verwooks Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Er helt noob på raid, men tenker å kjøre raid nå som jeg er møkka lei disker som blir ødelagt for meg. Så da tenkte jeg å kjøpe 2 stk 500 giga samsung spinpoint og sette dem i raid1, får jeg også veldig bra ytelse. Men man kan partisjonere og ordne med de diskene ikke sant? Tenkte en partisjon til vista, en til spill og en til musikk filmer osv osv. Og hvordan er hierakiet på å installere sånt? Aldri gjort det før. Man formaterer dem i NTFS først? Og så inn i en slags raid bios for å koble dem sammen etterpå eller? Kan noen gi meg en kjapp forklaring så jeg blir litt mere vis på dette? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 http://www.hardware.no/guider/harddisk/raid/32088 Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Ja har lest den der. Men står ikke noe om partisjonering. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Du skal ikke tenke på partitionering og formatering, før du har konfiguret kontrolleren for raid i Bios. Og det krever at du vet hvordan er det på kortet ditt. Hvilket kort har du? Endret 29. oktober 2007 av wiberos Lenke til kommentar
Caze Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Når RAIDet er konfigurert, vil partisjonering være som om det var EN disk du partisjonerte - kort fortalt. Endret 29. oktober 2007 av Caze Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Når RAIDet er konfigurert, vil partisjonering være som om det var EN disk du partisjonerte - kort fortalt. Ja men da er det greit .. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Når jeg bruker gParted, får jeg opp 2 disker. Bruker liveboot CD. Begge diskene står dessuten som uformatert, så jeg får ikke gjort noen ting. Kjekt? Nei Har forresten de i raid0 Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Slik jeg forstår det du er i Raid 0 for å få litt fart, og du kommer til å prøve deg litt fram og tilbake. Du kommer til å tviler hvilken stripe størrelse er best for deg. Du burde starte med 32 eller 64. Det ordner du i "raid biosen" når du setter opp diskene dine. Etter du har konfigurert denne saken: -du booter med Vista plate -i Install Now vindue--velg...Repair my computer -velg ...command prompt.. -skrive...diskpart.. -skrive...list disk... Etter det skal du se en disk og ikke 2---2 disker betyr at du har ikke gonfigurtert riktig i Raid Biosen. (her antar jeg at det er ikke andre enn de to 500GB du har koplet---ellers forandrer bilde og commandoer) Hvis du ser kun en disk: -skrive...select disk 0 -skrive...clean -skrive....create partition primary size=100000 -skrive....active.. -skrive....format fs=ntfs Quick -skrive...assign skrive..exit...exit Da skal du komme tilbake til Instal Now Vindue..klikk på det. Etter hvert skal du komme til der du ser den partition som du har laget og du velger å installere på den. Partitioner som du har laget var :100000MB = ca 100GB DVS 1000MB per 1GB resten kan du partitionere fra i Vista. Poeng er selvfølgelig at du skal teste systemet ditt, fordi du kommer garantert å prøve med andre stripe verdier og. Endret 4. november 2007 av wiberos Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Jeg endte opp med en ny installasjon av vista, og partisjonerte opp i installasjonsprosessen. Fungerte bra det. Men wiberos sitt tips funker sikkert også det. Problemet var at mange partisjonsprogrammer ikke fungerte i vista, eller at de ikke klarte å skille fra raid oppsett. Istedenfor at diskene ble gjenkjent som bare 1 disk, som var meningen, kom dem opp som 2 disker. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Husk at RAID 0 ikke gir noen som helst form for høyere beskyttelse av data, snarere tvert i mot. Skal du minske sjanse for diskfeil må du kjøre minimum RAID1, som speiler data likt over to disker. 2 x 500GB blir da 500GB utnyttelse av kapasitet, hvor du tåler at en disk kræsjer fullstendig. Du er fortsatt ikke helt sikret, for RAID-kontrolleren kan feile eller strømforsyningen i maskinen kan kortslutte begge diskene. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Husk at RAID 0 ikke gir noen som helst form for høyere beskyttelse av data, snarere tvert i mot. Skal du minske sjanse for diskfeil må du kjøre minimum RAID1, som speiler data likt over to disker. 2 x 500GB blir da 500GB utnyttelse av kapasitet, hvor du tåler at en disk kræsjer fullstendig. Du er fortsatt ikke helt sikret, for RAID-kontrolleren kan feile eller strømforsyningen i maskinen kan kortslutte begge diskene. Ja vet, men har planer om å kjøpe 2 nye disker etterhvert, 2 av samme type som jeg kan speile dem over til. Da får jeg raid0+1 ikke sant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå