Gå til innhold

Bilder av bil, hva kan (bør) gjøres?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som topic sier.

Hvordan få ett bedre bilde?

(veggene er hvite og ikke gule..)

Kamera:

Nikon D40 kit

Blitz:

SB-600 (ikke brukt her).

Instilling: Auto :)

En fordel er å Bruke manuel(egendefinert hvitebalanse) hvitebalanse eller rawfil hvor du kan endre hvitebalanse når du konverterer til jpeg. Det du må gjøre er å ta bilde av veggen(eller noe annet hvitt f.eks et ark). Jeg vet ikke hvordan Nikon sine kameraer stilles på akkurat dette punktet, men på mitt canon kamera er det et eget punkt på menyen som heter "egendefinert hvitebalanse" hvor man velger et bilde som utgangspunkt til "hva som skal være hvitt"(dette er altså hovedmomentet ved hvitebalanse) og dermed velger du "det hvite bilde".

Endret av Petter-K
Lenke til kommentar

Hva jeg ville gjort, er å kjøre riktig hvitbalanse, skriften på veggen og flisene på golvet osv blir reflektert i bilen, ville valgt en enklere bakgrunn og ensfarget gulv. Om ikke, gå i en vinkel der skriften ikke blir reflektert på bilen.

Mer dramatisk vinkel ? Nesten alt blir kjedelig å se på i "vanlig" vinkel.

Utdrag fra Scott Kelby's "The Digital Photography Book":

"On an average day, if you were to walk by some wildflowers in a field, or along a path in a garden, you'd be looking down at these flowers growing out of the ground, right?

That's why, if you shoot flowers from a standing position, looking down at them like we always do, your flower shots will look very, well...average.

If you want to create flower shots with some serious visual interest, you have to shoot them from an angle we don't see every day. That usually means not shooting down on them, and instead getting down low and shooting them from their level."

Dette omhandler jo bilder av blomster, men jeg syns det samme konseptet gjelder for de fleste bil-bilder.

Ellers ville dette bildet funket helt fint som et annonse-bilde. :)

- DHM

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan man får egendefinert hvitbalanse på D40?

Kanskje et dumt spørsmål, men har du konsultert brukermanualen som pleier å følge med kameraet?

Joda, har det... men ble ikke så mye klokere...

Var mer en folder enn en brukermanual... får sjekke på nettet om jeg finner noe..

Lenke til kommentar

Det skal følge med en komplett brukermanual over alle funksjoner på kameraet. Nå har jeg D50, ikke D40, men hos meg stiller jeg kameraet på M-modusen (der den alltid står uansett) og så holder inn WB-knappen og skrur på hjulet til det står "pre" nede i hjørnet. Så tar jeg bilde av en helt hvit vegg eller et vanlig ark eller lignende. Da er hvitbalansen stilt inn optimalt i det lyset du befinner deg i :thumbup:

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan man får egendefinert hvitbalanse på D40?

Bruk RAW, så kan du justere hvitbalansen etterpå.

Det ser ut som du har både lysrør og halogen i lokalet?

Jeg tror det beste er å kun bruke en av lyskildene siden de har forskjellige hvitbalanser.

Blir det for lite lys med eksisterende halogenbelysning kan du sette opp noen 500W byggelamper i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...