken ble blåst opp over hele forsida på VG for noen dager tilbake, har den fått en god del oppmerksomhet. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Jepp, og da fokuserte de på politiet sine feil, og ikke den underliggende rasismen. Hvorfor har ingen raddiser arrangert fakkeltog for denne jenta? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hvorfor har ingen raddiser arrangert fakkeltog for denne jenta? fordi hun har feil hudfarge. hadde hun var farget hadde det sikkert allerede vært fakkeltog, underskriftskampanjer, førstesider og fakkeltog allerede. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Viser ganske enkelt dobbeltmoralen i Norge og den omvendte rasismen som er på full fremmasj. Gi mer penger til Politiet og få mer synlig politi i gatene, hvertfall i Oslo. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Det som overrasker meg er den utrolige mangelen på politi i Oslo. Sender de virkelig all personale på vakta til den selvmords-alarmen? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 det er utrolig hvor mye resurser som settes inn på selvmordskandidater. husker jeg hørte på en politiradio en gang og da sendte de ambulanse og en hag med tjenestebilder, psykolog osv... Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 virker unødvendig å sende så mye til selvmordskandidater da. Ikke ta det feil bra de sender noen, men trenger vel ikke _så_ mange ? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hvorfor har ingen raddiser arrangert fakkeltog for denne jenta? fordi hun har feil hudfarge. hadde hun var farget hadde det sikkert allerede vært fakkeltog, underskriftskampanjer, førstesider og fakkeltog allerede. Ikke glem fakkeltog da. Som en lite aktiv leser av aviser om dagen så må jeg si at det har vel egentlig vært to relativt store saker (sett fra media sitt synspunkt) de siste månedene... Tilfeldighet eller ei, bra dekning i landet jada. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 fordi hun har feil hudfarge. hadde hun var farget hadde det sikkert allerede vært fakkeltog, underskriftskampanjer, førstesider og fakkeltog allerede. Og ikke glem 'nå må vi gå i oss selv...' som jo er så populært å messe ovenfor alle 'hvitinger' så vi virkelig skal skamme oss når noen med annen hudfarge utsettes for noe... Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Er ingenting som heter omvendt rasisme! Rasisme er rasisme. Omvendt rasisme høres så offeraktig ut i mine ører. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Vel idag forstår ikke folk at rasisme kan også gå mot hvithudete så for å forklare det lettere sier jeg omvent rasisme. Enda jeg er helt enig med deg at rasisme er rasisme. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Jeg er slett ikke sikkert på om saker med "motsatt" fortegn får så mye mer oppmerksomhet. Jeg tror at rasistisk motivert vold er mer omfattende enn hva pressen skriver om. Når så dere sist pressen skrive om rasistisk vold fra nordmenn? Vi har hatt et par saker hvor offentlige tjenestemenn (politi/ambulansepersonell) var innblandet, men har det vært mange oppslag om saker hvor en innvandrer ble banket opp av hvit ungdom? Og det er da slett ikke mangel på pressedekning av saker med fargede gjerningsmenn, se for eksempel alle oppslagene om voldtekter i sommer. Hvorfor har ingen raddiser arrangert fakkeltog for denne jenta? Hvorfor skal "raddisene" gjøre alt arbeidet? Hvis dere synes at denne saken er verd et fakkeltog, så arranger et selv da vel, i stedet for å klandre de som tross alt gjør noe her i verden. (Om enn noe dere ikke er enig i.) Geir Endret 29. oktober 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Jeg er slett ikke sikkert på om saker med "motsatt" fortegn får så mye mer oppmerksomhet. Jeg tror at rasistisk motivert vold er mer omfattende enn hva pressen skriver om. Når så dere sist pressen skrive om rasistisk vold fra nordmenn? Vi har hatt et par saker hvor offentlige tjenestemenn (politi/ambulansepersonell) var innblandet, men har det vært mange oppslag om saker hvor en innvandrer ble banket opp av hvit ungdom? Kan det være fordi det som regel er innvandrere som banker opp nordmenn og ikke omvendt (i hvert fall i Oslo)? Hvorfor skal "raddisene" gjøre alt arbeidet? Hvis dere synes at denne saken er verd et fakkeltog, så arranger et selv da vel, i stedet for å klandre de som tross alt gjør noe her i verden. (Om enn noe dere ikke er enig i.) Geir Det er stort sett alltid de som arrangerer slike ting. Selv er jeg skeptisk til hvor mye man bidrar med til samfunnet ved å marsjere litt og ta på seg en rød t-skjorte. Endret 29. oktober 2007 av teflonpanne Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Disse "raddisene" er noen tullinger. Satt på Felix (en pub her i Lillehammer), og bak meg satt det en sånn en. Han klagde over at alle disse fattige utlendingene ikke fikk nok på sosialen fordi de ikke var hvite. Skulle lage skikkelig bråk og fakkeltog og sånt. Han holdt kjeft etter at jeg fortalte ham at hvite hadde en tendens til å få mindre enn disse utlendingene. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Kan det være fordi det som regel er innvandrere som banker opp nordmenn og ikke omvendt (i hvert fall i Oslo)? Det kan det selvsagt. I hvertfall i Oslo som du sier. Men det er ikke mange steder der innvandrerne står såpass sterkt, og (de norske) rasistene relativt sett så svakt. Men jeg diskuterer ugjerne statistiske forhold uten å ha en statistikk å forholde meg til. Ikke bor jeg i Oslo lenger heller så jeg har ikke førstehånds kjennskap til det. (Men den gangen jeg bodde der var det definitivt omvendt.) Avisene (som gjerne er synonymt med hovedstadspressen i denne sammenheng) skriver helst om ting som skjer i Oslo, så det kan være med på å avgjøre dekningen. Men uansett er det ingenting som tyder på at pressens dekning er spesielt skjev. Det er stort sett alltid de som arrangerer slike ting. Selv er jeg skeptisk til hvor mye man bidrar med til samfunnet ved å marsjere litt og ta på seg en rød t-skjorte. Fair nok. Tror du ikke på demonstrasjoner så la det være. Men jeg ser ikke poenget med å kritisere folk for å ha en mening og uttrykke den. Man kan selvsagt være uening i og kritisere meningen som sådan, men at folk er aktive er i utgangspunktet positivt. (Så lenge aktivismen ikke har et destruktivt uttrykk.) Ellers er det vel ingenting som prinsipielt er rasistisk med denne saken, den ene eller andre veien? Så skulle noen marsjere måtte det vel være vestkantfruene i Oslo Høyre som vil ha de prostituerte vekk fra gaten så "skikkelige folk" kan gå i fred... Geir Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hiv heile gjengen ut, kunne jaggu tatt med resten av utlandingane og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå